Annons:
Etiketteravelungar
Läst 746 ggr
selma_duchess
7/21/14, 2:44 PM

Frågor ang kaninungar

Hej! Jag har lite frågor ang färg och foder.

Vi har fått en kaninkull på 6 (tror vi att det är) rexar, dom är på dag 4 och alla ser friska och normala ut. När vi såg på kaninungarna var alla mörka med lite ljusa fläckar lite överallt.

 Mamman och hela hennes släkt är vitrödögda och från Pappans släkt är alla vitblåögda förutom hans mamma som är wienertecknad. 

Vi har läst lite om wiener tecknad, men är det vanligt att alla ungar blir wiener teckande?

Sen när ungarna är 3 veckor så står det att man ska börja sakta och ge pelletsen som man använder till mamman. 

Hur mycket pellets ska man ge i början? Hur mycket ska man öka? När kan man börja ge grönsaker och frukt? Har letat runt men hittar ingenting. 

Mvh Eva och Selma

MVH/ Kaninerna och ÄgarnaHjärta

Annons:
flocken
7/21/14, 4:05 PM
#1

Hoppas någon som har erfarenhet utav detta svarar dig. Jag har ingen koll ;)

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

-Greta
7/21/14, 11:27 PM
#2

Ungar efter en vit blåögd blir alltid wienertecknade (även om det ibland bara är genotypiskt).

Foder och sånt är svårare då det är väldigt individuellt, men fram till ungarna börjar äta själva så kör på samma mängd som tidigare och öka eventuellt om honan börjar gå ner i vikt. Kanske är lagomt med 0,5 dl per unge senare, beror väl lite på vad man har för foder. 

Grönsaker brukar jag börja ge efter 1 månad någon gång kanske, och bara väldigt små smakbitar i början då bebismagar ofta är väldigt känsliga 🙂

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

selma_duchess
7/22/14, 9:21 AM
#3

#2 Tack så mycket, Duchess sköter ungarna fint fint:)

MVH/ Kaninerna och ÄgarnaHjärta

Fulia
7/22/14, 9:31 AM
#4

Skapa gärna en tråd elr Lägg ut bilder här sen skulle vara jätte kul :D

selma_duchess
7/23/14, 4:31 PM
#5

#4 Får jag göra när dom blir lite större:)

MVH/ Kaninerna och ÄgarnaHjärta

søs
7/26/14, 5:59 PM
#6

Hvid blå øjet sammen med en wienertegnet giver 50 % hvid blå øjet…men wiener tegnet med wienertegnet giver kun wiener tegnet…Men rød øjet kan ødelægge de flotte blå øjne..

Annons:
selma_duchess
7/28/14, 9:45 PM
#7

#6 Tack för svaret vår vit blåögda kaninhane som vi köpte från dig har fått kaninungar tillsammans med vår vitrödögda hona. Det ser ut som att alla blir wienertecknade. Ska bli intressant o se!

MVH/ Kaninerna och ÄgarnaHjärta

Upp till toppen
Annons: