Annons:
Etiketterotutanför-ämmnet
Läst 1153 ggr
-Greta
2/17/13, 2:19 PM

Gymnasie/projektarbete om kaniner?

Jag går andra året på Naturvetenskaps linjen och vi ska snart bestämma oss för vad vi vill göra för gymnasiearbete (hette tidigare projektarbete). Då jag går natur måste jag göra inom något av dom naturvetenskapliga ämnena och har tänkt välja biologi.

I förslagen för biologiska undersökningar som vi fick från skolan stod det att man t.ex kunde Leta efter en viss gen, undersöka olika dieter och liknande…
Jag vill helst involvera kaniner i det så jag är lite inne på att kanske göra något om färger/genetiken, eller utvärdera olika foder eller kanske någon etologisk undersökning. Har dock inte riktigt bestämt mig för vad ännu, skulle gärna bolla lite tankar 🙂…

Någon som har förslag på vad man skulle kunna göra?

Någon annan som gjort sitt gymnasiearbete om kaniner?

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
proxima
2/20/13, 5:50 PM
#1

Jag har inget direkt förslag, men jag hade att arrangera SM i kaninhoppning som projektarbete 😃 (vi var iofs fem tjejer från klubben som drev projektet, men de andra fick enbart använda sin fritid medan jag kunde lägga 100 skoltimmar - perfekt!)

[Aesso]
2/21/13, 11:50 AM
#2

Vilken rolig idé, om skolan alltid handlade om kaniner skulle jag stortrivas :-)

Jag vet inte vad du väljer, men kan tipsa om 2 sidor jag gillar mycket med mycket intressant fakta om kaninernas genetik (dock är de på engelska) som kanske kan ge lite inspiration

- Lycka till med ditt arbete!

Länkar

http://www.debmark.com/rabbits/genetics.htm

http://www.thenaturetrail.com/rabbit-genetics/

fallon
2/22/13, 4:13 PM
#3

Hej,

Vad kul att du vill göra något projektarbete om kaniner! Jag jobbar själv som lärare på ett Naturbruksgymnasium och jag och min klass ska ha ett helt projekt med uppfödning av kaniner från början till försäljning. Något som definitivt skulle vara spännande är ju något om färglära helt enkelt. Svårt, men mycket intressant. Vill du exprimentera med färger kan du göra korsningsscheman och också kanske låna några kaniner och bestämma dig för att försöka få fram någon ny färg eller drömfärg.-) Eller om du vill studera vårt arbete är du jättevälkommen att höra av dig!

Häls Jeanette

-Greta
2/24/13, 8:20 PM
#4

#1 Oh, vad skoj! Ja ska bli kul kunna lägga skoltid på kaninrelaterade grejer 😃

#2 Tack för länkarna!

#3 Vad kul att få göra något sådant i skolan! Jo, det vore kanske intressant att studera ert arbete.

Har bara bestämt mig för att göra något om genetik ännu, vi får nog våra handledare efter lovet så väl bestämma mer specifikt då 🙂

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Upp till toppen
Annons: