Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1338 ggr
Isås
2015-05-14 09:38

Tjock

Kan kaniner bli tjocka av pinnar och grönsaker? Vår kanin har en fettkrage (dubbelhaka) och vi har därför dragit ned på pellets, frukt och knäckebröd. Hon får bara hö, lite pellets, pinnar, morötter och ruccola men fettkragen är kvar. Kanske blir bättre när hon får komma ut i trädgården och röra på sig mer i sommar?

Annons:
Fridaaaa
2015-05-14 09:40
#1

Inte av pinnar men vissa grönsaker. 

Frukt = godis. Måste kaninen ha pellets? Morötter  = godis så ge inte det ofta. Och samma med knäckebröd.

Ge hö, gräs, pinnar och bladgrönsaker, räcker 🙂
Men dubbelhaka innebär inte alltid att de är tjocka heller. Har en dvv här hemma, visserligen varit tjock men normalviktig nu och har hakan kvar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lollynonna
2015-05-14 09:43
#2

Dubbelhaka är även ärftligt. Hade två kaniner med jättestor dubbelhaka men båda två var i jättebra hull. De var frigående,ute året runt.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Isås
2015-05-14 09:45
#3

Tack! Kanske är så att dubbelhakan är kvar för jag tycker inte hon är tjock i övrigt. Så de behöver inte pellets alls?

Fridaaaa
2015-05-14 09:46
#4

#3 Många kaniner behöver inte pellets nej, inte om de får bra hö ochkost i övrigt, sedan har vissa svårare att hålla hullet och behöver men inget måste i regel medpellets 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
2015-05-17 06:56
#5

Mina får bara lite havre på vintern när det är som kallast. Pellets har de aldrig fått. Här har vi hel havre. Vår nya bebis får lite havre. För ung för att klara sig på hö o grönsaker

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

mmois98
2015-06-12 23:21
#6

Min har en dubbelhaka, men han är i perfekt vikt! :) Om hullet (känna ryggrad och revben lätt, men att de inte ska synas) är bra på kaninen så ska det inte vara någon fara :)

Annons:
Zaviie
2015-06-29 19:46
#7

Min ena hona har också hakpåse, hon får enbart hö, gräs och grenar och är i fint hull så det behöver inte innebära att den är tjock.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Upp till toppen
Annons: