Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1480 ggr
Hs87
6/30/14, 7:45 PM

Smörja tassarna?

Hej!

Vi har en 12-veckor gammal rexhane som bor inomhus. Vi vet att rexars tassar är extra känsliga och att det finns risk för trycksår. Vi har läst att man kan smörja med aloe vera-gel, vaselin, idominsalva eller inotyol. Vår killes tassar ser fina ut än så länge, menär det någon idé att smörja med någon av dessa salvor i förebyggande syfte också? (Han har mycket mjukt underlag i buren och vi har mycket mattor). 

Vilken av ovannämnda salvor rekommenderar ni? Hur ofta ska man smörja?

Tacksamma för svar! 

Med vänlig hälsning, Hanna och Niklas

Annons:
Evelina!
6/30/14, 8:33 PM
#1

Så länge tassarna ser fina ut skulle jag avvakta med att smörja. Det är isåfall viktigare med korta klor och att ni håller honom normalviktig samt har ordentligt med. Mjukt underlag i buren samt håller honom så han kan röra på sig hela tiden.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

flocken
7/1/14, 9:46 AM
#2

Jag har aldrig smörjt tassarna på min rex & aldrig haft problem heller. Hon bor ute & ha spån som underlag. Sen hö i nästan halva buren som är stor.

Tycker inte man ska göra något i förebyggande syfte

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Hs87
8/2/14, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nu har vår lille Bob fått en liten kal fläck på baktassarna… :( trots att vi har mycket mattor, mjukt underlag i buren.. Han är verkligen inte överviktig.. Han visar inga tecken på smärta än, skuttar runt som vanligt.. Är det dags att börja smörja nu?? Tacksam för hjälp!

AkaiTsuki
8/9/14, 4:20 PM
#4

Hmm alltså jag smörjde in ett tag på min kanins tassar, men det blev varken bättre eller sämre. Så jag skulle väl pröva för att se om det blir bättre 🙂

//Joanna

Zaviie
8/11/14, 1:29 AM
#5

Min lillkille fick sådär efter att hans suttit stilla efter kastrering. La på extra matta där det var matta och extra spån där det var spån, sedan var han ute på mjuka gräset på dagarna.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

kitkat_
6/4/15, 8:41 PM
#6

Hej! Har en rexpälsad dvärgvädur som tappat mycke päls under baktassarna och huden är väldigt röd och irriterad. Ska smörja tassarna på honom, vilken salva rekommenderar ni?

Annons:
Smultrondraken70
8/17/15, 10:53 PM
#7

Vi har en rexpälsad tjej som har känsliga hälar, har kala fläckar på båda hälarna. Vi smörjer förebyggande med Inotyol någon gång per vecka, då håller sig huden på hälarna ljust skär, mjuk och fin, och det blir inte värre heller.

Upp till toppen
Annons: