Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 5276 ggr
flocken
2/8/11, 4:18 PM

Geggigt öga + snor på den andra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hope har från första stund hon kom hit haft problem med ett öga som geggar. Även lite tunn pälsad runt ögat. Idag har även Nina fått snor i nosen & rosslar lite när hon andas.

Natten mellan söndag- måndag dog en av mina marsvin pga andnings problem.

Vad tror ni? Orkar snart inte med mer. Djuren dör, blir sjuka..

Bild på Hopes öga

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Chieko
2/8/11, 4:27 PM
#1

Hur bodde tjejerna innan de kom till dig? Kan de ha blivit förkylda av värmeskillnad?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

flocken
2/8/11, 4:31 PM
#2

#1 De bodde ute i en stor lada. Uppfödaren sa att de kunde bli lite små krassliga. Rinnande ögon osv. Men nu har de bott här i ca 3 veckor.

Nina började snora idag. Kanske någon salva till Hopes öga?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Chieko
2/8/11, 4:51 PM
#3

#3 Ja då är det ju svårt att säga vad det beror på.

Till ögat vore väl bättre med droppar av något slag? Ring en veterinär och fråga, det är ju gratis :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

flocken
2/8/11, 4:52 PM
#4

#3 Sant. Har även mailat uppfödaren

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Chieko
2/8/11, 4:53 PM
#5

#4 Låter bra, tala om ifall du får något svar!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

flocken
2/8/11, 5:07 PM
#6

Uppfödaren säger fortfarande att det kan vara omställningen samt kanske lite kvavt & varmt i rummet. Har en salva för ögonen som hunden får så det fick Hope nu. Ska skölja ur & rengöra om det är någon bakterie.Ska försöka ge Nina varmare vatten med honung som kan rensa upp nos gången. Sen ska hon få vara ute mera.

Kanske att Nina ska vara ute kanin?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Chieko
2/8/11, 7:58 PM
#7

Tänk bara på att om du har det varmt inne och det är kallt ute så är den omställningen jobbig för en kanin. Hundar hör man ju aldrig sånt om, men innekaniner ska man vara försiktig med att ta ut på vinterhalvåret. Vill du placera ut Nina så vänta till våren/sommaren, när hon har bott inne nu har hon ställt om till värme så att bosätta henne permanent ute nu vore farligt.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

flocken
2/8/11, 8:16 PM
#8

#7. Självklart. Hade isåfall tänkt låta henne fortsätta var aute efteer sommaren. Vi får se hur vi gör. NU ska dom bli lite bättre först

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

LinneaJohaanson
2/8/11, 9:11 PM
#9

Kaniner bär ju på någon slags bakterie som kan vara dödlig för marsvin, kan det vara det ditt marsvin dog av? 
Och akta så det inte är pastruella eller så på kaninerna. Vi fick hem några rex dvärgvädurar för ett år sen drygt som snorade och rann i ögonen. Dom nös och rosslade i halsen. Det var pastruella och dom fick traska vidare.
Lycka till!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Kickan90
2/8/11, 10:26 PM
#10

Hoppas verkligen att dina kaniner kommer att må bättre snart, men om de snorade och rosslade från dag 1 när du hämtade dom så kan de ju bära på något virus.
Åh isåfall har uppfödaren gjort fel som inte har berättat de innan, tycker jag.

men som sagt hoppas att allt blir bra och det bästa är om du tar en bommullpads med varmt/ljumet vatten som du har kokat upp. torka bort all gegga ner mot nosen med padsen och sedan smörjer du på salvan. 
det är de bästa.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

flocken
2/9/11, 7:26 AM
#11

De hade ingenting när jag fick hem dom. Utan det kom efter några dagar. Idag tyckte jag inte det var lika illa med Nina. Det går lite fram & tillbaka.

Ska låta Nina vara ute lite mer & tvätta ut Hopes öga. Om det inte blir bättre inom några dagar ringer jag Läckeby.

Vi misstänker att grisen fick vatten i lungorna & på det Lunginflammtion. Det går så oerhört fort för dessa små när de blir dåliga.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

flocken
2/9/11, 11:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Imorgon ska jag till Läckeby med båda. Hopes öga var nästan helt  igen svullet idag. Även fullt med gegga. har läst på om  Pasteurella & det låter skrämmande likt.. Om det är något allvarligt med dessa två så går jag över helt på marsvinen. Kaniner för mig har bara varit otur,

Bifogar bilder på Hopes öga efteer jag tvättat det

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

flocken
2/9/11, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Bild nr 2..

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Lina Strindlund
8/27/14, 12:34 AM
#14

men det är nog inte bra att du tar ut dem alls när de är krassliga! jag försökte ta ut min kanin korta stunder i vintras, men fick ge upp, hon bara frös och tappade päls på öronen, och  började nysa, då gav jag upp och hon fick vara bara inne resten av vintern. då blev hon frisk o glad. :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
8/27/14, 12:34 AM
#15

men såklart vill de aktiveras när de bor inne. :) leta godis är ju skoj tex. :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

flocken
8/27/14, 5:43 AM
#16

Detta är en jätte gammal tråd. snart 4 år gammal. Båda 2 hade pasteruella i långt skede & fick somna in

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: