Annons:
Etikettfoder
Läst 3354 ggr
Mickis1994
5/24/12, 10:23 PM

Vilket foder?

Vilket foder använder ni er utav just nu till era rexpälsade vänner?
Vilket är er favorit (tänk ej på priset) och vilket foder tycker du prisvärdast?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Annons:
flocken
5/25/12, 7:07 AM
#1

Jag kör med carrier. Köper 25 kg säck. Jag har  sådär 19 marsvin samt mina 2 kaniner. så skulle aldrig funka att köpa små påsar. Mina djur funkar kanon på detta.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

NinniH
5/25/12, 10:02 AM
#2

Använder Rabbit Royale både till de rexpälsade och även mina normalpälsade. Det är det fodret som jag tycker funkar bäst, även om det finns billigare foder.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

-Greta
5/25/12, 4:00 PM
#3

Jag har rabbfor till mina rexar, bytte till det ganska nyligt men kaninerna är då fina i hullet osv. :)

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
5/25/12, 8:42 PM
#4

Stampe kör jag på, det enda jag testat, det funkar bra här (har "bara" en kanin).

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Mickis1994
5/27/12, 11:39 AM
#5

Själv blandar jag Lottie vete havrekli (?) samt svenskt kanin och marsvins pellets. Blandningen funkar utmärkt och brukar blanda i torkade grönsaker också :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

AkaiTsuki
5/27/12, 4:26 PM
#6

Jag använder edel :)

//Joanna

Annons:
Mickis1994
5/28/12, 9:40 PM
#7

Vilken är lyxfavoriten då? :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

AkaiTsuki
5/28/12, 9:43 PM
#8

Har bara haft lottie och edel och mellan de så gillar han edel :)

//Joanna

Mickis1994
5/28/12, 9:45 PM
#9

Ett dyrt pellets som jag skulle vilja testa är Selective, ska vara bra men fruktansvärt dyrt :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

NinniH
5/28/12, 9:47 PM
#10

#9: Blandar Selective med RR till mina ungdjur och jag tycker det funkar bra. Glad Fick en halv liten säck med när jag fick min Hermelin rex. Funderar på att köpa en till sådan liten säck och fortsätta att blanda i enbart till ungdjuren.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Mickis1994
5/28/12, 9:55 PM
#11

#10 Får hålla utskik för det igen med andra ord Glad

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Suskiv
5/31/12, 8:28 PM
#12

Ger versele-laga cuni complete till både rexen och dvärgväduren.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

MuffinsTroll
5/31/12, 10:24 PM
#13

Vi använder Lyxblandning från Halland och ett par pellets (kommer inte ihåg namnet) som vi blandar det med. Vi växlar lite där emellan, dem får mera lyx på höst och vinter och mera pellets på våren och vintern ^^

Annons:
Fridaaaa
6/1/12, 10:52 AM
#14

Svenska foder kanin& marsvin :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
8/2/12, 9:11 PM
#15

En lite OT fråga, men när ni köper kaniner/säljer kaniner, hur mycket foder får man med då?

-Greta
8/2/12, 9:15 PM
#16

#15 Med dom kaniner jag sålt iår har jag skickat med 10 dl Glad

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Frosstis
8/2/12, 9:18 PM
#17

#16 Det låter bra Glad

Suskiv
8/2/12, 9:28 PM
#18

#15 Jag fudnerar på att skicka med ca ½ kg

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Mickis1994
8/3/12, 8:13 PM
#19

Har ni något annat i ert pellets? Torkade förter, löv, grönser osv? :D

Här består Pellets blandningen av Lottie vete och havrekli, Svenskt kanin och marsvinspellets samt även torkade ärtor och johannesbröd. Min plan är att torka näringsrika blad och andra örter och lägga till i pelletsen. Samt ev lägga till Selective eller Edel i pellets blandningen pga det rika fiberinnehåller vilket saknas lite.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

-Greta
8/4/12, 3:07 PM
#20

Har ingenting i mitt pellets, bara solrosfrön till en del som behöver lite extra. :) Lite örter och sådant finns i höet.
Har även torkat endel extra nu så jag har lite blandat ge i vinter också.

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
Lina Strindlund
7/26/13, 2:07 PM
#21

Har använt dogman eftersom uppfödarean hade det, men går nu över till Cuni Complete som verkar vara väldigt bra kanin-foder. Det bästa på djuraffären iaf.

#14 är du säker att det är bra för kaninen? Det ska ju vara minst 18% fiber och inga söta "krutonger".

MVH


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Fridaaaa
7/26/13, 2:09 PM
#22

#21 Vad bra att du byter foder! 🙂

#21 Det skrev jag för lite mer än 1 år sedan. Ändrat sedan dess.Har inte enbart det fodret längre. Blandar ut det med annat bra foder (vissa av mina kaniner behöver fetthalten i det, men är bara en del av fodret). Fodret var bättre innan. Men är inte så kasst som t.ex Dogman är, är medelfoder.

Plus att det är bara komplettering, pellets alltså. Mina får inga större mängder, bra hö är viktigast. Såklart är bra pellets viktigt också! Men har som sagt inte enbart det fodret längre (enbart alltså)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lina Strindlund
7/27/13, 8:56 PM
#23

#22 låter bra. Jo det får ju inte bli för lättsmält, har jag lärt mig. MYCKET fibrer i hela kosten ska det vara. :)

Undrar hur mkt gräs och groblad, maskros blad mm man kan ge under sommaren, jag menar vilda kaniner har väl det som basföda, inte hö liksom? Dock ger jag inte alltför mkt av det, utan låter gertrud vänja sig och ökar eftersom…


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Fridaaaa
7/27/13, 9:18 PM
#24

#23 Mina äter mycket gräs, maskrosblad och en del grodblad under sommaren men har alltid hö i sina burar under natten.
Vanligt gräs kan inte ersätta hö, om det inte är väldigt grovt gräs 🙂
Men ja man ska öka succesivt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gizzma
7/29/13, 7:40 PM
#25

Använder cuni complete till min prinsessa nu men ska byta till rabbit royal🙂

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Mickis1994
7/29/13, 7:41 PM
#26

#25 Varför ska du sluta med Cuni Complete? 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Gizzma
7/29/13, 8:01 PM
#27

#26 Först var det ärligt talat bara för att royal såg mer aptitlig ut och luktade så gott haha. Men sen började jag fundera och tänkte att cuni pelletsen måste vara färgad eftersom det är tre olika färgen bland pelletsen och i royal så ser man precis allt de får i sig utom den lilla delen som består av (ofärgad) pellets. Sen luktar cunin så annorlunda än vanlig pellets. Men jag har använt den till mina kaniner ett bra tag och de håller hullet jättebra så om det inte funkar med royal rabbit tänker jag gå tillbaka till cuni complete🙂 Men hon jag har nu skulle behöva lite mer fläsk på kroppen och rabbiten är lite fetare än cunin. Den sistnämnda är ju så att kaninerna ska hålla hullet i schack.

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Annons:
Gizzma
7/29/13, 8:01 PM
#28

Oj vad långt det blev! :o Babbelmaja😉

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Mickis1994
7/29/13, 8:03 PM
#29

#27 Okej :) Köpte nämligen Cuni Complete idag till mitt nya tillskott (enda kaninen hemma än så länge) och det är ett nytt foder för mig så blev lite nyfiken. 😉

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Gizzma
7/29/13, 8:16 PM
#30

#29 Jaha okej jag förstår🙂 Du har inget att oroa dig för! Det är det bästa fodret som djuraffärerna säljer (har jobbat i en där all personal är kunniga så har lärt mig mycket om foder och div. annat) Har som sagt själv varit jättenöjd men ville bara prova något annat😉

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Chieko
7/30/13, 11:04 AM
#31

Använder Oxbow för vuxna kaniner. Har inte använt det så länge och är inte uppe i den dos de rekommenderar (ca 1dl) men tycker ändå att Trollet känns rundare igen. När han inte fick pellets alls smalnade han av väldigt över ryggen. Gäller bara att hitta rätt mängd så han inte får hakpåse, vilket var anledningen till att jag slutade med pellets.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Lina Strindlund
8/17/13, 4:38 PM
#32

OK,. behöver kaninerna ett mer fettrikt pellets när de är ute på vintern?

hur mkt ger ni era ungdjur, som är 4-8 månader? läste att de kan få fri tillgång tills 8 mån, men är rädd att hon bara ska äta sig tjock på pellets o inte äta höet…? Hon äter fortfarande cuni complete vilket hon inte tok-äter av (kanske pga nyttigheten haha) …


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Fridaaaa
8/17/13, 5:22 PM
#33

#32 Fri tillgång är felaktig info. Det är inte bra för dem.
Det hela beror på kaninen och storlek. Men mina dvärgkaniner har fått runt 1 dl fram till dem är runt 4-5 månader och sedan minskat till ca 0,5 dl. Min ena behöver knappt ens pellets.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AkaiTsuki
8/17/13, 8:16 PM
#34

Jag har bytt till Burgess Excel, fodret är drygt och väldigt smakfullt. Akkio har aldrig varit så galen i ett foder förut. Han får 0,5dl om dagen och det håller hullet och han mår jättebra i nuläget 🙂

Hade ett mellanrum där jag använde Cuni Pro då frakten på Edel blev dubbelt så mycket som fodret men han magrade av och tappade lite muskler och därför väljer jag hellre ett foder med spannmål som han mår bra på än ett foder utan spannmål som han mår skit av 🙂

//Joanna

Annons:
Mickis1994
8/17/13, 8:23 PM
#35

#34 Ja det viktigaste är ju ändå att hitta ett foder som passar sina kaniner. 👍

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Cocomo]
8/18/13, 3:53 PM
#36

Min kanin kommer få havre och örter som tillskott och sen hö som jag fått från stallet.. Har läst en massa och pratat med många kaninkunniga och kommit fram till att det är det som jag vill ge min kanin.. 🙂

En tjej som har produktionskaniner ger sina kaniner det och dom ser väldigt fina ut i kroppen både visuelt och på insidan och håller sig friska och mår bra.. Hon hade fått en rexkanin som levt på 0,5dl oxbows pellets om dagen och som såg väldigt fin ut i hullet och verkade må väldigt bra men när dom öppnade upp honom så hade han flera dl fett runt organen.

Lina Strindlund
8/24/13, 8:53 PM
#37

#36 OJ! men oxbow som är ett avancerat dyrt foder, som rekommenderas av veterinären.nu…. kan det vara så dåligt?`kan de ha gett honom annan föda än oxbow? fick den kaninen tillräckligt me hö? Jag har ofta läst att det räcker med 2-3 MATSKEDAR pellets / dga för voxen kanin (över 8 mån) jag har nog gett min kanin för lite ett tag nu, flr hon vräker i sig när hon får pellets. Hon ör en stor rex på 4 månader som fått ca 6-8 matskedar / dag ett tag nu, men har ökat till ca 8-12 matskedar / dag. Svårt veta vad som är lagom. Min kanin Gertrud får en massa grönt utifrån också…. kanske för mkt? kan det bli för mkt grenar, klöver och gräs?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: