Annons:
Etikettfoder
Läst 1653 ggr
MontEverest
2014-09-22 13:45

Bästa pelletssort?

Har läst en massa här på kaninforumen men inte riktigt listat ut vilken pellets som är den bästa? Plus vart man lättast kan få tag i den, kanske via internet så alla kan lyckas beställa oavsett vart man bor i Sverige? Bor själv i Stockholm. Men måste kunna gå att få tag på rätt lätt.

Ja jag vill gärna att ni tipsar om ett bra märke…

Ska ha fodret till en stor rex kaninunge hona på 8v. 

Tack

Annons:
MontEverest
2014-09-22 14:13
#1

Det som jag själv tycker verkar bäst är cuni complete Versele laga efter att ha läst några innehållsförteckningar, dock vill jag gärna höra vad ni tycker om det ni som själv kanske ger detta foder?

[Sockertoppens_kaniner]
2014-09-22 15:15
#2

Selective tycker jag är bäst. Högt fiberinnehåll, bra tuggmotstånd och gott! :)

MontEverest
2014-09-22 19:34
#3

det jag läst om selective var att det hade 4%fett ngt högre än rekomenderat max 3%…och sen att det är mkt soja och även vete i? plus ngn sockerrörsmelass i,men det kanske inte är ngn fara..är rätt ny på pelletssorter..

MontEverest
2014-09-22 19:36
#4

Det är viktigare än vad en del tror att ge kaninen ett bra foder, det är mycket de måste få i sig. Vad som är ett bra foder är olika från person till person, men vi vill att de ska ha bra innehåll. Det viktigaste är att fodret uppfyller kaninens näringsbehov, det ska innehålla alla de viktiga vitaminerna, fibrer/växttråd och mineraler som kaninen behöver. Näringsbehovet är inte lika för alla kaniner, det skiljer sig mellan individer, kön, ålder, motion och en del andra saker. Dock är det alltid bra att ha det rekommenderade näringsbehovet som riktlinje. Det viktigaste att tänka på när man ska köpa foder är proteinet, fibrerna och fettet.

===========================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================

Vuxna kaniner

Ämne                                              Mängd i procent
Protein                                             12-15% 
Kalcium                                            0,4-0,8%
Fiber                                                16%+ (Gärna mer, det kan inte bli för mycket)
Fosfor                                               0,22-0,5%
Fett                                                  1,5-3%
Magnesium                                        0,3%
Sodium                                             0,2-0%

Kopierade ovan från kaninmagazinet

Är det en bra källa?

MontEverest
2014-09-23 18:07
#5

putt

Zaviie
2014-09-23 23:21
#6

Meister lampe  som passar till kaniner som lätt går upp i vikt en har väldigt bra med fiber och låg fetthalt, köper det på zooplus.dk, leverans till dörren.

Tycker också om jr farm grainless, beställer på samma sida, ok fiber och lite högre fetthalt.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Annons:
MontEverest
2014-09-24 10:41
#7

De där två pellets sorterna verkade ju jätte bra! Tack för tipset lär nog bli där jag beställer ifrån. Men såg att svenska zooplus oxå hade de, vad är skillnaden med att beställa från Danmark eller Sverige? Lämnar de bara utanför dörren eller har man fått en tid så man vet att de kommer? Och om man inte skulle vara hemma när de kommer vad gör de då?

Fridaaaa
2014-09-24 10:57
#8

#7 Det skickas från Tyskland oavsett, skillnaden blir lite i priset på vissa saker.

De lämnar utanför dörren om du inte är hemma får du hämta ut det på posten, så har det varit för mig. Fast de har ett nytt transportsätt vad jag vet där de ringer och frågar när de ska komma tror jag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zaviie
2014-09-24 14:06
#9

Skillnaden är att dk är lite billigare, lite snabbare och har större utbud :)

Jag har lantbrevbäring o se kommer när paketet är framme  är man inte hemma tas det till postombud, men det är bara ringa o be dom ta med nästa dag. Om man inte har lantbrevbäring vet jag inte riktigt hur det går till, liknande kan jag tänka mig  :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Fridaaaa
2014-09-24 14:16
#10

#9 Jag har lantbrevbärare, och jag fick hämta ut mitt. Posten påstod dessutom att jag inte varit hemma vilket var skitsnack :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
2014-09-24 14:29
#11

När jag hade pellets gav jag carrier. funkade kanon. Men har gått över till hel havre. Det funkar ännu bättre & mkt billigare. Då jag har så mkt djur som äter det.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

-Greta
2014-09-26 10:41
#12

Jag ger cuni complete till mina.

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

MontEverest
2014-09-26 12:53
#13

ok lär nog beställa fodret från zooplus då.

Annons:
MontEverest
2014-09-26 19:38
#14

Vilken är bäst av meister lampe eller jr farm grainless om man ska ge till en 9v kaninunge? Den med högre fetthalt eller inte?

MontEverest
2014-09-26 19:40
#15

Hur länge håller pellets om man inte har de i kylskåp?

Fridaaaa
2014-09-26 19:41
#16

#14 Jag ger samma foder till kaninunge som till vuxen. . jr farm grainless är bra foder, det andra vet jag inte så bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MontEverest
2014-09-26 19:55
#17

aha, jr farm grainless hade ngt högre fetthalt än meister lampe tror jag…min är ju innekanin så kanske inte behöver lika mkt fett som en kanin utomhus?

MontEverest
2014-09-26 19:56
#18

plus att det är en stor rex de lägger på sig rätt snabbt har jag för mig att jag hört? rätta mig om jag har fel.

Fridaaaa
2014-09-26 19:57
#19

#17 Pellets är bara tillskott, så är bara att sänka mängden eller ta bort den helt om den inte behövs alls🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MontEverest
2014-09-26 20:05
#20

då får det nog bli jr farm:) tack

Annons:
Upp till toppen
Annons: