Annons:
Etiketterraserfärger-teckningar
Läst 1058 ggr
meerschweinchen
4/4/13, 2:09 PM

Färg fråga?

Har en liten fråga, om man parar en svartdalmatin med en vit rödögd med bara vit rödögt bakom sig vad kan det bli då? Och om den svartadalmtinen inte bär på vit rödögt utan den bär på castor, castordalmatin och mest svartdalmatin.

Mvh Sabine

Annons:
MuffinsTroll
4/4/13, 2:36 PM
#1

Jag parade min Svart/vita Dalmatin med en Vit RÖ, Dalmatinen har bara dalmatin i stamtavlan och Vit RÖ har bara Vit RÖ i stamtavlan. ^
Jag fick tre svarta och resten svart-vita dalmatiner. Inte dem bästa teckningarna men det var hennes första kull så jag är nöjd! :)

meerschweinchen
4/4/13, 2:47 PM
#2

Okej, funderade på att para Alice med en vit rödögd istället för en svart som jag tänkte. Tror det kanske kan vara lättare att hitta någon vit rödögd här uppe :)

Mvh Sabine

MuffinsTroll
4/4/13, 3:00 PM
#3

#2 Ja det tror jag blir lättare :'D Det är också en fin blandning ^^

-Greta
4/4/13, 11:16 PM
#4

Det beror på vad den vita är för färg egentligen. Är den enfärgad kan det bli svarta ungar men den kan även vara viltfärgad och då blir det viltgrått. Å även dalmatinertecknat då i vilket fall som.
Eventuellt andra vikande färger, typ blått/gult/brunt beroende på om Alice och hanen har dom anlagen. 🙂

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

meerschweinchen
4/5/13, 12:35 AM
#5

#4 Okej tack för svar! :)

Mvh Sabine

Nilla_rex
4/7/13, 9:20 AM
#6

"Vad som kan vara bra att ha i åtanke är att vit rödögd/albino inte är en färgvariant, utan avsaknad av färg och att alla albinos (av alla djurslag) genetiskt alltid har en färg som bara inte kommer till uttryck pga. avsaknaden av pigment. Albinism är egentligen en defekt som gör att djuret saknar enzyment tyrosinas som tillverkar färgämnet melanin, resultaten blir alltså att djuret inte får någon pigmentproduktion alls. Parar du en kanin med en vit rödögd kanin som bara har vit rödögd i stammen så har du alltså ingen aning om vilken färg du egentligen parar med." Från kaninfarg.se Eftersom du inte vet vad din vrö bär på för anlag skulle det kunna vara så att den bär på brokningsanlag (mantel, dalmatin, brokad). Parar du med en dalmatin som också bär på brokningsanlag kan du få vitscheckar. Kan vara bra att veta. Men egentligen har du ingen aning om vad du får eftersom du inte vet vad din vrö bär under det maskerande albinoanlaget.

Blunderbuss kaniner - Liten uppfödning av stor Rex

2012 07 26 - Har nyfödda ungar och väntar ytterligare en kull

Annons:
meerschweinchen
4/7/13, 10:47 AM
#7

#6 Tack så mycket för ditt svar, kommer nog inte  våga para en vrö med min dalmatinhona, vill inte riskera att få några vitscheckar.

Mvh Sabine

Upp till toppen
Annons: