Annons:
Etikettaktivering
Läst 2536 ggr
LinneaJohaanson
2011-01-12 00:55

Kaninerna lösa

Hur tycker ni det är med att ha sin kanin lös?
Jag har alla mina kaniner lösa, även dom som inte har lust att bli fångade. Känner att det där med att stänga in dom i hagar med galler över, under och åt alla håll med haspar inte är min grej.
Det hela började med att min Putte (dvv) alltid rymde när man öppnade buren vilken våning han än satt på. Tillslut orkade jag inte bry mig längre. Han ville inte bli fångad alls även om han är den keligaste kanin och tamaste jag någonsin träffat. Men när jag började släppa ut honom lös när jag var där så började han ty sig mer till mig och hålla sig runt mig. Han lät sig bli upp plockad och så.
Då tänkte jag att jag kan ju testa med min rex som är stor och inte vill sitta i en liten hage.
Trodde han skulle rymma ut i skogen direkt utan att komma tillbaka. Men han ta mig f'n stannade. Och blev tamare och tamare. Sen dess släpper jag alla mina kaniner hur olydiga eller rymningsbenägna dom än är.
Dom kommer alltid tillbaka och alla håller sig runt om burarna. Och alltid innan för får stängslet som är till hunden som dom egentligen kommer igenom utan problem.
Alla mina kaniner har blivit gladare och tamare sen dom får gå lösare. Och verkligen oräddare.
Jag tror kaniner mår bra av att få utforska helt själv och ta det på sina egna gränser.
Och jag tycker man ska lita på sina kaniner.
Sen blir det alldeles för taskiga kort på kaniner i sele FlörtDom ska vara lösa i naturen utan sele!

Men vad tycker ni?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Annons:
annaforsgren
2011-01-12 19:47
#1

Jag tycker att det är jättebra att ha kaniner lösa om man har möjligheten :) Så är det ju bra om kaninen går att fånga in om den skulle ta sig för långt bort. När jag bodde nära en skog så släppte jag lös min rexkanin ibland och tog några bilder på han, då det blir finare utan en sele som stör. Han var inte lös på en tomt för att vi bodde i lägenhet, utan han var i en skog som var ganska främmande men det gick jättebra ändå;) Jag hade såklart uppsikt helatiden och följde efter där han gick.

Men bor man ganska centralt och har vägar nära så skulle jag inte våga ha mina kaniner lösa.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Chieko
2011-01-12 21:06
#2

Nu när jag bor i lägenhet har jag Nougat lös fast i sele, för att få ett bra tag om det skulle komma någon hund eller annat hon blir rädd för. Hon har dock aldrig varit svår att fånga! Hade henne lös ibland när jag bodde hemma hos mamma och pappa som har villa med stor trädgård, och varje gång jag hälsar på nu får hon gå lös. Det funkar bra!

Dock är min dröm att hägna in hela (den framtida) trädgården med ca 2m högt stängsel, ca ½-1m nergrävt också…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Kickan90
2011-01-13 17:04
#3

Jag har mina kaniner alltid lösa dock i lägenheten och i på våran inglasad balkong får några vara ute dygnet runt =)

men hade jag haft min dröm gård så hade jag nog ändån gjort hagar fast då lika stor som en hästhage ;)
vill ju inte att något rovdjur tar de söta ^^

åh sele e jag inte så förtjust i att använda men gör de om jag ska ta ut dom på gården då det finns barn som alltid vill klappa och det vill jag inte.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Upp till toppen
Annons: