Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1611 ggr
Isås
2014-12-12 19:01

Konstig avföring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, kan nån säga vad den konstiga vätskan på bilden är för ngt? Kisset brukar vara gult och avföringen pluttar som på bilden men vad är det andra, blir orolig men hon är pigg och glad så hon verkar inte må dåligt.

Annons:
Tjeja
2014-12-12 20:03
#1

Hoppas någon som har ett hum svarar! Någon???

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Sockertoppens_kaniner]
2014-12-12 23:26
#2

Är du alldeles säker på att det är en hona? Min första tanke var att det är sperma… Men det är ju omöjligt om det är en hona! Skulle åkt till en veterinär, verkar inte så bra att det kommer sådan vätska ur henne.

Isås
2014-12-13 00:28
#3

Hm, uppfödaren borde ju veta tycker man… Jag ska göra en kontroll i morgon. Det är ca en vecka sedan nu som det här hände och som sagt hen verkar ju pigg och glad.

Isås
2014-12-13 10:16
#4

Det är en hona.

[Sockertoppens_kaniner]
2014-12-13 12:45
#5

#4 Okej. Var kom vätskan ifrån? Såg du det? Hon har inen böld/sår/annat konstigt kring könet eller anus?

Isås
2014-12-13 21:13
#6

Från samma region som kisset och bajset… Inga bölder eller sår vad jag sett, hon är torr i pälsen överallt, inget kladdigt någonstans. Hon verkar inte ha ont någonstans. Idag var kisset lite grumligare än det brukar vara, så pass att jag trodde det var den konstiga vätskan igen men inte alls lika ljus utan mer gul så det var garanterat kiss.

Annons:
Isås
2014-12-13 21:19
#7

Läste följande på kaninmagasinets hemsida: "Kaninens urin kan även vara grumlig, även detta utan att det är någon sjukdom. Det kan bero på att kaninen får i sig för lite vatten eller att den får en för kalkrik kost. Kalköverskottet blir då vitgrumligt och väldigt koncentrerat. Ser man detta hos kaninen allt för ofta är det viktigt att ta reda på vart kalköverskottet kommer ifrån då det kan leda till problem i längden, det kan bildas grus i blåsan eller urinstenar. Detta är en av anledningarna till varför man inte ska ha kalksten till kanin och inte utfodra med allt för mycket kalkrik kost". Frågan är då bara var hon får kalken ifrån…

Frosstis
2014-12-13 22:44
#8

Det kan vara pga för mycket kalk i kosten, kan komma från t.ex fodret (kolla värdena) eller om du kanske gett henne någonting kalkrikt.

Det är inte bra i längden men går det bort inom några dagar är det inte fara.:)

[Sockertoppens_kaniner]
2014-12-14 21:42
#9

Som de andra skrev, se över din kanins kost! :)

flocken
2014-12-15 12:20
#10

urinen kan ändra färg beroende på vad de äter.  Syns ibland på mina när de får något xtra som de inte brukar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Zaviie
2014-12-16 06:01
#11

En hona jag hade förut revirmarkerade där hanen varit och gått och det såg ut sådär.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Isås
2014-12-21 11:18
#12

Skönt att höra. Hon har inte kissat så sen dess så det var nog tillfälligt :)

Upp till toppen
Annons: