Annons:
Etikettfoder
Läst 1145 ggr
JessicaRex
6/13/12, 6:35 PM

Foder och utfodring??

När jag köpte mina små kaniner fick jag med lite foder som nu håller på att ta slut. Nu har jag köpt en stor säck på 25 kilo men av ett annat märke.

Behöver man blanda det nya fodret med det gamla några dagar, eller kan man köra med det nya på en gång??

Sen undrar jag lite hur mycket ni ger till era kaninungar??

Min äldsta hona är född i slutet av mars och den andra runt den 24 april. Jag har hört mycket olika om vad som gäller utfodring av kanin ungar och i uppfödaren ändrar sig nästan varje dag.

I nuläget ger jag de 1 dl på morgonen och de har fri tillgång till hö hela dagen/kvällen/natten.

På kvällen brukar jag ge de antingen lite hårdbröd eller någon grönsak att tugga på.

Tacksam för svar =)

Annons:
Chieko
6/13/12, 9:00 PM
#1

Du måste byta foder succesivt, ju långsammare desto bättre. Börja med att byta ut 1/4 av fodret mot det nya och ta det så lugnt det går (beror ju på hur mycket du har kvar av det gamla fodret).

Trollet fick ca 1/2dl pellets när han flyttade till mig, men det var lite lite för domaren tyckte han var kantig… Nu får han 1-1,5dl och det verkar bra så du kan nog fortsätta på 1dl (var alltså, vet inte om de fick det tillsammans nu?).

Min veterinär (Bosse som syns på SVTs djursjukhuset) rekommenderar att man ger enbart hö under dagen och ger pellets och annat gott på kvällen för att de ska tugga i sig mycket hö. De äter visserligen hö hela dygnet, men jag följer hans idé. Oftast ;) Ibland får Trollet en morot eller annat på morgonen också.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
6/13/12, 9:00 PM
#2

Föresten, tror inte du har presenterat gullungarna?! Du skulle ju bara ha en ett tag?? Gör gäääärna en ny tråd med bilder och information!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

JessicaRex
6/13/12, 10:58 PM
#3

Ja i nuläget får de 1 dl tillsammans då uppfödaren sa att det räckte eftersom de ska vara inne kaniner. Men samtidigt så verkar de vara väldigt hungriga när det får sitt pellets.

Om jag ska börja ge de pellets på kvällen istället hur ska jag då göra för att gå över till det eftersom att de nu får på morgonen??

Ja jag kan fixa bilder på de imorgon =).

Har försökt att fota de många gånger men de sitter inte direkt stilla så jag hinner fånga de på bild.

Hon som jag köpte kaninerna av fick ett väldigt sent återbud på en hona kvällen innan jag skulle hämta min lilla kanin. Och eftersom att dessa två redan hade bott tillsammans under en tid fick jag erbjudande om att köpa henne också.

Så det är bara den ena som är en rex pälsad kanin. Den andra är rex bärare =)

Chieko
6/14/12, 5:15 AM
#4

De kommer alltid att verka hungriga när pelletsen kommer, det är så gott! Jag skulle nog ge dem lite mer pellets, 1dl var tills de är lite större i alla fall. Öka mängden långsamt. Och att börja ge kvällen istället är nog inga problem. Om du vill kan du kanske ge hälften morgon första dagen och resten på kvällen.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

JessicaRex
6/14/12, 6:06 PM
#5

Okej då ska jag prova det =)

Tack så mycket för dina svar =)

Chieko
6/14/12, 6:08 PM
#6

En sak jag tänkte på är att om du har dem i samma bur får du kanske hålla lite koll så att de verkar äta lika mycket av pelletsen.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: