Annons:
Etiketteravelungar
Läst 1671 ggr
CamillaCam
2014-04-04 22:22

Söker liten Rexhane för avel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag är en stor djurälskare och av en ren slump fick jag nys om en kanin som hade det dåligt och inte blev älskad. Jag vill absolut inte smutskasta någon, utan tror absolut att deras förra ägare hade gott uppsåt när dom skaffade henne. Men sen att intresset svalnade och tyvärr blev hon lidande.

Jag har haft kaniner när jag var yngre, så jag har en viss kaninvana. Så jag bestämde mig att adoptera Qira.

Till min glädje visade hon sig vara en renrasig liten Rex med föräldrar Moder 93p och Fader 95p. Och med all tid, träning och kärlek hon fått av mig så har hon blivit en tuff och nyfiken tjej.

Förra sommaren skulle hon leka med en av grannens ”kastrerade hanar”, som tyvärr gjorde henne dräktig.

Men det visade sig att hon blev en fantastisk mamma och jag hade reda under dräktigheten fixat riktigt bra hem åt alla hennes ungar. Har tom kontakt med alla och jag får bilder skickade till mig då och då vilket verkligen värmer. =)

Jag har läst på väldigt mycket om just rasen Rex. Nu när jag har intresserat mig ännu mer för kaninutställningar och rasen Rex, så skulle jag väldigt gärna ha en kanin jag kan ställa ut, gärna en hona. (vill inte ställa ut Qira då jag känner att hon har haft tillräckligt med stress under sin dåliga uppväxt, och vill ha henne hemma där hon känner sig säker).

Och självklart vill jag ha min härliga hona Qira som mamma till just min kanin som jag vill satsa på. Just för jag vill vara med från första början. =)

Så min fråga är: Skulle det finnas möjlighet att få låna en fin liten Rexhane för parning?

Vi kan självklart komma överens om en ersättning, eller om du kanske vill ha en av ungarna?

Kan även skicka bilder på Qira vid intresse.

Med vänlig hälsning

Camilla B

Annons:
CamillaCam
2014-04-04 22:56
#1

Jag missade visst att skriva att det är i stockholmsområdet jag söker först och främst. 😃

[sstorm]
2014-04-04 23:01
#2

Hej!

Om du vill ta en kull för vidare avel och utställning på rasen Liten rex skulle jag rekommendera dig att skaffa en annan avelshona. Qira är inte såld för avel av en anledning, att hon är för stor och av icke godkänd färg. 

/Uppfödaren till Qira

CamillaCam
2014-04-05 09:03
#3

Hej Sanna,

Jag är medveten att hon är för stor. Men känner att då hon har en så härlig personlighet och blivit min favorit. Så skulle jag gärna få ungar på henne. Jag vill som sagt vara med från början på den hona jag sen bestämmer mig att behålla.

Tyvärr har jag inte plats för mer än två honor här hemma just nu. Därför jag inte vill köpa en hona till. Vill gärna ge mina djur det bästa dom kan få. Dvs stora burar och så har jag en 50kvm inhägnad ute på gräset.

Planen är att ha mor och dotter framöver. Därför jag nu söker en riktigt fin hane att para Qira med. =)

[Hallons]
2014-04-05 09:47
#4

Hej Camilla! Nu har jag inte sett Qira. Men om uppfödaren till henne säger att hon har fel kropp kanske du borde skaffa en annan avelshona? :) Jag har i alla fall en liten Rex hane på 9 månader! Han är jättetrevlig och har ett fint temperament. Han har varit pappa till en kull och parades i torsdag. Jag skulle kunna tänka mig att låna ut honom. Hör av dig via pm ;)

[sstorm]
2014-04-05 12:27
#5

#3 Att ta en kull och att ta en kull för vidare utställning och avel är totalt skilda saker. Om du vill ta en kull för kel är väl det en helt annan femma än om du ska avla för avel och utställning! Jag tolkade ditt inlägg som att du ska ta en kull för att kunna ställa ut ungarna. Du skriver även att du inte vill ställa ut Qira, men hon går inte ens att ställa ut eftersom hon är icke godkänd färg. 

Jag vill inte att folk ska känna sig lurade när tar en kull så därför upplyser jag sig redan nu att om du tar en kull på Qira bör det vara i rent syfte för kel och inte för att avla fram rasen Liten rex. För säljer du ungarna till utställning så kanske den som köper ungen blir besviken när den inser att mamma är en lucka eller att den blir för stor för att ställa ut. 

Lycka till!

CamillaCam
2014-04-05 21:49
#6

Hej Sanna,

Tack för all feedback. 🙂 Qira är min första Rex och jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag har absolut inte tänkt att sälja Qiras ungar som utställningskaniner. Verkligen inte min mening att lura nån.

Utan min tanke var bara att då jag vill ha en till liten Rex hona, och vill som sagt vara med från första början med henne (vilket jag tyvärr inte var med Qira, då jag adoptera henne när hon var 1år). Så skulle det vara härligt om Qira var mamman.

Då Qira har så fina föräldrar och hon har ju en fantastisk personlighet, så trodde jag att det var ok att avla på henne. Har jag helt fel? Det är bara en kull renrasig liten Rex jag har tänkt ta på henne, sen får hon fortsätta leva det lyxliv hon förtjänar. 😉

Annons:
[sstorm]
2014-04-05 22:58
#7

Nej absolut inte! Men jag tolkade dig i ditt första i lägg som att du ville satsa för utställning och därför ville jag upplysa dig om Qira och hennes mindre bra egenskaper som en renrasig kanin så att du inte blir besviken sen! Det går absolut att ta en kull på henne, det är inget del på henne Som kanin men för renrasig avel skulle jag rekommendera dig en annan hona :)

Upp till toppen
Annons: