Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 525 ggr
Ameliemunther
11/11/19, 7:30 PM

Kaninungar tappar all sin päls.

Hej. Har nyligen fått kaninungar hemma, dom är nu ca 2-3 veckor. Där föddes 7 st men inom förra veckan har 4 st dött, precis innan har dom tappat sin päls på panna, rygg och nacke. Någon som vet Var för? Just nu är där bara 3 kvar. För någon dag sen hade alla sin päls kvar och idag har alla 3 börjar få kala fläckar och en av dom ser ut som en nakenkanin, den är helt kal på hela ryggen. Den pälsen ramlar av bara man rör dom. Annars skuttar dom omkring och verkar pigga, men nått fel e där ju Ingen av mina andra vuxna kaniner har problem med sin hud eller päls. Tacksam för snabba svar :/ Lagt ut i Kanin i fokus med men utan svar.

Annons:
flocken
11/11/19, 7:31 PM
#1

Jag kan tyvärr inget om ungar. Men hoppas ajanki här inne ser detta. Hon är duktig

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Ghostling
11/11/19, 8:45 PM
#2

Det kan bli så på rexkaniner

Maleficum
11/11/19, 10:22 PM
#3

Det kan vara så att du fått oturen att ha två föräldrar som båda bär på "naken" genen som verkar finnas hos vissa kaniner (verkar vanligast hos rex).

Står lite om det på Mr Bigglesworth sida men tror inte någon vet jättemycket om det tyvärr så kan nog vara svårt att få bra information.

https://www.mrbigglesworththebunny.com/about

Lite mer info (och exempel på hårlösa kaniner) på denna sida: https://www.petrabbitworld.com/hairless-rabbits

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ameliemunther
11/12/19, 6:54 AM
#4

Så de behöver inte vara något farligt? Tack för alla svar :)

ajanki
11/12/19, 10:42 AM
#5

Det kan vara som #3 skriver. Men kan också bero på vitaminbrist, stress eller parasiter. Jag skulle åka till Veterinär med dom som är kvar.

Ameliemunther
11/12/19, 5:23 PM
#6

Men om de skulle va en parasit skulle dr inte synas något på mina vuxna? Då kullen inte var planerad och de syntes inte på honan att hon var gravid. Så Går mamman och ungarna tillsammans med 2 andra vuxna honor, vilket har gått bra. Men som sagt borde de inte synas på någon av dom vuxna då? Eller de e inte säkert kanske?

Annons:
ajanki
11/13/19, 4:53 PM
#7

Nej, alla behöver inte få parasiter, ibland märks det mest på de svagaste också. Om du inte visste om att hon var dräktig så fick hon kanske inte extra mycket mat? Så det kan vara vitaminbrist. Hur är det med ungarna nu?

Ameliemunther
11/14/19, 7:58 AM
#8

Hitta en död igår, så två kvar nu! Imed alla dör så tror jag inte bara de e det med naken gener. Något är ju fel i med alla dör, över lag är dom ju pigga och så och hoppar omkring.

ajanki
11/14/19, 8:24 AM
#9

Så synd! Ja, nåt är ju fel eftersom dom dör. Är ögonen klara eller med vit hinna?

Ameliemunther
11/14/19, 12:13 PM
#10

Ögonen är klara! Men ibland e de precis som om dom inte vill öppna upp dom helt å hållet, men dom rinner inte eller e kletiga.

Lina Strindlund
11/22/19, 7:21 PM
#11

RING VETERINÄR! 

Om det är smitta kanske du inte kan ta in dem utan måste vänta tills du släpps in, så ring innan.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Ameliemunther
11/23/19, 10:52 AM
#12

Tyvärr är alla döda nu så.

ajanki
11/23/19, 11:43 AM
#13

#12 Så tråkigt att höra! Hur mår dina andra kaniner? Du märker inget på dom?

Annons:
Ameliemunther
11/25/19, 4:51 AM
#14

De märks ingenting på dom andra, äter å dricker som vanligt, ingen pälstappning å inget problem vid huden, klara ögon. Pigga, glada och nyfikna som vanligt

ajanki
11/25/19, 12:10 PM
Lina Strindlund
12/6/19, 1:18 PM
#16

Åh vad tråkigt att alla dog. :( men skönt att de vuxna mår bra. :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: