Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1965 ggr
[Majja79]
2012-10-08 20:27

Arg kaninhona

Min kanintjej är väldigt.. Vad ska jag säga… Av eller På! Börjar lessna lite på henne nu o behöver lite råd.

Tanken är att ha kaninerna i avel. Men honan är  ofta otrevlig! Hur mycket kan man luta sig på det här med tånårsperioden? hon är nu 6 månader gammal hor är värre när hon e brunstig! pissar överallt i buren gräver morrar o hotar! i kväll när jag var ute så var hon lugn o fin o kom fram för att bli klappad. stängde ögonen o mös.. O rätt som det var så hoppar hon upp o hugger mig ORDENTLIGT i fingret o fräser o sprätter spån! ??? Är detta normalt beteende för en hona i början av sin fertelitet? Hur mycket tid ska hon få på sig att stabilisera sig? kan detta vara övergående?

Detta är verkligen ingenting jag vill avla på! Hon är ganska mycket hanterad o hon är inte rädd… Pysslar alltid med dom någon timme(ofta mer) varje dag.  Har ni några råd??? Vad skulle ni gjort?

Annons:
flocken
2012-10-09 08:42
#1

Det låter som min Mini. Jag har kämpat med denna hona. NU är hon 1,5 år & börjar bli social & mysig. När mini var 6 månader kunde jag inte vara nära henne. Det gick så långt att jag vägrade vara nära henne. Jag pysslade om mina andra 2 flickor. De fick komma ut ur hagen osv. Gissa vad som hände? Efter 14 dagar började Mini söka kontakt.  Nu står hon på bakbenen så fort jag kommer ut. Har även kunnat sätta henne i en korg & gå till djuraffären & väga henne.

Att jag nonchalerade henne funlade på henne. Slutade fjäska. Hon kan fortfarande fjanta sig. Men då oftast vid brunst.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

MuffinsTroll
2012-10-09 17:15
#2

Säger samma som #1,
Min hona Azaléa var exakt som ni beskriver. Inte alls kelig och nästan så man kan säga aggressiv. Sen flyttade vi ut henne och ställde buren så att hon inte så ofta kunde se oss men alltid höra. Efter tre veckor började hon söka maaassvis med uppmärksamhet och är nu en av dem keligaste jag har! Testa det! :)

[Majja79]
2012-10-09 19:16
#3

Tack det ska jag :) Har kikat runt lite med o sugit åt mig massa visa ord…

Bla har jag ställt upp ett bord dit jag tar henne när jag pratar o kelar henne. Där får hon belöning ( hon är ett matvrak) när hon är duktig o jag kan göra rent o fodra i buren utan att hon känner sig hotad! Även riktigt bra att passa på att borsta henne där (även om rexen kanske inte behöver daglig pälsvård :) ) Hon hugger efter borstarna ganska ordentligt o det kan hon ju roa sig med ;) men till slut ger hon sig o ser faktiskt ut att njuta av att bli lite korstad o klappad :D Kanske finns det hopp bara man har rätt teknik med henne :D Kan ju vara så att hon helt enkelt testar ganska hårt vad jag går för :P Om så är fallet så har hon mött sin överman Mohahahahahaha :D

Upp till toppen
Annons: