Annons:
Etikettfoder
Läst 1461 ggr
natha-mjau
2013-02-14 18:59

foder

vad ger du för foder till din rex och hur mycket/dag ?

Annons:
Eliinn
2013-02-14 19:14
#1

Fri tillgång till hö såklart och sen 3/4 dl Carrier pellets :)

Sen kan han få lite annat smått och gott ibland :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

-Greta
2013-02-14 20:42
#2

Jag har rabbfor till mina rexar, hanen får 1.5 dl och honorna 0.5 🙂

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
2013-02-14 21:43
#3

Har dvv rex. Ger fri tillgång till hö, ca 0,7-1 dl pellets, för hon har lite problem att ha bra hull (många dvv rex verkar ha det). Grönsak några dagar/vecka.

Någon som har tips på bra pellets? Har svenska foder:kanin&marsvin, men de har bytt innehåll så många gånger så vill ej ha det kvar ^^

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
2013-02-14 22:41
#4

Rex hane 2 dl Rabbfor

Rex hona 1 dl blandning 50/50 mellan rabbfor och Rabbit royal.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

flocken
2013-02-15 08:57
#5

Mina flickor får bara hel havre. Ekologiskt hö från bonde ca 2 km ifrån mig. grönsaker flera gr/v. Hur mkt vet jag inte. Så de klarar sig 😉

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

natha-mjau
2013-02-16 15:55
#6

Jag har bara en rex (en kanin) och köper 3,5 kg svenska foders kanin&marsvinspellets o blandar med 500 g cuni complete.
Men nu på senaste tiden så har han tappat hullet väldigt mycket, dels pga fällning och han går inte upp igen!
Så han har stannat nu på 3,6 kg och hullet är inte bra.. går neråt men inte uppåt. funderar på om det har något med svenska foders att göra eftersom många har problem med det..

behöver tips vad jag kan byta till, som passar bra till en rex (på 10 månader).

Annons:
Suskiv
2013-02-17 03:07
#7

#6 Det är många som verkar ha problem med Svenska foders numera. 

Jag kan rekommendera rabbfor, det fungerar bra på mina rexar. Mitt benrangel har blivit riktigt fin i hullet.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

natha-mjau
2013-02-17 12:27
#8

#7 det finns väl inte i små säckar?

AkaiTsuki
2013-02-17 21:46
#9

Ni har så stora rexar… Min lilla klump väger fortfarande drygt 3 kg, något hekto under. 

Han har dåligt hull, svårt att gå upp i vikt fast han ser inte mager ut önskar dock mer ryggmuskler på honom, matglad men har inte hittat ett perfekt foder än. Just nu prövar jag Cuni Pro, blandar det en del fortfarande med vad jag har kvar av Stampe (oh för mycket av stampe pellets så fick han lite haka).

Han gillar inte att bitarna är så stora men det är ju för det där bettfelet.. Dock tror jag inte det är genetiskt då han tugga in princip galler varenda sekund innan han var kastrerad.

Ifall det går bättre med cuni pro kan jag berätta det om några månader eftersom att det fortfarande blandas och hans hull kan ju inte bli perfekt på en vecka

//Joanna

natha-mjau
2013-02-18 15:17
#10

Funderar på lottie, som finns på granngården, kan det vara något till en rex?

AkaiTsuki
2013-02-18 16:17
#11

Tycker det är tunna pellets i Lottie, men det va inget fel på det tycker jag fast tyckte ändå inte om det :) Fast det va ju till min förra klump vanlig dvv (åt allt)

//Joanna

Agda
2013-02-19 15:53
#12

Blandar: tackfor, JR Farm grainless, renfor (ska dock inte köpa mer när det tagit slut, fettvärdet var höjt i sista säcken), wiesenflakes, alpengrün müsli, olewo morotschips, havre, torkade äpplechips, torkade maskrosor, lite torkad persilja och lite solrosfrön.

Mina får ca 1,5-2dl/dag, lite mer då det är kallt (då får de också 1 msk extra med solrosfrön och havre).

Upp till toppen
Annons: