Annons:
Etikettallmänt
Läst 759 ggr
Misscat
2016-01-08 11:09

Allmänt om dvärgvädur rex

Jag undrar när får en dvärgvädur rex sin lena päls? När börjar morrhårren att krulla sej på en dvärgvädur rex? Är det vanligt att ögonfransarna på krulliga på en dvärgvädur rex? Hur ofta borstar ni era rexar? Lugnar en hane ned sej efter tonåren eller måste man kastrera den? Är dom värmetåliga eller köldtåliga? Är det något särskilt jag ska tänka på med en dvärgvädur rex? Bra aktivering för dvärgvädur rex både i- & utanför buren?

Annons:
Fridaaaa
2016-01-08 11:12
#1

Dvärgvädur rex föds med krulliga morrhår.
Len päls har de med tidigt om det är bra kvalite. Svårt att få den sammetslena pälsen som t.ex rex har på dvv rex.

Ögonfransarna har jag aldrig sett krulliga men inte tänkt på det riktigt heller

Kammade mest vid fällning aldrig annars.

Det har inte med ras att göra, det är väldigt individuellt

Beror inte på rasen heller. Men ingen kanin är väl direkt "värmetålig" utan tål kyla bättre än värme

De brukar överlag kräva en del aktivering osv. Upplever det som en pigg och alert ras som gillar när det händer saker osv :)

Hoppning, aktiveringsbollar, klickerträning, tunnlar, grenar, upphöjda platser

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
2016-01-08 12:48
#2

#1 förklarade bra. Om jag jämför min normala rex o min dvv rex, är den normala mkt lugnare. Men hon är rätt stor +4 kg. Dvv rexen har mkt mer energi. Mina bor ute i stora hemma byggda burar. Fixar kyla bra. Nu har vi snö storm o de vill ändå ut i hagen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Smultrondraken70
2016-03-03 21:55
#3

Ofta känsliga tassar på grund av sämre behåring under fötterna än på normalpälsade. Får tyvärr lätt trycksår vid för hårt underlag. Får smörja hälarna med salva (Inotyol) på min dvv rex som går mycket fritt.

Upp till toppen
Annons: