Annons:
Etikettom-rexkanin-ifokus
Läst 1713 ggr
My Guinea pig Doris
2018-04-09 16:06

Liten rex

Hej! Jag kanske kommer få kaniner och är intresserad i rasen liten rex. Jag tycker att dom är väldigt fina och så har jag läst att dom är aktiva. Det passar ju, för jag vill ju gärna pröva på kaninhoppning.

Jag har aldrig haft kaniner förut men jag har läst på mycket om dom. Jag skulle ha kaninerna utomhus (2 st) och dom skulle ha tillgång till en hage dygnet runt/på dagtid. Tror ni att det kan funka? Jag har även läst att dom inte är så mycket för att kela, fast jag vill ju ändå sitta och mysa med dom i hagen och så.  Är det från individ till individ eller är dom en allmänt osocial ras?

Annons:
flocken
2018-04-09 17:00
#1

Jag har ingen erfarenhet utav liten Rex. Standard Rex är enl mina erfarenheter lite mer egna. Gosar på sina villkor. Dvv Rex är enl mig mkt mer sociala. Men allt hänger på uppfödare/ mentalitet osv. Om de ska ha tillgång till hage hela dagarna tänk på att de är duktiga på att gräva & hoppa.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

My Guinea pig Doris
2018-04-09 17:22
#2

#1 Tack för hjälpen! Jag är väl medveten om att dom är duktiga på att gräva. Jag tänkte hålla lite extra koll på dom  början eftersom att alla kaniner inte gräver sig ut, men jag kommer troligen ha någon sorts av galler på marken. :-)

flocken
2018-04-09 17:31
#3

#2 har märkt att minskande rymma om hagen stått på samma ställe för länge. Har bara kompostgaller hage hemma. Ute vid stugan har vi en annan typ av bur/hage. Är få en ram med nät runt + sovdel

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

ajanki
2018-04-09 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Botten och tak på hagen till en liten Rex tycker jag är ett måste, dom är experter på att rymma. Jag har haft både Rex och liten Rex i några år nu. Jag tycker att mina är ganska lika i temperamentet. Mina liten Rex är väldigt lättlärda och lätta att ha att göra med. En underbar ras 💕💚

My Guinea pig Doris
2018-04-09 19:21
#5

#4 Okej bra att veta, då ska det fixas mycket galler! :)

Vad kul att liten rex verkar vara en sån härlig ras! Tror ni att den passar mig, eller är den för "svår/avancerad" för någon som inte haft kanin tidigare? :-)

ajanki
2018-04-09 20:06
#6

Jag tror absolut att du klarar en liten Rex. Jag hade inte haft kanin på 30 år (och då hade jag bara en dvärgvädur) när jag skaffade liten Rex. Jag tycker att jag lärde mig fort att hantera dom och dom lyssnade bra. Nu är det ju så lätt att få tag i information och lätt att få hjälp direkt via mail, forum m. m Så var det ju inte för 30 år sen ;) Om du köper från en seriös uppfödare så kommer du få bra med stöttning och hjälp om du vill!

Annons:
My Guinea pig Doris
2018-04-09 21:20
#7

#6 Vad kul! Då tror jag att det blir 2st liten Rex. ;-) Nu kommer nästa fråga; ska man skaffa två honor eller en hona och en hane? Jag har sett att det sista alternativet är det som brukar fungera bäst, men då behöver man ju kastrera hanen.. Jag är lite intresserad av ett par unga rexar (ca. 1,5 månad) och som jag uppfattat det så kan man inte kastrera en hane fören den är 6 månader. Därför skulle det nog vara smidigast med två honor.. Vad tycker ni?

ajanki
2018-04-09 21:57
#8

Ja, då blir det ju lättast med två honor. Om du köper systrar så är chansen väldigt stor att dom kommer kunna gå ihop hela tiden. Jag har tre liten Rex honor som går ihop, mamma och två döttrar ur två olika kullar. Det går jättebra, är aldrig bråk.

My Guinea pig Doris
2018-04-09 22:10
#9

#8 Tack för hjälpen! Då kan man nog testa med det! :-)

ajanki
2018-04-10 06:26
#10

Gör så! Lycka till! Kom gärna in här igen och berätta om dina tjejer när du köpt dom :)

My Guinea pig Doris
2018-04-10 07:28
#11

#10 Det ska jag absolut göra! :-)

Frosstis
2018-04-19 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag har en liten Rex som rymde från hagen jämt när hon var mindre, men när hon nu är fullvuxen och lite tjock så kan hon inte trycka sig igenom kompostgallret längre, så hon rymmer inte längre. Hon är ganska svårhanterlig och vill aldrig gosa, tillåter sig bara klappas om hon äter någonting, vägrar lyftas upp trots mycket träning. Jag skulle inte säga att liten Rex är en bra första kanin utan man bör ha lite erfarenhet först :) 

Skickar gärna fler bilder om du vill!

Lina Strindlund
2019-05-04 20:17
#13

Ajanki: Har du liten rex uppfödning nu? :) 

Frosstis: Jag har liknande uppfattning, att det är ingen nybörjarras, man får ta dem som en utmaning, iaf om man tar dem lite äldre än unge. 

Jag har en liten rex hane som nu är 2 år, han var 1, 5 år när jag adopterade (köpte) honom.  Han är lättstressad och har mkt egen vilja. Får han inte som  han vill/blir extra stressad/rädd bits han! :( men när jag lyckas får honom lugn , eller när han känner sig trygg vill han GÄRNA bli klappa och masserad lääänge <3 Han är inte kastrerad och jag tror han blir mkt lugnare när vi kastrerat honom. 

Dock har jag hört om liten rex som är jättegosiga och roliga och snälla, men de har alla mkt vilja, nyfikenhet och energi! Dvs de kräver mkt tid och engagemang. Det kräver alla kaniner, men extra mkt med liten rex!!

Det är iaf min uppfattning.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
ajanki
2019-05-04 22:06
#14

#13 Nej, jag föder bara upp hermeliner nu. Jag har inte haft nån liten Rex på dessa år som är så i temperamentet son du beskriver. Lätta att ha att göra med, aktiva men snälla och lättlärda.

Upp till toppen
Annons: