Annons:
Etikettaktivering
Läst 1797 ggr
Åsa T
2012-05-16 20:48

Rex/ddv

Jag är så nyfiken, är det någon som har en vuxen korsning rex / dvvrex hemma? Hur stor är den (vikt)?

Jag har sysslat en del med kaninhoppning men efter sonen fått allergi fungerar bara rexpäls här hemma. Jag vill helst ha en kanin att tävla med igen. Eftersom rexarna kan vara litet stora och lång rygg kanske en sådan här korsning är perfekt? Modellen större och slankare än dvärgvädur! Tankar och funderingar emottages tacksamt?

Någon som hoppar med minirex?

// Åsa

Åsa i Karlskoga

www.asaskaniner.se

Annons:
Fridaaaa
2012-05-16 20:52
#1

Varför inte köpa renrasig ddv rex då? :) Har en och han hoppar bra! :)
Vet ni till 100% att rexpäls fungerar?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Åsa T
2012-05-16 21:26
#2

Jag har dvärgvädurrex hemma och det fungerar jättebra om du tänker på allergin som sonen har. Vi har haft honom i 2½ år utan problem.

Min dvärgvädur rex hoppar inte bra. Jag älskar honom högt och han är våran "hund" men någon hoppkanin är han inte. Jag har sett några ddv rexar i lättklasserna tävla, någon enstaka i medel. Om jag jämför med elitkaninerna är det ju oftast korsningar som är slankare och oftast runt 2,5 kilo och uppåt därför tänkte jag att kombinationen rex (större och slankare) skulle bli bra med ddv rex. Nackdelen jag har sett med rex i hoppning är att dom blir litet väl stora och har litet väl lång rygg. Jag vill påpeka att SJÄLVKLART finns det säkert duktiga rexar och duktiga ddv rex ute på banorna som jag inte träffat! Jag vill också påpeka att jag vet att det är väldigt få kaniner som når elit och det är inte en elitkanin jag är ute efter men jag jämförde med dom duktigaste kaninerna….

Åsa i Karlskoga

www.asaskaniner.se

Fridaaaa
2012-05-16 21:31
#3

#2 Fast, bara för att den fungerar hos er pga allergi är det inte säkert att det gör det i en annan familj :)
Och många ddv rex skulle jag säga gillar att hoppa, ddv överlag ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Åsa T
2012-05-16 21:43
#4

Nej, det är inte säkert att det fungerar i en annan familj men det är ju vi som ska ha en till kanin och vi har ju redan rex här hemma =)

Jag håller med att många ddv rex gillar att hoppa men det är stor skillnad på att hoppa på "skoj hemma" och ha en bra tävlingskanin som klarar olika slags hindertyper, hoppa dom längre hindren och ha psyke att klara en tävlingsdag med publik, resor osv. Det är helt klart överrepresenterat med korsningar än ddv i dom högre klasserna……

Sedan säger jag inte att en rex / ddv rex korsning blir bättre än en rex eller renrasig ddv rex men jag kan se fördelen med den kombinationen med hoppning i tanken….

Åsa i Karlskoga

www.asaskaniner.se

Fridaaaa
2012-05-17 08:58
#5

#4 Oj missade att du var TS haha :D Var nog trött igår xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sweetys
2012-05-17 09:11
#6

Jag har rex dvv, och jag hopptävlar med dem alla. De har varit väldigt lättlärda tycker jag:) Samtliga har en vikt på ca 2,2-2,4 kg. Den som jag kommit längst med är "Lego" som hoppat 70cm i höjd och 180cm i längd (båda på debuten). Jag kommer ha en kull i sommar och en i höst. Kika gärna på min hemsida hrtp://www.sweetys.se

Annons:
sweetys
2012-05-17 09:12
#7

Just ja, jag har en rex/dvv rex korsning också. Hon väger 3kg.

Åsa T
2012-05-18 09:24
#8

#7 Jag har sett dina fina rexisar hoppa, är medlem i ÖLKH och du var ju och startade hos oss, i höstas tror jag det var =D Hade tänkt att haffa dig men satt tidtagare/hinderuppsättare större delen av dagen och hann tyvärr inte…

Jättefin hemsida du har förrensten =D

Åsa i Karlskoga

www.asaskaniner.se

sweetys
2012-05-18 10:43
#9

Hehe, ja har du sett dem i Örebro så förstår jag om de inte imponerat;) tror de gått skit i Karlslund alla gånger jag tävlat med dem där (fast det är nog bara 2ggr, varav en i spöregn).

Upp till toppen
Annons: