Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 6256 ggr
[..$Dog$..]
7/4/14, 3:51 PM

Rexkanin skötsel

Hej Jag har tänkt att skaffa en rexkanin nu i augusti förhoppningsvis. Jag är allergisk men har hört att rexkanin ska vara mer allergivänlig jag har tänkt att prova ha den inne och se om vi tål att ha den inne, men om vi inte tål den tänkte jag ha den som utekanin kan man sätta ut kaninen då i augusti någon gång om jag ska köpa en då har hört att den måste fixa sin vinter päls, vilket bottenmaterial ska man ha och vad är bäst för en allergiker atthaför botten material? Vad äter dom? Vad ska den ha för saker i buren? Gärna fler tips om hur man sköter en rexkanin:)

Annons:
[..$Dog$..]
7/4/14, 4:37 PM
#1

Tänkte bara påpeka att min mamma har haft kani er när hon var liten, så jag har någon i min familj som är lite erfaren iallafall men jag vill också kunna "hanskas" med dom. Jag hoppas ni kan hjälpa mig:)

[Sockertoppens_kaniner]
#2

Kaniners basföda är hö. Men för att de ska få i sig det de behöver, bör du ge pellets upptill. Vissa kaniner klarar sig på enbart hö, men jag tycker ändå att kaninen behöver pelletsen. :) Jag rekommenderar pelletsen Selective, det är jättebra och har aldrig gjort mina kaniner feta. Bågformen på pelletsen hjälper kaninen att fila ned tänderna extra mycket. Ge gärna grenar från fruktträd, gräs och frukt och grönsaker. Men tänk på att börja i små mängder så att kaninens mage hinner vänja sig. :) Tänk på att aktivera kaninen dagligen. Ha en utehage där kaninen kan skutta av sig och få motion. Du kan lägga in t.ex rör/tunnlar som kaninen kan leka med! :)

[..$Dog$..]
7/4/14, 9:37 PM
#3

#2 tack för ditt svar:)

[..$Dog$..]
7/4/14, 9:39 PM
#4

Kan man ha mattor som bottenmaterial?

Denna kommentar har tagits bort.
[Sockertoppens_kaniner]
7/5/14, 11:52 AM
#6

Ja, det kan du. Men jag anser att det blir jobbigare att städa om man måste tvätta mattorna. ;)

Annons:
Fridaaaa
7/5/14, 2:27 PM
#7

Rexkaniner fäller i regel mer än vad "vanliga" kaniner gör. Men det är väldigt olika vad man tål och inte tål. Igentligen finns det inga allergivänliga kaninraser.

Ang bottenmaterial. Jag har easyströ, har husdammskvalsterallergi och easyströ fungerar bättre vid hantering än kutterspån (känner inte av kutterspån när det bara står eller när det har lagt sig i buren så att säga). 
Bor kaninen ute är dammfri torv med ett alternativ.

#4 Ja kan man in kaninen är rumsren.

Bra pellets 
Bra hö (inte hö från matbutikerna)
Inga saltstenar eller mineralstenar.
Bor den ute vinterntid = skålar istället för flaskor. Flaskor fryser till jättesnabbt, speciellt i pipen så kaninen får inte i sig så mycket vatten.
Ska den bo ute: Upphöjd bur är ett måste vintertid.
Bra med yta. Sedan beror ytan på om du har rex, liten rex, dvärgvädur rex eller hermelin rex.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MontEverest
9/22/14, 7:44 PM
#8

hur är easyströ? Vad är det gjort av?

Har du som är allergisk provat toalettströ papper? (jag har det nu men tycker det luktar väldigt mkt) Funderar på vad jag ska ha istället?

vill inte ha ngt som dammar som kutterspån eller halm…

Whippet
1/5/15, 10:27 AM
#9

#8 har hamster, och använder Toa Lätt, tycker dock det inte luktar så mycket även om jag har det i rummet där jag sover, men man är ju som sagt olika :)  men det finns ju care fresh också om det kan vara något för dig, finns ju i alla möjliga färger, det är vanligt rivet papper kan man säga fast det är mjukt och lätt att gräva i luktar ingenting heller.  🙂

I'm out Vilar huvudet i handen

Gizzma
1/7/15, 2:04 PM
#10

Jag har haft alla möjliga djur med olika bottenströ med mossa, halm, toalätt, spån osv. Jag, personligen, avskyr kutterspån eftersom det blir så skräpigt både i och utanför buren, och även på kläderna när man tar upp kaninen. Toa-lätt  har en bra uppsugningsförmåga, men är ganska hårt. Rexkaninen har lätt att få skavsår på tassarna så jag rekomenderr att ha så mjukt som möjligt i buren. Självklart får ju min kanin vara ute och springa på hårt golv trots detta annars blir det ju ganska trist ;) Halm har alltid funkat, det luktar gott, ser fräscht ut och ramlar av från kaninens tassar när man plockar upp den. Mitt bästa råd till dig är att göra kaninen rumsren så fort det går för det underlättar jättemycket. Tack vare att min kanin Magnolia är rumsren, så kan jag ha enbart halm mot plasten i buren och en liten kattlåda med toalätt i. Städningen blir jätteenkelt och rolig när det är lätt att hålla efter och lätt att få det att se fräscht ut igen :) I utomhusburen kan man ha spån närmast plasten och massa halm överst, speciellt på vintern! :)

Minst 90% hö och 10% övrigt foder bör vara standarden för kaniner (om jag inte har jättefel). Pellets är bäst för att kaninen ska få i sig de olika näringsämnena som finns i pelletsen, men jag har kört med rabbit royal sen ett halvår tillbaka och jag tycker Maggie har fått en sån fin och glansig päls av det, men hon får inte så mycket av det ( 1/2 dl varje morgon)  men då äter hon upp allting.

Kloklippning 1 gång i månaden, är det svårt att göra själv kan man höra sig för i zooaffärer om man kan få hjälp, det brukar kosta en slant men då kan man lära sig :)

Pinnar att gnaga på är jättebra både för stimulans och för att slipa tänderna, förutom fruktpinnar osv så kan man även ge tallkvistar till dem (brukar lukta barr från munnen efteråt😂)

Saltsten bör finnas tillgänglig.

Aktiverade kaniner brukar ha längre livslängd än stillasittande kaniner, hoppträna kanin på somaren eller ta med den till skogen i koppel, det tycker de flesta är skitkul!😉

Och sen en väldigt massa pussar och gos och sen har du en supermysig kanin!😊

Lycka till!

/Gizzma

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Fridaaaa
1/7/15, 2:49 PM
#11

#10 Saltsten är inte bra för kaniner, saltsten bör enbart ges lite grann om de inte äter pellets alls eller i samband med dräktighet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gizzma
1/7/15, 2:52 PM
#12

# Är det inte bara om de börjar "missbruka" saltstenen?

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Fridaaaa
1/7/15, 2:53 PM
#13

#12 Nope. Saltsten behövs ej, de får det de behöver via hö, grönsaker och pellets 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Gizzma
1/7/15, 5:16 PM
#14

#13 Så bra då vet man det! Tack!🙂

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Upp till toppen
Annons: