Annons:
Etiketterraserfärger-teckningar
Läst 3425 ggr
Hs87
4/17/14, 1:35 PM

Frågor om Rexkaniner

Hej!
Jag och min pojkvän planerar att köpa två kaniner i slutet av juli/början av augusti och är intresserade av rasen Rex. Vi har lite frågor kring rasen, eftersom vi inte har någon erfarenhet av rasen (jag har haft dvärgvädurar när jag var tonåring).

1. Hur "gosiga" är era rexar? Jag har hört lite olika, en del säger att de är jättegosiga och andra säger att de inte är några kelgrisar. Vad är era erfarenheter?

2. Hur är de att hantera; bära, klippa klor osv?

3. Jag har också läst att rexkaniner kräver ganska mycket aktivtering/stimulans. Vad är mycket? Jag och min pojkvän kommer båda att jobba heltid. Vi kommer att låta kaninerna springa av sig i lägenheten (vi ska ha dem i vår lägenhet) på morgonen och sedan kommer vi att hålla på med dem (klappa, låta dem springa fritt i lägenheten, leka) varje kväll. Vi planerar även att gå ut med dem i koppel på sommaren. Låter det som tillräckligt med aktivitering för en rexkanin?

4. När blir en rexkanin könsmogen? Vi ska ha en hona och en hane eftersom vi har läst att det är störst sannolikhet att de går ihop. Vi planerar att kastrera båda. Vid vilken ålder kan de kastreras? Kan man ha dem i samma bur först och sedan ha dem i varsin bur bredvid varandra från att de är könsmogna fram tills att de kan kastreras och sedan sätta ihop dem i samma bur igen?

Vi är väldigt tacksamma om ni har möjlighet att svara på våra frågor :)

Med vänliga hälsningar,
Hanna och Niklas

Annons:
flocken
4/17/14, 7:26 PM
#1

Roligt att ni är intresserade utav rasen rex :) Det är en underbar ras.

1) Hur gosiga dom blir hänger på ägaren. Min första rex, en hane var som en hund. Man kunde göra vad som med han. Skulle natta  honom varje kväll i hans lilla säng. Honan jag har nu är åt andra hållet. Kan gärna mysa, bli klappad. Men på hennes villkor. Men hon bor ute. Har haft problem med henne från dag 1. Men nu vid snart 3 år litar hon för fullt på mig.

2) Trots att Mini, min normala rex, är lite speciell är hon lättast att klippa klor på. Hon ligger på rygg i knät & rör inte en fena. Men min dvv rex som är översocial är mkt svårare. Mini gillar inte bli buren. Men hon är väldigt stor (över 4 kg) & stark. Dvv rexen är lättare.

3) Jag tycker inte mina rexar kräver mer än mina vanliga dvv. Snarare kräver mina dvv mer motion.

4) Mina kaniner går hona + hona utan problem. Jag har fruktansvärt dåliga erfarenheter av att kastrera. Min hane vaknade inte ur narkosen. Han blev 18 v. Jag vet en som gjorde som ni funderade på. Kaninerna var bästa vänner, delades på vid könsmognaden & under kastreringen. När de väl skulle sättas ihop igen blev det slagsmål på liv & död. De kunde aldrig sätta ihop dom. Men som sagt, har bara dåliga erfarenheter.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Hs87
4/17/14, 7:53 PM
#2

Tack för ditt svar! Jag skulle gärna vilja ha en hane… Och jag har läst att hane och hane aldrig går.. Om man skulle aktivera kaninen så mycket som jag skrev i mitt inlägg, skulle den må dåligt av att vara ensam kanin då? Mvh Hanna

flocken
4/17/14, 8:07 PM
#3

Det stämmer bra att hane + hane inte funkar. Min hane var ensam kanin inne utan problem. Att jag har mina ute kaniner i par känns bättre för mig. De kan hjälpas åt att ha koll, ge värme osv. Men de jag haft inne har bott själva. Jag tror nog att en kanin hos er klarar sig bra. Alt köpa en hona o sen köpa en redan kastrerad hane

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Hs87
4/18/14, 11:25 AM
#4

Vi funderar fram och tillbaka och har bestämt oss för att vi vill ha en rexhane. Vi vill gärna ha nån form av sällskap för honom. Vi tänkte då ha en hona i en bur bredvid (känns som det kan vara svårt att hitta en inomhusbur som är tillräckligt stor för två rexar?) har en rex lika stort utbyte av sällskap av en dvärgvädur som av en annan rex? Skulle de ev kunna va i samma bur? Tacksam för svar! /Hanna

flocken
4/18/14, 2:09 PM
#5

Min stora rex går med en lejonhuvad dvv. Inga problem alls.  Jag skulle inte ha en hane & hona bredvid varandra. Tänker på när honan brunstar. Stress.

Finns artiklar här inne om frigående. När man inte är hemma kan de vara i ett rum.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Hs87
4/18/14, 2:48 PM
#6

Jag hade i så fall tänkt kastrera både honan och hanen. Det har jag läst på flera sidor är den konstellationen som oftast funkar bäst… Men det verkar vara mycket delade meningar inom det här området… Jag vill ha en hane och ska den ha sällskap måste det ju va en hona…

Annons:
flocken
4/18/14, 3:51 PM
#7

Ja men då är det lugnt. Då skulle jag även pröva att ha de ihop.  Det går att sätta upp en kompostgaller hage/bur inne. ex i ett hörn i ett rum. Då kan ni själv bestämma hur stor yta de ska ha. Bara lära de gå på låda :)

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Hs87
4/18/14, 4:05 PM
#8

Du/ni tror alltså att det skulle funka att ev ha en rex och en dvärgvädur i samma bur? Är det lika stor chans att de går ihop som två rexar? Jag uppskattar verkligen att du ger mig råd :)

flocken
4/18/14, 4:14 PM
#9

Ja absolut. Min rex bor med en dvv lejon. Rexen kan skifta så mkt i stl. Tror över 2 kg är ok. Min väger över 4 kg. Rexen är mkt lugnare än kompisen

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Hallons]
4/20/14, 12:58 PM
#10

1. Hur "gosiga" är era rexar? Jag har hört lite olika, en del säger att de är jättegosiga och andra säger att de inte är några kelgrisar. Vad är era erfarenheter? Mina rexar (liten rex) är väldigt keliga. De är också nätta, små och behändiga och därför är det en trevlig ras! 2. Hur är de att hantera; bära, klippa klor osv? Mina rexar är ju liten rex, en mindre variant av rex. Och är mycket stillsamma och lätta att hantera i alla situationer faktiskt. 3. Jag har också läst att rexkaniner kräver ganska mycket aktivtering/stimulans. Vad är mycket? Jag och min pojkvän kommer båda att jobba heltid. Vi kommer att låta kaninerna springa av sig i lägenheten (vi ska ha dem i vår lägenhet) på morgonen och sedan kommer vi att hålla på med dem (klappa, låta dem springa fritt i lägenheten, leka) varje kväll. Vi planerar även att gå ut med dem i koppel på sommaren. Låter det som tillräckligt med aktivitering för en rexkanin? Funkar alldeles utmärkt! Jag vet inte vad normal rex kräver med små rexar kräver inte så jättemycket. 4. När blir en rexkanin könsmogen? Vi ska ha en hona och en hane eftersom vi har läst att det är störst sannolikhet att de går ihop. Vi planerar att kastrera båda. Vid vilken ålder kan de kastreras? Kan man ha dem i samma bur först och sedan ha dem i varsin bur bredvid varandra från att de är könsmogna fram tills att de kan kastreras och sedan sätta ihop dem i samma bur igen? Jag hade haft de i samma bur fram till 4 månaders ålder. sedan hade jag kastrerad hanen. Och efter ett tag. Satt ihopa de :)

Upp till toppen
Annons: