Annons:
Etiketteravelungar
Läst 926 ggr
selma_duchess
2015-02-18 11:45

dräktiga honor

Hej 

I helgen hände det som inte fick hända tjuvparning. Har tre honor två systrar och den andra honan är deras mamma. I en annan bur bor har jag en hane som är bror till systrarna. Av misstag har inte locket till honornas bur inte vart helt stängt så på söndag morgon när jag kommer in så är båda honorna systrarna och deras bror ute tillsammans (har en inhägnad där de får turas om att vara i). De är 7 månader. Blev livrädd tänkte på inavel men enligt det man läser på nätet så är det inte så farligt. Min fråga till er som är van med detta med parning brukar det oftast lyckas vid parning? Behöver man sära på honorna eller kan de vara tillsammans? Brukar det vara svårare att få sålt kaninungar som är släkt? Var hos veterinären och beställde tid för kastrering och passade på o fråga om det finns något abort medel som hos katt o hund men det fanns det inte.

/Eva

MVH/ Kaninerna och ÄgarnaHjärta

Annons:
Em_
2015-02-18 12:59
#1

Vet inte hur det funkar på kanin just, men andra djurhonor kan man kastrera tätt efter en tjuvparning utan att honan påverkas mer än vanligt. Sa veterinären något om det?


selma_duchess
2015-02-18 13:16
#2

det sa det inget om

MVH/ Kaninerna och ÄgarnaHjärta

-Greta
2015-02-19 21:39
#3

Om det har blivit en parning är väl risken rätt stor att det tagit sig, men fortfarande rätt tidigt på året så inte säkert honorna brunstat nog för att vara sugna eller att hanen är det för den delen heller. 

Kan nog funka att fortsätta ha honorna tillsammans trots dräktighet/kullar, om dom har gott om plats förstås. 

Tror inte det blir svårare att sälja dom än kaniner med obesläktade föräldrar. Kanske att okunniga känner sig lite avigt inställda men det är ju inget fel på kaninen för att den är inavlad. Tvärtom kan det ju vara en fördel då man får föräldadjurens gener testade, friska ungar - friska gener.

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Sockertoppens_kaniner]
2015-02-20 10:38
#4

Jag skulle haft honorna tillsammans tills det är dags för dem att föda (om dem är dräktiga, vill säga). Dela på dem några dagar innan beräknad födsel. Stor risk att dem blir sura på varandra och varandras ungar. Lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: