Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 951 ggr
Misscat
2016-01-14 17:02

Faller

Har en dvv rex. Han kan sitta på sin sittbräda o fara över hela buren o pang ned på sidan där han blir liggande en bra stund. Det går inte att väcka honom. Han har gjort så flera ggr o hänt på andra ställen i buren oxå att han suttit uppbo bara fall ut ihop på sidan. Inga synliga krampet o han har ögonen öppna medans han ligger så här. Sedan är han som vanligt igen efter 10 min ungefär. Svårt att säga tid för allt verkar så långt när sådant händer. Någon som känner igen sej? Ska till veterinären.

Annons:
Delvoriah
2016-01-14 17:24
#1

En gissning är epilepsi

http://brisingasmycket.se

Misscat
2016-01-14 18:06
#2

Det var vad vetrinären oxå var inne på när jag pratade med vederbörande i telefonen 📴. Kan man göra något åt det om det skulle vara det?

Delvoriah
2016-01-14 18:22
#3

Det kan gå att medicinera och så är det bra om den inte utsätts för stressiga situationer.

http://brisingasmycket.se

Misscat
2016-01-14 18:59
#4

Bra då vet jag. Tacksam för all information jag kan få.

flocken
2016-01-14 20:25
#5

Var oxå min tanke. Hade ett marsvin som fick epilepsi. Fick ändra om allt med djuren. Inga besök i djur rummet osv. Klippa klorna var en pina. Men tillslut fick hon somna in. Men var annat oxå

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Misscat
2016-01-14 20:43
#6

Jag är varsam i hantering kaninen blir mer stissig om ni förstår vad jag menar när andra är med som den inte känner. Även om dessa är varsamma i hanteringen.

Annons:
flocken
2016-01-15 05:55
#7

Boka tid hos vett iaf. Försök att få detta uträtt på vad det kan vara. Behöver inte vara något. Ett annat marsvins jag hade ( dessa marsvin 😊) slängde sig på sidan efter glädje ryck för att han var utmattad och vilade. Blev livrädd första gången. Var vuxen när han kom hit.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Misscat
2016-01-15 07:04
#8

Jag har pratat med vet o ett besök dit blir det.

flocken
2016-01-15 08:15
#9

Så bra. Uppdatera oss gärna om hur det går :)

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Misscat
2016-01-15 08:53
#10

Det ska jag göra.

Misscat
2016-01-18 16:39
#11

Måndag uppdatering I dag har jag haft lång diskussion med min veterinär om vilka prover som kan tas o vilka som ska tas i första hand. Har även diskuterat vilja undersökningar som finns o vilja undersökningar som ska göras i första hand. Så nu har vi en plan att utgå i från. Nya uppdateringar kommer var efter.

flocken
2016-01-19 05:24
#12

Så skönt. Hade de någon tanke på vad det kan vara?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Misscat
2016-01-19 07:36
#13

Epilepsi eller annan krampsjukdom eller diabetes. Men diabetes stämmer inte riktigt tyckte inte riktigt tyckte veterinären då han dricker normalt. Dock ska prov tas för det för att kunna uteslutas. Även hjärtat ska kollas upp. I första hand. Så nu kollas dessa saker upp först. Samt ett urinprov o ett bajsprov så det kan analyseras fall man hittar orsaken där. Men mest troliga orsaken som det ser ut nu är epilepsi eller någon form av kramp. Uppdaterar med mer information så fort jag vet mera.

Annons:
Misscat
2016-01-19 15:36
#14

Många blodprov tagna svar kommer i veckan.

Misscat
2016-01-19 21:20
#15

Uppdatering. Trumsjuka är uteslutet vilket är skönt. Hjärta ❤, lungor, tänder, öron, tassar o allt annat som man kan se o ta på är u.a. Har jag precis fått veta. En del prover får jag veta i morgon, väntar med spänning 💓.samtidigt är det oroligt hur det ska gå 🚶.

Misscat
2016-01-21 07:03
#16

Tid i dag igen hos veterinären för ytterligare prover o förhoppningsvis svar på något eller några prover som tagit. Skönt när jag fått veta allt.

flocken
2016-01-21 19:54
#17

Så skönt att det hittills ser bra ut. Men man vill gärna få en förklaring

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Misscat
2016-01-21 23:24
#18

Hittills så ser allt väldigt bra ut o varför han faller ihop är fortfarande en gåta.

Misscat
2016-01-24 15:03
#19

Nu har jag fått veta proverna. Dom är normala. Dock fortsätter han att att falla 🍂 ihop o även börjat krampa. Så nu är det fastlagd diagnos epilepsi.

flocken
2016-01-25 19:44
#20

Åh. Jag hoppas att det blir bättre med rätt medicinering. Håll oss uppdaterade.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Misscat
2016-01-25 21:26
#21

Tack det hoppas jag jsg oxå. Jag håller er uppdaterade o även lagt ut en tråd om någon mer har en kanin som har epilepsi. Har även startat en blogg som handlar om honom o hans epilepsi så anses kan ta del där för att få erfarenhet. Fråga ❔ gärna om ni undrar något jag svarar så gott jag kan så långt som vi kommit just nu men även vårt efter.

flocken
2016-01-26 05:50
#22

Så bra. Kan hjälpa fler som hamnar i samma situation

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: