Annons:
Etikettkullplanering
Läst 3355 ggr
Stinastygg
3/9/13, 6:24 PM

Intressekoll Västerbotten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har redan lagt upp denna tråd på kanin.ifokus, men slänger upp den här också eftersom det är renrasiga rex:

Planerar att ta en kull på Sally (bilden) med Bosse: http://images.staticjw.com/dra/7713/bossebojjan-s.jpg

Sally: Svart dalmatiner rex född 120329 (se bild längre ned)**
e. Ivan** (blå dalmatiner rex), u. Ajna (brun zobel rex).

Sally kommer från Dragonfly kaningård i närheten av Nordmaling. Hemsida: http://www.dragonfly.n.nu/

Bosse: Viltgul rex född 2009, stambokförd på 94 poäng. Bor också på Dragonfly, men han är inte besläktad med Sally. Läs mer om Bosse under Hanar på hemsidan.

Ungarna kan förväntas vara leveransklara i början eller mitten av juni månad.

Observera att det inte är Emelie på Dragonfly som tar denna kull - utan det är jag, Sallys ägare. Det är alltså mig ni ska prata med vid intresse :) Vi finns i Umeå.

Annons:
Lina Strindlund
3/29/13, 10:09 PM
#1

Hej!

Vad spännande med en renrasig kull ungar, i Umeå! :) Var i Umeå har du din uppfödning?

Jag har funderat ett tag på skaffa kanin(er) och funderar än. JAg vill ha en ganska stor kanin, helst allergivänlig och som kan leva ihop med en hund. (dock ska de nog bo i skilda rum..?)

MVH /Lina i Umeå


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Stinastygg
3/29/13, 10:59 PM
#2

Men heeej Lina!

Det är ju jag, Stina från Djurens Rätt 😃

Jag har ingen "uppfödning" i ordets bemärkelse, detta är min första kanin sedan jag hade en dvärgvädur som tonåring. Hon fyller ett år idag, och detta är hennes (och min) första kull. Hon har ungefär 14 dagar kvar av dräktigheten nu, tiden bara springer iväg!

Jag har ju två hundar, och mamma Sally är helt orädd, så ungarna kommer att vara hundvana.
Rex är en lagom storlek på kanin när man har liten eller medelstor hund som du o jag, tycker jag - de är tillräckligt stora för att kunna "nypa ifrån" och sätta sig i respekt om hunden är för närgången.

Det gick jättesnabbt för oss att lära både hundar och kanin (klicker) att gå bra ihop. Sally är alltid helt frigående, och hundarna bryr sig inte om henne. Dock tar jag inga onödiga risker, och spärrar därför av med kompostgaller när jag lämnar hemmet. Alla hundar har en viss jaktinstinkt, och kan vara luriga ögontjänare! "När katten är borta dansar råttorna på bordet" som ordspråket lyder.

Dock vill jag höja ett varningens finger när det gäller det här med "allergivänlig". Det finns inga helt allergifria djur, det måste man ha i åtanke!
En rexkanin fäller precis som alla andra kaniner, och det kan då lossna rejält med hår! Lite olika från individ till individ förstås, och så beror det på om kaninen bor ute eller inne. Sally bor inne och fäller minimalt jämfört med hur jag sett andra rexar fälla.
Jag är själv pälsdjursallergiker, och jag får ta mediciner för att kunna ha mina djur (hundar, kanin, möss, fåglar), men känner av dem alla ändå, och kan t.o.m ha andningsbesvär ibland på nätterna.

Själv betraktar jag det här med att rex skulle vara en s.k. allergivänlig ras, som något av en myt. Det kanske fungerar bättre för några enstaka allergiker - lucky shot, kul för dem! Men snarare undantag än regel skulle jag nog vilja påstå.

Jag bor på marieberg, bara att du kommer förbi om du vill träffa mig och Sally och prata om kaniner. Ta med dig Enrique också vetja, jag bjuder på vego-bullar med valfri dryck! 🙂

Lina Strindlund
3/31/13, 9:16 PM
#3

wiiiie är det du! ☝️ 😃tack för ditt sms, annars hade jag aldrig hajjat det var du, djurens rätt-kompis.

men oj, du får vara rädd om dig så du inte blir jättesjuk av djuren. min faster tål iaf lovis jättebra, bara problem ifall hon legat ( i smyg) på fasters säng. Lipar

ja jag /vi måste absolut komma o hälsa på! kanske lämpligt nu när dräktigheten inte gått så långt. Men ska jag ta med lovis? kanske borde ta med faster… fast om hon får allergi så kommer hon bli ännu mer anti mot att jag skaffar kanin… min faster ä som min extramamma, då kanske du förstår situationen? haha…

du, jag hör av mig per tfn,men blir inte hälsa förran på tisdag eller senare i veckan, har spanska prov imorgon. komvux har inte påsklov. 🥵 Håll bullarna varma! haha

kram


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Stinastygg
3/31/13, 9:29 PM
#4

Vi hörs på telefon ja. 🙂

Lina Strindlund
4/2/13, 9:27 PM
#5

Men… *tankfull* kaniner mår ju bäst av att umgås med andra kaniner. Däremot behvöer de väl inte BO med andra kaniner, man kan väl göra som med hundar, och ta ut dem på träffar och promender och aktiviteter med andra kaniner…? Så tänker iaf. jag. Skämtar

höres… håller på pluggar till fysikprov nu…är som ett prov per vecka ett tag nu…

kram


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Stinastygg
4/15/13, 3:00 PM
#6

Nu har ungarna kommit och det blev hela tolv stycken! Bara att hålla tummarna för att hela högen överlever…

Annons:
Lina Strindlund
4/26/13, 12:33 AM
#7

OJ 12 ungar! wow… hur mår de nu?

Hur många är tingade?

kramar


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
4/26/13, 12:44 AM
#8

Jag tycker Kaninen kan bli "den nya hunden" ;) Alltså ett vanligt husdjur som ska få synas i samhället! Ute på promenader och träffa sina kaninkompisar då och då.

Tänk vad coolt om de flesta hade kanin istället för hund. Och en bonus (tycker jag iaf) vore att dessa kaniner inte äter kött, som hundarna gör. Självklart ska hundarna också få finnas, men varför ska ALLA ha hund liksom?

Ursäkta om detta inlägg blev flummigt, bara lite tankar som jag har haft på sistone. Villa dela med mig till kaninintresserade.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Stinastygg
4/26/13, 1:05 AM
#9

Jadu Lina. Intressanta funderingar, men ta dem gärna i en annan tråd 😎

Stinastygg
4/26/13, 10:40 AM
#10

Jag ska behålla en unge själv, en är definitivt bokad och tre preliminärt.  Så, 7 av 12 finns kvar.

Lina Strindlund
5/28/13, 10:34 PM
#11

Jo, jag har skrivit det i andra trådar också ;)

Vad spännande det ska bli att ta hand om Gertrud med de stora öronen, som vi tingat!

Vore kul också som sagt med syskon träffar eller allmänt kaninträffar framöver… du kan ju kolla vilka fler av köparna aom är intresserade av det. 🙂


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Stinastygg
5/29/13, 1:00 AM
#12

Kan jag göra :)

Nu är det bara 3 hanar kvar…

Upp till toppen
Annons: