Annons:
Etiketteravelungar
Läst 1097 ggr
ThisIsNoMore
5/22/13, 9:31 PM

Vit RÖ?

Jag har tingat en vit rödögd rexhona idag och planerar sedan att skaffa en hane till henne. Vad kan man para med mer än vit rödögt?

Annons:
-Greta
5/23/13, 4:04 PM
#1

Beror väl på vad man vill få fram 🙂….

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
5/23/13, 9:03 PM
#2

Det beror också på vad honan bär på. Även om föräldrarna är vita så bär de en färg under. Så om du får veta det och vet vad du vill ha för färger så kan vi hjälpa dig mer!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

ThisIsNoMore
5/25/13, 2:39 AM
#3

# 2 det finns inget annat än vit rödögt i stammen. #1 Jag vet att zobel blå och dalmatiner fungerar på vit rödögd. Men hade varit kul o veta om det är fler färger som fungerar :) i utställningssyfte

Chieko
5/25/13, 10:05 AM
#4

#3 Då har du samma problem som Greta, hon har också vrö utan att veta vad de bär på. Enda sättet att ta reda på det är att para med en annan färg och se vad det blir.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

MuffinsTroll
5/25/13, 5:16 PM
#5

Greta är uppfödaren till mamman av kaninen hon skall köpa! 🙂
Det är av mig hon skall köpa och jag vet då inte vad som finns bakom det vita, fick för mig att det låg långt långt back blå eller något men jag har ingen aning faktiskt.. det ligger så långt bak tyvärr. 😕

-Greta
5/25/13, 6:01 PM
#6

Allt kan funka med en vit rödögd, beroende på vad man vill ha fram och vad den bär på för färger.

Aha, eftersom pappan till den hona du ska köpa då lämnat endast svarta ungar med svart (dalmatin) hona är han ju mest troligt enfärgad då "under det vita". Så då vet man åtminstone att ungens/din honas genkod är aa __ __ __ _g, alltså bär hon på enfärgat. Så zobel/svart kan gå att få om du parar med en sådan. Ev. viltfärgat också, mest troligt är dom vita från mig viltgrå/castor under, ev. något blått också. Tanken är att ta någon testkull snart.
Grejen med vit rödögt är ju att dom flesta avlar rent hela tiden, alltså bara vit rödögt och testparar sällan utåt så en vit rödögd kan ju vara vilken färg som helst.

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: