Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1119 ggr
Holly0601
5/9/16, 5:47 PM

Aggresiv rex

Hej alla kaninälskare!

Jag köpte en rexkanin runt nyår och då var hon 6 månader. Hon var väldigt skygg av sig och hade knappt blivit buren alls. Dom första fyra månaderna hon vart hos oss har vi låtit henne göra sig hemmastadd och lagt ner mycket tid på att hon ska lita på oss och låta oss klappa henne, bara vart med henne och hittat på aktiviteter med henne utan att vi behövt bära henne. Nu dom senare veckorna när vi börjat bära henne har hon blivit väldigt aggressiv. Om vi bär henne bits hon och så fort man kommer in i buren springer hon fram och attackerar mig, imorse när jag skulle ge henne pellets innan jag åkte till jobbet så bet hon mig i fingret när jag skulle ställa ner skålen med pellets i. 

Jag tycker de här är otroligt tråkigt för det känns som vi hade sån fin kontakt innan och självklart vill jag kunna bära henne och gosa med henne :( nu känns de som hon hatar mig.

Hon har en väldigt stor bur med mycket att göra i, 5-6 kvadratmeter med ramper och lådor att hoppa upp i, hon går på lådan också och är väldigt duktig på så vis.

Kom gärna med tips och dela med er av era erfarenheter. Vad ska jag göra när hon biter mig och springer fram med örona bakåt när jag kommer in. Vågar knappt lyfta henne heller :(

Annons:
flocken
5/9/16, 6:04 PM
#1

Vilken tråkig situation. Min erfarenhet är att rex inte vill bli burna. Är inne på min 4de standard rex o ingen vill bli burna. Sitter jag ner o har de i famnen är de lugnare. Mina har iof varit väldigt stora +4 kg honor. Om hon visar så kraftigt att hon tycker det är läskigt undvik att bär henne. Jag bär bara mina från bur till hage. Men kanske inte så du vill ha det?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Holly0601
5/9/16, 6:16 PM
#2

Hon väger också +4 kg. Och är precis som din lugnare när jag har henne i knäet. Eller iallafall va, Men sen vi tog på henne selen och gick ut i de gröna för jag vill att hon skulle få skutta av sig och äta färska maskrosblad så har hon blivit mer aggressiv. Glömde säga de att hon morrar också, jättehögt. Får inte ens klappa henne längre så hon har reagerat väldigt starkt på att vi börjat bära henne och ta på henne sele. Fast i har ju bara bärt henne när vi ska ta på henne selen och gå ut, annars har jag bara bärt in henne i sängen för jag har tänkt att vi ska gosa med hon bara biter i täcket och krafsar och om jag tar på henne så biter hon mig. 

Tråkigt att jag bara ska kunna mata henne och aktivera henne med godisbollar. Tråkigt att jag inte får klappa henne :( känns inge bra

flocken
5/9/16, 6:36 PM
#3

Låter som ett typiskt brunst beteende oxå. Mina kan bli skit sura emellanåt. Sele har inte varit något för mina. Då har de legat platt ner eller fått panik. Trots att jag vant de. De vill vara i sina hagar. Satt ihop kompostgaller. Börja om från början. Med min senaste rex kämpade jag i 2 år innan hon blev så trygg så jag kunde klappa henne. Min dvv rex har alltid varit mkt mer social o kan bli buren. Börja sitt hos henne , ge gottigt o prata.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Holly0601
5/9/16, 7:11 PM
#4

okej då får jag låta bli henne helt enkelt 👍

tack för att du dela med dig!!

Holly0601
5/9/16, 8:29 PM
#5

Hur länge är en rexkanin brunstig? #3

-Greta
5/9/16, 11:50 PM
#6

Tycker också det låter som brunstbeteende nu, tycker första årets/våren varit värst för de jag haft. Mina honor brukade brunsta rätt ofta från typ mars/april-september 😛… Kanske vore något att kastrera om det inte lugnar sig?

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
flocken
5/10/16, 5:23 AM
#7

På våren/ sommaren känns det som de alltid brunstar haha Är det en galler bur hon har? Om hon börjat vakta?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Holly0601
5/10/16, 7:33 PM
#8

Okej! Kanske får kastrera henne då :D men ger henne lite tid så får vi se hur hon är till hösten.

Vi bor i lägenhet och hon bor på balkongen, hon har hela golvet för sig själv förutom där vi har mat/hö och de är väldigt stort för att va en "innebur", ska ta en bild och lägga upp! Jag tror att de kan vara att hon börjar vakta också för hon va väldigt "kaxig" innan vi börja bära henne och ta henne i selen men förut så bet hon mig inte och jag fick klappa henne och gå in i buren utan att hon attackera mig.

Känner mig vilsen, hade kaniner när jag va liten och dom va inte såhär 😛 minns inte riktigt ras men tror de kan ha vart dvv rex

flocken
5/10/16, 7:40 PM
#9

Jag tycker att rexen har mer temperament än andra kaniner. Lite mer egensinniga o svårare att få förtroende för. Men när väl allt funkar är de underbara. Kommer alltid ha en rex hemma

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Holly0601
5/10/16, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#10

Här är lite bilder på Hollys krypin

flocken
5/10/16, 8:29 PM
#11

Kan absolut inte är något " fel" på hennes boende. Vet du hur hon bodde innan? Jätte fin förresten

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Holly0601
5/10/16, 9:08 PM
#12

Tycker du hennes hem ser bra ut? Tolka jag dig rätt då? 🤪 

Hon satt i en vanlig liten utebur på 60x100 cm.

Tack 👍

flocken
5/11/16, 7:31 PM
#13

Det ser jättebra ut :) Kämpa på med henne. Fick hem min recension vid 6 mån ålder o nästan helt ohanterad.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Upp till toppen
Annons: