Annons:
Etikettallmänt
Läst 2153 ggr
farferis
2011-12-09 08:34

Uteburar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej på er

I vinter här nu ska jag ha mitt lilla hemma projekt! Bygge av utebur som de kan gå i under sommarhalvåret.

Ni som byggt sina burar eller har lite tips och ideér kan väl skriva en rad. Lägg gärna upp ett kort.

Alla tips är bra !! tex: mått "era mått" och detaljer, färg, material m.m!

Inga svar är dumma :))

Annons:
Eliinn
2011-12-09 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Byggde en bur som projektarbete i 3an på gymnasiumet så allt finns dokumenterat i minsta detalj :) Ska inte överösa med detaljer men är det något jag inte nämnt som du undrar över svarar jag gärna på de/skickar bilder eller ritningar, då jag var jag tvungen att dokumentera allting eftersom det var ett projaktarbete.

Måtten var 150x70x ? (minsta takhöjd runt 70 cm högsta är jag inte säker på, eftersom det är sadeltak)

Använde mig utav plywood skivor, formplywood (till botten som är vattenavisande) 45 mm reglar till stommen, takpapp till taket, och jaa mycket annat. Isolerade även botten och bodelen med frigolit, men det är förstås inte nödvändigt, bara jag som vid de tillfället fick för mig att kaninen skulle frysa på vintern :P

Roligt att exprimentera och göra saker som andra inte brukar göra, satte t.ex in fönster i min bur för att släppa in mer ljus, fas mest för att mitt mål var att det skulle se ut så mycket som ett hus.
Sen har jag även små spånkanter vid gallerdörren och öppningen till rampen (ca 2 cm höga) för att spånet inte ska ramla ut, spånkanterna märks inte annars eftersom spånet fyller upp til kanten. men jag slipper att det ligger massa spån utanför buren :P
Satte även dit träpanel som man använder när man bygger vanliga hus.

Nytt trä suger åt sig väldigt mycket färg så jag grundmålade först innan jag målade med själva färgen :).

Sen förutom gallerdörren så tycker jag att det är praktiskt att kunna öppna taket för att underlätta städningen, även fast det blev lite knepigare att få till ett hyfsat lätt tak när man har sadeltak, men det gick!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

flocken
2011-12-09 20:44
#2

Vi ska bygga ut vår utebur imorgon ( med trippla lås) så Vipra stannar kvar. Lägger upp bild när det är klart

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Chieko
2011-12-11 00:59
#3

Lovar att lägga upp bild på min utebur imorgon (har korten på andra datorn).

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

farferis
2011-12-11 09:45
#4

# 2 .. Jätte fin bur ju :)

Det e så kul bara att se hur andra har gjort! så man kan få lite ideér.
Alltid roligt att dela med sig utav varandras erfarenheter :)

Så släng in så mycket bilder som möjligt!! :))

Chieko
2011-12-11 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är buren jag och pappa byggde förra sommaren. Mått på utedelen är 140x200cm. Höjd i framkant 80 och i bakkant 70, eller nåt liknanade… Bodelen vet jag inte vad det var för mått på. Har en tråd här där du kan se fler bilder och lite hur det såg ut när vi byggde den :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

farferis
2011-12-11 11:07
#6

:)

Såg fin ut Glad!

Det kommer troligen bli något liknande här hemma med.

Men ska bygga två. Tänkte köpa in en hanne till sommaren :)
och just att ena delen var de tak över de gillar jag :))

Annons:
Chieko
2011-12-11 11:38
#7

Ja jag ville ha det. Äen om de då och då sitter ute i den delen utan tak när det regnar så har de i alla fall ett val! Hela delen med gallertak går att lyfta av. Vi satte inga haspar på men det kan vara en bra idé, har haft rymmare den vägen!

Sen får du ju avgöra om du vill gräva ner nät, antingen en bit eller i hela. Vi gjorde inte det och jag vet inte hur många gånger kaninerna grävde sig ut xD Som tur är har vi bara katter som rovdjur i närheten och kaninerna var ganska stora då så ingen som åt upp dem när de var lösa.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

farferis
2011-12-11 12:08
#8

hehe ja de där med å rymma alltså… Pippi tar med alla ut i källaren! :)

Vi har ju räven här! Och det e väl inte så bra om de sticker då kanske.
Men funderar på om jag ska sätta galler i botten med "Minknät" Men e lite orolig över benen på dem då =/

Chieko
2011-12-11 12:59
#9

Du kan ju läggs jord över nätet. Tror inte de fastnar i minknät även om de gräver sig med till det.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

farferis
2011-12-11 14:19
#10

de va ju en lösning :)

Upp till toppen
Annons: