Annons:
Etiketterraserfärger-teckningar
Läst 1166 ggr
søs
4/28/13, 8:07 PM

Genetik farver

Er der nogen herinde som har meget forstand på genetik hvilken farver kaninen får osv ? 

Hvis jeg har en vildt farvet blå øjet med lidt hvidt på sig parre den med en hvid blå øjet Hvad sker der så ?? Den vildt farvet har 3 farvet dalmatiner og dens far er vildt farvet blå øjet. ? eller hvis jeg tager en sort blå øjet og parre den med en hvid blå øjet hvad sker der så ??

Annons:
Cahira
4/28/13, 8:10 PM
#1

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

søs
4/29/13, 7:27 AM
#2

Takker for det :-) har set den med kaninfarg før…

Suskiv
4/29/13, 3:00 PM
#3

Min danska är rostig men om jag förstått det rätt så är 

vildt farvet blå øjet med lidt hvidt = viltgrå wienertecknad

hvid blå øjet = vit blåögd

Teoretiskt blir 75% vit blåögda och 25 % wienertecknade.

De wienertecknade blir viltgrå och eventuellt nån annan färg beroende på vad som finns under det vita.

Parar du svart wienertecknad med vit blåögd så blir det samma 75% vit blåögd och 25 % wientecknade som troligvis blir svarta.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

søs
4/29/13, 5:16 PM
#4

Du har forstået mig rigtigt :-)   men jeg synes bare når man læser om genetik så er sort meget dominerende kraftig så nogen siger at der vil sikkert komme sorte som de fleste i kuldet..er blevet  meget i tvivl.

Suskiv
4/29/13, 8:21 PM
#5

Grunden i genetik är att stor bokstav är dominant och liten resensiv och behövs i dubbel uppsättning för att synas. 

En viltgrå wientertecknad är A_B_C_D_G_ Xx 

En vit blå ögd är __ __ __ __ __ xx

En svart wienertecknad är A_ B_ C_ D_ gg Xx

Parar du A_B_C_D_G Xx (viltgrå wiener) med __ __ __ __ __ xx (vit blåögd)

Så får du helt säkert

A_B_C_D_G Xx  (viltgrå wienertecknad)

A_B_C_D_G xx (vit blåögd som är viltgrå under det vita)

Sen så kan du få lite fler färger berorende på vad de dolda anlagen är för nått. 

Parar du A_ B_ C_ D_ gg Xx (svart wiener) med  __ __ __ __ __ xx (vit blåögd)

SÅ får du 

A_B_C_D_ __  Xx (här blir det antingen svart eller viltgrått beroende på vad den vitblåögda bär på för färger)

A_B_C_D_ __ xx (vit blåögd som är svart eller viltgrå under det vita)

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

søs
4/30/13, 5:42 PM
#6

Tusind tak :-) Hvad får jeg så hvis jeg sætter en sort hvid dalmatiner sammen med en hvid blå øjet ??

Annons:
søs
4/30/13, 6:06 PM
#7

Nu har jeg bare fået af vide ..Jeg har jo parret min blå rex med min hvide rex blå øjet..og der blev de alle sammen vildt farvet uden blå øjne..så fik jeg afvide at jeg skulle tage to af mine unger og parre den sammen med farven den hvide blå øjet..så skulle der komme hvide blå øjet er det forkert ??

søs
4/30/13, 6:08 PM
#8

Er det så slet ikke muligt at lave hvide blå øjet med kun en hvid han ?

Söderslätts kaniner
4/30/13, 8:44 PM
#9

En hvid blåöget kanin har xx til sidst. Så hvis du vil have hvide blåögede unger skal du pare en hvid blåöget med en med wienerteckning da denne har Xx. Da vil der väre chanse for at nogle af ungerne får det lille x'et fra den med wienerteckning. Alle ungerne vil få et lille x fra den hvide blåögede. // Ida

Melao
5/1/13, 11:07 PM
#10

#3 det blir väl 50% wienertecknat/vit blåögt? Om man gör ett korsningschema ser det ju ut såhär:

           X  x

x        Xx  xx

x        Xx  xx

Xx är wienertecknat, xx är vit blåögd, så man får hälften av varje.

Oho för att satsa det sista på mirakel!


Suskiv
5/1/13, 11:46 PM
#11

#10  DEt har du rätt i. Vet inte hur jag räknade där.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

søs
5/2/13, 7:50 AM
#12

Jeg takker mange gange og håber at det bliver godt :-)

Upp till toppen
Annons: