Annons:
Etikettkullplanering
Läst 2059 ggr
nora124
1/5/14, 1:01 PM

Para kanin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en kastrerad hane och en hona som inte är kastrerad . Jag undrar om man kan hyr nån hane till parning eller hur funkar det? Finns det några risker men honan och hanen? Hur lång tid tar det innan ungarna föds? Måste man ha tillstånd? Isåfall var skaffar man det? Hoppas ni tar er tid och svarar!:) Om ni vet nån som hyr ut hanar (eller om ni hyr ut) så länka gärna eran webbsida så jag kan kolla:)

Annons:
flocken
1/6/14, 6:11 AM
#1

Hej.

Jag har ingen erfarenhet utav avel. Men det jag tycker man ska fråga sig först är,

 Varför man tar en kull? Har min hona egenskaper som andra vill ha. Inte bara jag & mina vänner för att vi känner henne. Har  jag plats för blivande ungar som kanske inte blir sålda?

Jag har bara tagit kullar på marsvin & har end tagit kull för min skull då jag behöll alla ungar. Har fått hem redan dräktiga honor där ungarna omplacerades.

Läs på all fakta om avel & ungar du hittar. Hellre vara för förberedd. För tänk om du står där med många nyfödda & en död mamma? Eller en mamma som inte vill ha de små. Då blir du mamma & det är en tufft & slitsamt jobb. Jag har nappat 2 marsvins bebisar som förlorade sin mor. Varannan timme, dygnet runt gav jag de mat.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Chieko
1/6/14, 2:54 PM
#2

Mette (Flocken) har redan svarat lite grann. Det är verkligen viktigt att tänka igenom anledning osv. Som hon sa, läs på. Det finns artiklar lite varstans på nätet, flera inne på kanin.ifokus till exempel. Om dina kaniner bor ihop i dagsläget skulle jag låta bli att ta kull: de kan med största sannolikhet inte bo kvar tillsammans.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

nora124
1/12/14, 1:02 PM
#3

#1 #2 tack,som sagt jag ska läsa lite och så !:) tack än så länge :)

Chinesecrestedlover
1/17/14, 3:14 PM
#4

Hej!

Några ytterligare råd att tänka på INNAN du tar en kull. 

Har du plats och möjlighet att ha ytterligare X-antal burar och ytterligare X-antal kaniner. Om det skulle bli så att du inte får ungarna sålda. 

Det är inte alltid så lätt (talar av egen erfarenhet)… jag ville visserligen spara en hane ur kullen jag tog för herrans massa år sedan (efter att ha funderat och läst på i flera år… jag hade en plan bakom kullen) men det slutade med att jag hade kvar en hona och en hane, mina småsystrar hade kvar varsin hona ur den kullen också = vi blev med ytterligare fyra kaniner (var 15 år när jag tog kullen, men så hade jag ju haft kanin sedan jag var 6 år… så jag var ingen nybörjare för det). Min hona fick sju ungar. Nu var inte detta några problem eftersom jag hade både tiden, lusten och platsen för alla kaniner… men det är något man måste tänka på…  

Tänk också på att det kan hända saker i de nya familjerna som ex. att någon får allergi, kan du tänka dig att få tillbaka de kaniner du sålt då? 

En ytterligare aspekt att tänka på det kan vara vääääldigt svårt efter att ha sett sötnosarna växa upp att göra sig av med dom. 

Du måste även tänka på att det ibland tar tid att få iväg ungarna och man kan då behöva sära på honor och hanar i olika burar samt om det går lite längre tid även behöva separera hanarna så de sitter en och en. Har du tillräckligt många burar för det/plats?

Angående risker så ja, det finns det. Man måste vara medveten om att saker kan gå fel. I värsta fall kan man förlora sin honkanin (komplikationer kan alltid uppstå vid födsel etc.)… är du beredd på det?

Eftersom du ställer ganska "enkla" frågor som hur lång tid det tar innan ungarna föds, så verkar det som att du behöver läääääääsa på och läsa på igen innan du ens ska fundera på att ta en kull. Det är ett stort ansvar och inget man ska rusa in i utan att ha de kunskaper som krävs. 

Tillstånd behövs inte såvida man inte avlar väldigt storskaligt eller har många kaniner. 

Jag har bara tagit en kull hittills trots att jag haft kaniner i 23 år. Varför? Jo, för att det är supergulligt verkligen med kaninungar men det krävs så oerhört mycket mer och man måste som sagt ha en plan till varför man avlar på just dessa föräldrar osv. 

Fundera på om du bara vill ha ungar för att de är söta (för de är de ju naturligtvis) eller om det ligger något mer bakom din önskan att avla. Det finns vääldigt många kaniner som söker hem och som omplaceras hit och dit, avla inte fram fler ungar utan att ha en väl genomtänkt anledning till varför, annars riskerar det bara att bli flera kaniner på Blocket m.m. Se helst till att ha köpare till sådär en 8-10 ungar också innan du parar dina kaniner… så du inte blir sittande med alla dessa ungar själv… om det nu inte är just det du vill, att skaffa en hel hop kaniner… 

Lycka till men som sagt tänk en gång till innan du bestämmer dig för att gå vidare i dina tankegångar.

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: