Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1063 ggr
mmois98
2/27/17, 7:01 PM

Kastrerad hane, kåt?

Hej!
Jag har en kastrerad hane tillsammans med två okastrerade systrar. 
Men problemet är nu att min kasterade hane har börjar jucka på ena honan (snoppen ute) och hon gör ifrån sig små ljud som att hon skulle brunsta. Han kastrerades för mer än 1 år sedan så tänker att det kan vara dominans tecken men varför är snoppen ute precis som han skulle varit okastrerad och dunderkåt?? Blir jätte fundersam och behöver tips på vad det kan vara.

Ska även kastrera ena systern då hon är mest dominans mot sin syrra och får hoppas att det minskas efter kastrering, men har läst att det är bra att kastrera båda så det inte spökar hormoner hos någon. Är det något ni tycker är bra att göra eller gjort själv? Om ni har märkt att efter ni kastrerat 2 honor så blev dem lugnare/gick bättre ihop därefter? :)

Annons:
flocken
2/27/17, 7:31 PM
#1

Nu har jag inte så mkt erfarenhet utav kastrerade kaniner. Bara inom hund och marsvin. Enl mig är det beteendet helt naturligt. Man tar inte bort det sexuella hos hanen. Utan bara att den inte kan bli pappa. Finns inga spermier. Vilken av honorna juckar han mäst mot? Den dominans eller den i lägre rang?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

mmois98
2/27/17, 7:40 PM
#2

#1 Nej precis det förstår jag också, bara att han började för någon dag sedan att gå all-in på henne vilket han aldrig gjort innan. Utan innan då har han inte brytt sig om när hon brunstar och trycker rumpan mot honom för 5 öre.

Han håller på mot den dominanta mest. Och han är ledaren i gruppen av alla 3, det visste alla innan hans juckande börjar.

flocken
2/28/17, 5:03 AM
#3

#2 jag hade inte oroat mig något speciellt. Hon kanske haft en xtra kraftig brunst denna omgång. Det kan mina hönor ha. Vissa gånger märks det inte. Vissa blir de små monster ;) Om man kastreras hönorna försvinner brunsten så då blir nog hela gruppen lugnare . Samt skyddar mot olika livmoder sjukdomar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

AkaiTsuki
3/1/17, 7:07 PM
#4

Min kanin förlorade allt sånt beteende och lust när han kastrerades, dock så vet jag inom häst så om de kastreras  "för" sent så kan de ha beteenden som att försöka betäcka stona, detta kan även skada stona har jag hört, om de blir "betäckta" av en kastrerad häst (Valack)  Så ja.. tänk på det lite

//Joanna

mmois98
3/1/17, 8:11 PM
#5

#4 min hane blev kastrerad vid 6 mån ålder och visat sig vara könsmogen enstaka gånger men har aldrig förstått det riktigt. Heller ingenting efter kastreringen utan nu, 2 år senare som han juckade på henne.. Jättelustigt!

Men ska beställa en kastreringstid för honorna så har jag det ur världen både för deras och min del :)

Upp till toppen
Annons: