Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 7390 ggr
RosaKiwi
12/8/10, 5:44 PM

Tappar päls och blir naken :S

Hejsan allihopa!

Något märkvärdigt händer med min kanin.

Jag börjar med att säga att han är från djuraffär som bara köper upp djur från uppfödare. Fick honom av min sambo.

Jag har varit uppfödare av rexkaniner, men oga av sambons allergi så funkade det inte när vi flyttade ihop =(

Men jag har aldrig stött på detta tidigare.

Jag vet att vissa rex är rätt tunnhåriga i nacken :P och det va min hane också när han flyttade hit. Men allt eftersom så har han tappat mer och mer päls, med utgångspunkt från nacken. Alltså han blir helt naken på en större del av nacken och det har börjat gå fram mot halsen.

Någon som vet vad detta kan bero på?

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

Annons:
LinneaJohaanson
12/9/10, 11:23 AM
#1

Det låter absolut inte bra!! 
Åk in till veterinär, det kan var löss eller något kvalster etc.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

RosaKiwi
12/9/10, 11:37 AM
#2

Ja jag ska ringa snart tänkte jag. Det konstiga är att där är inget såt på skinnet ingenting. Han kliar sig inte ens. Utan precis som om han blir skallig :S

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

LinneaJohaanson
12/9/10, 12:27 PM
#3

Det låter jätte skumt

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Kickan90
12/9/10, 2:30 PM
#4

ingen fästing i närheten? nyligen vaccinerad?

då kaninerna kan tappa päls om det finns fästing eller om de nyligen har blivit vaccinerade ^^

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

RosaKiwi
12/9/10, 2:40 PM
#5

Nä, inget av det =( Kan det sitta psykiskt? Asså typ stress, uttråkad m.m? För han har ju börjat bita väldigt mycket på gallert för att han vill ut och busa.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

Kickan90
12/9/10, 5:25 PM
#6

#5 ring och fråga veterinärerna eller uppfödaren för säkerhetsskull, kan ju vara lite stress att han vill ut och göra av sig det genom att bita på gallret.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
Kickan90
12/9/10, 5:26 PM
#7

läs lite här :) så mycket att skriva xD

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2473756

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Rexkanin
12/10/10, 3:58 PM
#8

Hände min hane. Fast han kliade, inte alls ofta. Men han tappade nästan all päls i nacken.
Åkte till vet. och fick nåt medel. Kommer inte igåg vad det hette, det var iallafall för hundar och katter. Och så skulle man droppa det i nacken en gång var tredje vecka och så försvann det. Glad
Så jag tror på att åka till vet. Flört

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Kristall
12/12/10, 5:00 PM
#9

Troligtvis någon form av ohyra. Stronghold tar det mesta i ohyreväg och behöver bara droppas i nacken, har själv använt det på katter, hund o t.om. möss. Men för att vara på den säkra sidan, åk till veterinär :)

Har även hört om rexkaniner som tappar all päls och blir skalliga.. fast så pass ovanligt som det är gissar jag nog snarare på ohyra eller nåt. Kanske överdriven pälsfällning bara? ^^ 

Här är iaf ett citat från ett engelskt forum;

"HAIRLESS GENE The hairless (AKA furless) gene is f. This is recessive to normal fur, which is F. In order for a rabbit to be hairless, it must have two hairless genes (ff). Normal furred rabbits can carry the hairless gene (Ff). Hairless gene carriers often have wiry fur, loose their fur easily (in clumps), and/or have bald patches. The hairless gene often shows up in mini rex and rex."

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Rexkanin
12/12/10, 8:23 PM
#10

#9 Just det, så hette den. Flört

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

annaforsgren
12/20/10, 10:30 PM
#11

Jag skulle tro att det beror på någon ohyra, så åk till veterinär och kolla upp det :)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Kickan90
12/21/10, 12:08 AM
#12

#0 hur har det gått?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

RosaKiwi
12/21/10, 2:19 AM
#13

Vetten har sagt att jag ska prova med att behandla honom mot ohyra innan dem gör en massa tester. Ska köpa med4l på torsdag och då hoppas jag på att det "bara" e ohyra.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

Annons:
Kickan90
12/21/10, 12:16 PM
#14

#13  hoppas det också. men du får gärna skriva sen om det funkade så att fler kan få tips om det händer deras kaniner :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

RosaKiwi
12/21/10, 3:14 PM
#15

Ja det ska jag göra :P

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

Lina Strindlund
11/27/13, 7:35 PM
#16

Jag har varit med om något liknande, skrev nyss om det under "sjukdomar" men det är mer på öronen, blir som sorpa av hud som sedan lossnar. men så var det inte på din kanin?

VILKET ohyremedel tyckte de su skulle köpa? Tänker att kaniner kanske inte tål alla ohyre medel! Det är ju skillnad på en kanin och en hund liksom. Veterinärer är ju som regel mest kunniga på katt o hund.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: