Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 726 ggr
flocken
2016-07-16 20:36

avmagrande kanin

Min dottla, standard rex ca 1 år, har tappat all vikt på bara några dagar. Tog kort på henne den 28nde och var då som vanligt. några dagar senare var hon ett skelett med päls. Har avmaskat omgång 1. Får pellets o gräs. Självklart hö o vatten. Hon bor med 2 andra honor o de är fina. De bor ute. Har pratat med vett o de tyckte jag gjorde rätt med avmaskning osv. Tycker inte hon går upp något. Fina tänder, äter, glad o positiv. Bara så mager. Har ni några mer tankar o idéer?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Fridaaaa
2016-07-17 07:57
#1

Avmaskningen ska ske 5 dagar i sträck, med axilur, så masken kanske inte har försvunnit?

Annars hmm ja det är svårt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
2016-07-17 10:23
#2

Det är gjort. Sen skulle det bara paus på 2 v sen 5 dagar till

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
2016-07-17 10:27
#3

#2 (Y) Hoppas att det hjälper.
Kollade med några, kanske någon tarmparasit eller liknande om detta inte hjälper?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Greta
2016-07-18 19:26
#4

Fäller hon något? 
Konstigt… Typ så det blev för mina kaniner i vintras, magrade av rätt snabbt utan andra synliga fel… Men kan nog vara bra att ta prover om det inte snart börjar bli bättre efter avmaskningen. 🙂

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

flocken
2016-07-19 06:37
#5

#4 fäller inte. Är precis som vanligt trots mager. Tycker hon fått lite mer lår. Men kanske är önsketänkande. Ingen diarré, fina tänder, busig, äter. Men har ställt hagarna i hundarnas rastgård. Vill inte att utomstående ska se henne.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Smultrondraken70
2016-07-31 22:58
#6

Köp ett "kolla masken" test på Apoteket, ta ett bajs prov och skicka in till Vidilab. Svaret kommer snabbt. Jag tycker du ska utesluta parasiter, tex Koccidier och andra typer av maskar som Axilur inte tar.

Annons:
-Greta
2016-07-31 22:59
#7

Hur går det för henne? 🙂

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Smultrondraken70
2016-07-31 23:01
#8

#7 Ta ett blodprov hos veterinären för att se att hon inte har någon infektion i kroppen eller liknande kan ju vara nästa steg om "kolla masken" inte visar något, och hon inte får lite hull på kroppen av sig själv:)

flocken
2016-08-01 06:10
#9

Hon blir bättre o bättre :) Inte helt återställd i hullet. Men går sakta uppåt. Nu kan hon vara ute i hagen utan att jag är orolig att folk ska tro att jag missköter henne.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

-Greta
2016-08-01 23:12
#10

Vad skönt att det är på bättringsvägen!

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Upp till toppen
Annons: