Annons:
Etikettallmänt
Läst 1362 ggr
Chinesecrestedlover
8/4/15, 2:57 PM

Hermelin rex/liten rex/"vanlig" rex

Hej!

Länge drömt om en (eller flera) rexar. Tycker dom är så fina men vilken ras är bäst tycker ni (sällskap/kel och eventuellt hoppa lite för kul)? Hur skiljer sig de olika rexarna åt temperamentsmässigt m.m. 

Har haft kaniner i 25 år så ingen nybörjare på kaniner direkt 😃 men har mest haft dvärgvädurar, blandraser av olika typ och storlek m.m. aldrig en rex.

Hur klarar de sig utomhus, tänkte på deras päls som ju är lite annorlunda. Har alltid haft kaninerna utomhus året om och vill inte ha innekanin så… 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Fridaaaa
8/4/15, 2:59 PM
#1

De klarar sig bra ute.
Jag har dvärgvädur rex. Och sajtvärden har t.ex rex och den bor ute året om :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chinesecrestedlover
8/4/15, 3:02 PM
#2

Ok va bra,  jag var lite orolig att de inte har samma typ "underull" som andra kaniner och kanske skulle frysa "rumpskumpen"😃 av sig på vintern men då kanske det kan bli en rex (av något slag) i framtiden då alltså.

Fridaaaa
8/4/15, 3:05 PM
#3

#2 Ja det går bra :) Bra bur och med mycket halm så 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
8/7/15, 6:19 AM
#4

Min normal rex bor ute utan problem. Hon klarar sig lika bra som mina dvv om inte bättre. Pälsen är så Tät. Är för tillfället mer orolig för min nyaste lilla blandning. Har haft både hermelin rex o har nu även dvv rex samt min normala. Föredrar normal. Men med min dvv rex var det kärlek vid första ögonkastet.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Gizzma
8/7/15, 9:03 AM
#5

Jag har hört att rexarnas päls är känsligare mot kyla än de andra pälstyperna. Någon annan som  har hört liknande? :)

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Fridaaaa
8/7/15, 9:08 AM
#6

Märkt på mina dvv rex att de haft svårare att hålla hullet vintertid men annars har jag inte märkt något på dem i alla fall

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
aliiciaj
8/9/15, 10:16 PM
#7

Jag har aldrig haft en vanlig rex, bara en hermelin rex. Och visst går det att hoppa med dem, de är ganska aktiva av sig. Men de har alldeles för korta bakben för att kunna klara av att hoppa i de höga klasserna lika bra som en hoppkorsning. Hermeliner är smidiga, men de är lite felbyggda för att vara bäst på hoppning. Vanliga rexar och liten rex är nog lite bättre på hoppning eftersom de är lite större, det blir lite lättare för dem att hoppa. Det är en del som tävlingshoppar med sina rexar, och de är ganska ska duktiga. Tycker rex är en bra allroundras som kan lite allt möjligt. Skulle själv vilja ha en rex i framtiden. Men som sagt, jag har själv bara en hermelin rex så kan inte jämföra dem riktigt. Det jag kan säga om min hermelin rex är att den har mer temperament, mer energi och spänst jämfört med min vanliga hermelin.

flocken
8/10/15, 6:26 AM
#8

Som jag förstått det är vikt skillnaden på normal rex rätt stor. Min väger över 4 kg. Få den stora kroppen att hoppa är omöjligt. Även hennes föräldrar är stora. Vill man hoppa tror jag på en lite mindre normal rex

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: