Annons:
Etiketteravelungar
Läst 3825 ggr
Chieko
12/20/11, 8:36 PM

Etiskt att avla rex?

Jag har funderat på det här med att avla på rexpälsat. Har ju varit så sugen på det men så sa min pappa något som fick mig att fundera.

Kaniner använder ju morrhåren för att känna om kroppen får plats i ett hål. De ska vara lika breda som kroppen. Är det verkligen ok att avla på kaniner med korta morrhår då?

Jag är ju inte för extremavel på katter och hundar (finns ju många exempel där djuren lider för att människan vill att den ska se ut på ett visst sätt).

Vad säger ni?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
dermot
12/20/11, 10:49 PM
#1

Hm, ja du… Rexarna beter sig ju precis som mina andra kaniner, så jag tycker väl det är helt OK. Avlar ju själv Rex (dock bara i pytteskala), och jag har aldrig haft problem med kaniner som försökt ta sig igenom för små hål, eller haft problem i övrigt.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[sstorm]
12/27/11, 10:28 AM
#2

Har inte märkt något problem med mina rexar, däremot om du utstätter dem för trånga utrymmen där hela kaninen kanske inte får plats etc. så kanske de blir jobbigt för dem. Men de hoppas jag ingen gör oavsett om de är normalpäls eller rex.

Ljusta
12/27/11, 1:23 PM
#3

Jag har inte märkt av att mina rexar beteer sig annorlunda mot för mina normalpälsade. Jag ser inte att avel med rexpälsade ska räknas som extrem, då är det väl egentligen värre att till exempel avla på vädurar (onaturligt och gör att de hör sämre samt lättare får öroninfektioner), långhåriga (skulle inte klara sig i naturen), Hermeliner och andra raser med dvärganlag som i dubbel uppsättning är dödligt.

Ljustadalens kaningård

Chieko
12/27/11, 3:47 PM
#4

Tänkte också på dvärgväuren, med det korta huvudet och hängande öron. Men nu är det ju rex vi har ;)

Men om man tänker vidare, finns det någon ras som verkar vara på väg mot sönderavel? Tror ni man märker det om man avlar själv eller är man bara nöjd att den ser perfekt ut? Skulle ni kunna tänka er att avla på något som eventuellt blir jobbigt för ungarna?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[sstorm]
12/28/11, 12:19 AM
#5

#4 vissa hermeliner är nästan sönderavlade, dock mest utomlands (holland har en del extrema)

Ljusta
12/28/11, 10:27 AM
#6

#4 Nej,  jag har faktiskt både Dvärgvädur och rex i ett ;)

Tycker också att det inte känns riktigt etiskt korrekt att avla på Hermeliner då de dras med så många defekta anlag som verkar önskade. Tänker på dvärggen och max factor som i enkelt anlag ger snyggare kaniner men i dubbel dos är dödligt. Hermeliner utan dvärggen brukar bli större och mindre rastypiska. Tycker inte att det då är försvarbart att göra kombinationer där man vet att det kan uppkomma defekter, dvs para två kaniner med dvärggen el maxfactorgen med varandra (inte lagligt heller!).

Ljustadalens kaningård

Annons:
[sstorm]
12/28/11, 10:34 AM
#7

#6 maxfactor är inte önskvärt, verkligen inte! Däremot dvärggen är ju grunden för hermeliner, men de är ju inte mer hemskt än att dom avlivas vid födseln. Jag tycker det är mer hemskt med dom som har alldeles för korta skallar och ska leva hela livet med det.

Ljusta
12/28/11, 12:27 PM
#8

#7 Jo i andra länder än Sverige så är max factor önskvärt av vissa då de blir rastypiska. I Sverige vill man ju inte ha in ytterligare en defekt gen för då blir utfallet av överlevande ungar i kullarna ännu mindre, därför är det inte önskvärt här.

Jag gillar Hermeliner men har medvetet valt bort dem då jag inte tycker att det är försvarbart att avla på defekter (två dvärggensbärare som tyvärr de flesta Hermelinuppfödare korsar, då de får högre poäng). Att göra en kombination där det finns en stor risk (25% statistiskt sett) för att det blir muppar som inte klarar sig eller man måste avliva är helt åt skogen, och jag kan ärligt talat inte förstå att någon tycker att det är ok!? Sen är det enligt lag förbjudet att avla på defekter, så… Varför kan de inte bara para "paddor" (hermeliner utan dvärggen) med dvärggensbärare, då slipper man problemen med muppar, men med tanke på alla muppar som uppkommer så tänker inte alla så :/

Korta skallar har jag inget problem med så länge kaninen inte har problem av det, ex bettfel el dylikt.

Ljustadalens kaningård

[sstorm]
12/28/11, 1:46 PM
#9

#8 Hittar ingen bra bild, men de finns extrema fall fast kaninen inte har bettfel.

Ljusta
12/28/11, 2:12 PM
#10

#9 Menar du att kaninen lider av att ha kort skalle? Om den får problem med andningsvägar, tårkanaler osv så är det ju såklart inte alls bra, men om det bara är utseendemässigt så är det inte extremt i min värld, men alla tycker ju olika :)

Engelsk vädur är ju förresten på gränsen till att vara extremt tycker jag, kan den verkligen agera naturligt med de öronen??

Ljustadalens kaningård

Jonaflax
2/5/12, 11:54 PM
#11

Päls och morrhår verkar inte påverka kaninerna negativt. Gillar att mina hermelinrex inte är så rastypiska. Inga äppelskallar :-)

Hos mig som bor på en myggrik plats går vädurar bort. De blir helt sönderätna mellan öronen.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

kyrkeliden
5/19/13, 12:40 AM
#12

Vet detta är en gammal tråd, men intressant fråga!

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Mickis1994
5/19/13, 9:35 PM
#13

Väldigt intressant, hoppas någon har något att tillägga!

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Annons:
Mickis1994
5/21/13, 5:36 PM
#14

Är det några problem som kaniner med rexpäls har som de med normalpäls inte har? Ex, kala tassar. Är de vanligare hos rexpälsade kaniner?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Chieko
5/22/13, 9:53 AM
#15

#14 Ja jag har förstått det som att just baktassar på rex lättare får sår/blir kala. Båda mina har haft det.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Mickis1994
5/22/13, 10:27 AM
#16

Har kaninerna bott inomhus eller utomhus då?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Chieko
5/23/13, 8:59 PM
#17

Inne. Första hade en bur med spån men tillgång dygnet runt till inglasad balkong med cementgolv och trasmattor. Fast när hon fick problemen bodde hon ute med träunderlag eftersom hon grävde sig ur den buren annars (den var bara tänkt som provisorisk). Kaninen jag har nu bor i köket med mattor som underlag och en toalåda med Toa-lätt. Den första fick en madrass täckt med plastad frotté när hon var som värst och det blev bättre så verkar vara hårt underlag de inte tål.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Mickis1994
5/23/13, 9:12 PM
#18

Okej, intressant läsning måste jag säga. Så man kan säga enligt dig så är rexpälsade kaniner mer känsliga mot hårt underlag än normalpälsade?

Någon som vet varför det kan vara så? Hur ser pälsen ut på baksidan av tassarna på en rexpälsad kanin? Är den tunnare eller är det att pälsen är korta och det blir en mindre "stötdämpning"?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Chieko
5/24/13, 1:46 PM
#19

Ja det är min erfarenhet i alla fall.

Tror att eftersom pälsen är kortare blir det också mindre mängd päls under tassarna = mindre skydd.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Upp till toppen
Annons: