Klotterplank #14
Så har vi fyllt ännu ett plank!
Idag är det fancy friday! Varför inte passa på att klä upp sig lite mer än vanligt! Vad ska ni hitta på för kul idag?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Precis sett klart säsongsavslutningen av Vampire Diairies, galet bra! Nu längtar jag till hösten 🙂
/Greta
inte mitt år iår asså!!
Yoona har nu inatt fött sin kull och räknade alla idag och är 100% att det är 10(!!!!!!) ungar (minst. hoppas på det dock.). ASSÅ JAG KLAGAR. 10 i en kull, 9 i en kull, 8 i en kull och 7 i en kull. Jag vill också ha en kull med två eller tre ungar bara!!
10 små Zobeler och Zobelsiameser. Jag undrar vad mer som kommer fram?! Någon som vågar gissa vad jag kan få? :)) Pappan bär brun och blå zobelsiames och ryss. Mamman bär vit RÖ, Ryss i blå och brun, zobelsiames blå och zobel också i blå & brun. Hon är blå Zobel med perfekt färg men för lång päls. Pappan är Zobelsiames blå och har perfekt päls men dålig färg. Hoppas vi får en 'perfekt' blandning i denna kullen nudå! :D
Vetni i torsdags så var vi ute på gräsmattan, Akkio hade inte hunnit kissa på sin toa antagligen och han sprang runt jättesur och min kompis skulle flytta på honom, hon fick ett nafs(tyvärr men hon har förlåtit honom) och sen gick han runt och härja på platsen i över 5 minuter innan han bestämde sig för att …. äntligen kissa sen blev han en ängel igen. 😂
Han har riktigt varit bestämd med att kissa på sin toa och ingen annan stans sen vi kastrerade honom, bajspluttar är inte riktigt samma sak enligt honom vilket är både bra och dåligt
//Joanna
#2 Rexar är inte direkt kända för små kullar 😉
Skulle vilja följa kullen med kort osv ~~ 😍
//Joanna
4# Näe sant, men alla mina vänner har fått emellan 2-5 iår i sina Rexkullar så kommer jag där och bara sitter tyst… hahah 🤔
Jag kan skapa en liten bildtråd och uppdatera med lite kort senare kanske 😃
#5 De har nog haft tur i såfall, den tråden kommer jag följa isåfall älskar bebisninis bilder 😍
//Joanna
#2 haha lite skumt, drömmde i natt att Alice fick 10 ungar ;)
Mvh Sabine
#2 Visst är båda föräldrarna blåa? Kan bli blå zobel/zobelsiames då, ev. blå och isabella ryss (eller vit rödögd). 🙂
---
Härlig dag här! 😃 Slappat på och haft alla bunnsen ute samtidigt (utom bebisarna då) när jag ändå varit ute hela tiden så man haft koll på dom i kompostgaller.
/Greta
#8 Vad fin den blev! Duktig du är 🙂
/Greta
#11 Tack, kan dock själv inte säga samma sak då jag ser alla småfel men den är inte så svår att göra 🙂
Fast vilken härlig dag du verkar haft 😃
//Joanna
Att de ska vara så svårt med fooder… nu håller pelletsen verkligen på att ta slut 😕
Om man tänker det här fodret är bra och kollar upp vart det finns så är det antingen för hög frakt eller att de inte skickar 10kg förpackningar och 2st 5kg blir dyrt
Och fodret på granngården i närheten är bajsdåligt, sett huskvalster på förpackningarna där
Även funderat på rabbfor men det är alldeles för stor förpackning och ingen att dela den med isåfall
Har haft cuni pro nu, inte fungerat alls och har kollat foder hela tiden av och an sen dess
//Joanna
Nu är man tillbaka vid datorn. Varit iväg på ,marsvins utställning. Blev härliiga 70 mil i bil & upp vid 02,30 på natten. Var medvetslös på kvällen när jag km hem. Roligt & fina djur. Men dessväre inte de resultaten jag ville ha. Tyvärr har inte flickorna fått komma ut på några dagar pga ala förberedelser. Jag är en person som stressr upp mig flera dagar innan en utställning. Men nu ska vi vila oss. Kan lova att det blir en tidig kväll
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#10 okej! 😃 såg zobel, siames & en vit eller ryss… åh detta är så spännande 😍
Jobbat hela dagen….. jag och 2 kompisar håller på att sätta ihop en stoooor fågelbur. Inte lätt kan jag säga när allt är snett och vint :/ Dessutom har vi varit tvugna att stå i den steknade solen utan en enda skugga, men ska inte klaga det är ju faktiskt härligt att sommarvärmen har kommit :D
Mvh Sabine
Gissa vem som just hoppade ur sin hage för andra gången? Jag måste ta bort allt runt nu, tror att det blir lättare för honom när transportburen står inom skutthåll från huset.
Någon mer som har haft problem med nagellack och kaniner? Jag målade just tånaglarna och nu är Trollet på dem hela tiden. Det kitlas! 😃
/Karin
#19 Nagellack har jag inte haft problem med men Akkio har gnagat på tånaglar när han ansett att de vart för långa 😂
//Joanna
#20 Haha. Jag klippte mina innan jag målade så tror inte att det är det. Det luktar nog spännande helt enkelt!
/Karin
#19 Har inte haft nån kanin som är intresserad av det men däremot har jag haft marsvin som bara vill bita på naglarna när jag haft på nagellack ;)
Mvh Sabine
Riktigt hemskt idag, var ute med Akkio i koppel. Var inte så koncentrerad men selen höll på att lossna såg jag då gick jag direkt mot Akkio, men hann inte i tid. Han hade fastnat och försökt dra bort med bakbena och fastnade med bakbena också och skrek av smärta… Jag fall på knä och med all min rörlighet försöka få bort hans tassar och allt från smärta.
Alltså efter jag fick loss honom från koppel och sele, började jag bara storgråta och panik om att ifall han skadat ryggen eller bena måste man avliva, min lilla klump och han var lika mammasjuk då också för att han va så chockad. Han bara kröp in i tröjan o allt, ingen bra dag idag 😭
Akkio blev minst sagt chockad, han har inte visat några symptom på att vara skadad, annat än att han varit för chockad för att kontrollera sitt revir men det vanliga beteendet är tillbaka. Har kontrollerat honom som ett kontrollfreak.
Just nu så är han precis som vanligt fast lite lugnare, tror på att han är lite chockad fortfarande. Har kollat när han sprungit, stått på bakbena, hoppat, skuttat och gått och det var inget knas där
Ska aldrig gå ut utan att ha 100% kontroll på honom 😕
//Joanna
#23 Usch, jobbigt. Det är inte kul när sånt händer.
/Karin
#24 Nej verkigen inte 😕 Det har aldrig hänt förut att någon av mina kaniner fastnat i selen, har haft kanin i 5 år nu
Han mår fortfarande bra, han är som vanligt, och tack något för att han fortfarande sprattlar som vanligt.
Att han sprattlar utan bekymmer som han vanligen gör när man är nära buren för att han vill ner osv gör mig så glad för att det känns då som om han verkligen inte har någon skada efter detta
Kan ju inte veta det 100% säkert men bajs + kiss och ätande är som vanligt, men har ju hälsokontrollerat och kollat ben o revben, rygg och tassar och han verkar inte störa sig på något
//Joanna
#25 Det är nog lugnt. Tror de är tåligare än vi :)
Idag är det fredag igen! Själv ska jag träna, på möte och ut med samma människor på After-work-out ;) Innan dess kanske det blir en sväng i gräset med Trollet, det är så grönt och skönt ute!
/Karin
Ååå har inte träffat Alice på två veckor och håller på sakna ihjäl mig efter henne. Om några timmar får jag träffa henne, längtar!
Mvh Sabine
#26 Mjo de är nog tåligare än vi tror men inte tåligare än vi, min hjärna tänker det värsta ifall det händer så man inte blir allt för chockad
Men han är helt normal idag också ❤️
//Joanna
Beställt det här fodret nu
Bra råfiber ca 16-17% dock högt protein på 13% och det står inte fetthalt på sidan men eftersom Akkio håller dåligt hull på foder med endast utan spannmål så kanske det här fungerar, vi får se 🙂
//Joanna
Ligger i soffan och slöar. Borde städa men var sugen på att gå på loppis. Slutade alltså i soffan. Får se vad jag orkar ta tag i så småningom ;)
/Karin
Vart på nuntorpsdagen idag :) Sen badade vi på Sikhall och ikväll är det cruising men vet inte om jag orkar gå 🤔 Solbränd dessutom
//Joanna
#32 Åh så mysigt 😃
//Joanna
#32 Haha det där såg härligt ut! :D
Mvh Sabine
Satt och räknade ut hur många djur som vi har bott hos oss här hemma under min livstid. Räknade både med djurungar vi haft och de som fortfarande lever. Jag räknade det till 79 djur om jag inte räknat fel plus en massa anker som jag inte kommer ihåg hur många men med dem skulle jag tro att det över 90 i alla fall. Ganska otroligt ändå, men vet andra som säkert har haft fler. Men i alla fall med alla dessa djur som har varit anker, får, häst, marsvin, kaniner, råtter, hundar och katter kan man ju säga att jag har djurvana……
Mvh Sabine
#35 Tycker det är rätt många :3 I hela mitt liv har vi haft 1 häst, en hamster, 1 marsvin och sen mina kaniner vilket gör Akkio till min fjärde kanin = 7 djur tjoho 😃Fast om vi ska räkna med dammråttor så har jag nog rekordet😉
//Joanna
Jag har inte koll på hur mkt djur som har bott hos mig under mitt 30åriga liv. skulle inte gå¨att räkna. Just nu bor här 1 stor hund 45 kg, 4 kaniner i olika stl & 15 marsvin. Sen har jag en dag hund & några gr/v en kompis hund. Har haft både hästar, råttor, marsvin, hundar, fåglar mm under min livstid
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#36 Jo det är faktiskt rätt så många, jag är ju bara 17 år…… Haha juste det fanns ju damtåtter också ;)
#37 Många djur ni har nu, 15 marsvin!
Mvh Sabine
Jag har haft totalt… 12 djur… tror jag. Då räknar jag inte med ungar som kommit i olika kullar. Familjen hade en hund ett tag också. Men 12 djur har varit mina egna plus att jag haft fiskar också, men orkar inte räkna med dom 😉
/Greta
Akkios päls är excellent på att göra dammråttor 😃
//Joanna
#38 Har precis köpt in nya djur för utställning. som mäst hade jag 25-30 marsvin här hemma.Gör allt för djuren. Men inte billigt.
…………………………………..
jag har en unge i min kull som föddes 18/5 som knappast rör på bakbenen. Han släpar de efter sig. Har testat och de är inte brutna, han har energi men verkar inte ha utvecklat bakbensmuskelaturen. Tips på vad man kan göra? Jag hörde och lästa att man skall se till att han dricker extra mycket mjölk så två gånger om dagen lägger jag mamman på rygg och tar ut honom så han får dia. Finns det något mer man kan göra? Han var inte sådan vid födseln, har låtit de vara ett par dagar så att de fick vara ifred och nu är hans bakben svaga som sagt. HJÄLP!
Idag är det fint sommarväder, men jag sitter inne och skriver skolarbete… Fast cyklade fram och tillbaka till skolan föreut så varit ute en timme ungefär. Blir en promenad ikväll också, men det ger ju ingen solbränna ;)
Jag har haft 3 marsvin och 4 kaniner (plus 10 ungar). Ganska lagom ;)
/Karin
Denna vecka är det storstädning i hela pentryt+ rummen. Jag tycker det har gått jättebra och det luktar hyfsat i rummen ( Skolan kan inte ha parfymerade rengöringsmedel 😕)
Så nu sitter jag här med min allra sista välförtjänade coca cola burk framför datorn och njuter av hur lite jag har kvar att göra 🙂
Dock så för att inte ha så himla mycket att göra imorgon så har jag valt duschen. Det är att rengöra spegel, hyllor, handfat och golvbrunnen (därför ingen vill göra det).
Men det sista jag ska skriva är det roligaste!
MIN POST HAR KOMMIT! Pelletsen sitter på torgkiosken och bara väntar på att bli hämtad! 😃
Stackars Akkio får inte ha sin höhäck nu för att den stökar ner för mycket
//Joanna
Midnattssol här uppe nu! Blir inte mörkare än så här.
Helt värdelöst! Skitsvårt att komma i säng i tid, plus att vi har typ 30 grader på dagarna så man varken äter eller sover. Jag längtar till vintern, hellre -30 än 30+, i alla lägen!
/Greta
Jag är SÅÅÅ avundsjuk på dig Greta! Kanske inte midnattssolen, jag har också svårt att sova när det är ljust, men värmen! Jag ÄLSKAR när det är varmt!!
Jag kom just in på en sommarkurs, svenska växter för lärare. Tänkte att det kan vara kul att ha men känns lite sådär att börja plugga direkt man är klar med nuvarande kursen. Fast jag gör det ju för att det är kul så då gör det inte så mycket :)
/Karin
Jag tycker det blir för äckligt om det är varmare än typ 20-25. Plus att kaninerna typ ger upp och är mer eller mindre halvdöa i värmen 😉Det är knappt tre veckor sen det snöade senast, så tror inte vinterpälsarna är helt borta på alla ännu…
/Greta
Min pellets har kommit! Dock så är inte den andra heelt slut ännu, så kommer uppdatera er om hur "pelletsen" ser ut. Har för mig att de hade en knasig form, alltså inte raka pellets 🙂
Idag var det Akkios sista dag på skolan och sista dag i mitt rum på skolan. På onsdag är det skolavslutning ^^
//Joanna
Äntligen har det kommit lite regn efter stekande sol i 4 veckor! :D Haha eller äntligen vet jag inte men regn behövs ju också.
Mvh Sabine
har egnar det igen. Haft en solig dag (igår) på flera veckor. Lagom trött på detta. Märks även i psyket. Deppar snart ihop
…………………………………..
Flyttat in en ny kanin här för drygt en vecka sen. En Liten Rex, till min lillasyster. Delvis är den väl min också, hon är bara 8 år ännu så lite för liten för allt ansvar. 😉 Riktigt trevlig och lugn hona!
/Greta
Imorgon bär det av till skolan, då är det städning som gäller, buhu och får inte ha med Akkio
//Joanna
Att vara utan kanin en dag kändes så tomt, först gå på tåget utan att gå bestämt till djurvagnen, sen ingen kanin att skydda mot regn när jag gick, sen ingen som stökar ner, sen ingen som klagar på att han har bara kvar hö av sin icke favoritsort och ingen som klagar på att han ska ha mat eller uppmärksamhet .. puh lång lista men ändåå
Eftersom att jag går en yrkeslinje ska man ha ett gymnasiearbete på 100p den sista terminen men min mentor sa att jag redan ska fundera på vad jag ska göra då. Eftersom jag går djursjukvård måste arbetet handla om det så det får inte rakt handla om kaniner utan "sjuk" också
Jag har funderat på en bok "Vanliga sjukdomar och åkommor hos kaniner" 🙂
//Joanna
Mysigt med liten rex Greta! Hur mycket väger den?
#55 Det låter väl bra! Och så lägger du in allt som en artikel (eller flera) här sen ;)
Nähä, dags att plugga…..
/Karin
#56 Ingen aning, hon är inte utställd och jag har ingen våg, men kanske ca 2 kg. 😛
/Greta
#56 Men om man kan göra en riktig bok och publicera den! ( kan jag ju inte skriva ut allt D: )
//Joanna
#57 Sa du inte liten rex? Trollet är "stor", han väger 2,6… Jag hade lika gärna kunnat skaffa en liten ;)
#58 Oj, som ges ut på förlag och allt? Det var mig ett ordentligt projekt det!
/Karin
#59 Haha nä det måste inte, beror på hur ambitiös man är. Men jag skulle gärna göra det 🙂
Haha Akkio väger 2,7kg! Fast tyckte han kändes änna mager om ryggen så när vi musklat upp och matat upp honom i sommar får vi se om han väger mer ^^ För att han har ju vägt så mycket och vart i hull, han måste typ mystiskt växt utan att jag märkt och då har han ju fått lika mat som vanligt men nytt foder nu också :3 Han gillar ju inte cunipro
//Joanna
#60 Trollet är superfin i hullet, han är helt enkelt liten :)
/Karin
#59 Jo, men tror inte mer än 2 kg. Mycket mindre än Axina iaf som också är en "liten stor Rex", hon väger väl någonstans mellan 2.5 - 2.8 kg. 😉
/Greta
#61 Akkio var ju det men helt plötsligt poff dåligt hull, tror det har och göra med att cuni pro inte passade honom :/
//Joanna
Oj, är det bara min stora rex som är just STOR, 4,2kg Mini
…………………………………..
Yeah, pratat med min chef idag och hämtat schema. Ser faktiskt riktigt bra ut och jag kommer bli sjukt rik i höst! 😃
/Greta
Haft skolavslutning nu och har praktik i 3 veckor nu bluhub
//Joanna
#66 Heja Greta!
Igår tog lillebror studenten, så Trollet fick följa med och vara ute hela dagen (ca 10:15-20:30). När vi väl kom hem var det inte någon vidare pigg kanin inte! Nu ligger han utsträckt inne i huset, men så är det ju mitt på dagen och sovadags också :) Ska försöka få lite snygga bilder på honom i sommar. Jag, pappa och lillebror har varsin kamera med diverse tillbehör så det ska nog kunna bli något 😎
/Karin
#68 Ja fota fota, vi vill ha bilder på Trollet!
/Greta
Tänkte också fota idag men inte när jag inte kan ha 100% kontroll på kopplet :/
//Joanna
#69 Okej jag ska ;) Han kanske får följa med till landet på lördag, då kan det hända att det blir en bild. Men som sagt, senare i sommar annars! Drömmer om att ta honom med till havet och fota i solnedgången…
#70 Nä det är svårt. När jag tar med kameran släpper jag oftast kopplet. Det är så långt att det inte gör något om han skuttar lite :)
/Karin
#71 Jag har samma dröm! Fasen man inte kommer ner i sommar, annars hade vi kunnat se till att det blev av då ;)
/Greta
#71 Inte fått tag i längre koppel än 3m, får typ införskaffa en spårlina😂 (flexit är 5m men det är ju flexi)
//Joanna
#73 Gör annars som jag gjort: koppla ihop 2 koppel tillsammans 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#74 Har inte två koppel.. men annars skulle det vart en bra ide 😂
//Joanna
#76 Sötisar 😍
//Joanna
#77 De är så goa tillsammans 😛 Så glad att de fungerar så bra ihop 😃
#74 Jag köpte rep på rusta 4mm tjockt 55m för 39(?) :- så här kan man göra så långt koppel man önskar. Fungerar jättebra. Det är lite styvt också så det trasslar inte så lätt.
#79 Ifall jag har tid idag kan jag nog kika in lite eftersom vi ska ut och handla idag, så tack för tipset 🙂
//Joanna
Inga ungar än, bli ju galen på att vänta 😉
Mvh Sabine
Bra tips där med koppel, jag har gjort samma av ett som pappa hade hemma. Det är skönt att ha några meter att trampe på om kaninen får fart iväg ;)
#82 Jag förstår det! Men den som väntar på något gott väntar alltid för länge ;)
/Karin
Tror jag "träffat" någon ~ 😊
//Joanna
#84 Åh härligt 😃
Han blev ingen "någon" :C
//Joanna
Äntligen helg!
Haft introduktion på sommarjobbet i veckan, så många nya intryck, info om hur dom olika kunderna ska ha det och hur allting funkar rent allmänt. Helt trött!
Nä, jag ska somna tidigt ikväll. Måste hjälpa min mor nu med lite fix, vi ska fira pappa som fyllt 50 i helgen, sen blir det sova. Jobbar inte förrän på tisdag nu nästa gång 🙂
/Greta
Trollet är hopplös! Jag sätter upp kompostgaller för att han inte ska komma åt hallen, sovrummet och balongen (eller tomaterna som står där). Men han bara flyttar dom! Envisa lilla sak…
/Karin
#92 Haha du får sätta saker så han inte kan flytta dem
//Joanna
#93 japp. satt en stol på ena sidan vilket brukar räcka, fick ställa en väska bakom på andra sidan nu också ;)
/Karin
#94 Akkio har halft lärt sig att hoppa ut ur hagen, om han får lite hjälp. Sist försökte han använda min rygg, hum hum näe det fick han inte xD
//Joanna
#95 Jag får väl vara glad att Trollet inte försöker sånt än!
Hum hum. Va bra att jag sprang med vattenkannor när det öser ner nu. Odlade lite i svärföräldrarnas nya trädgård som ligger 5min promenad bort. Valde att gå hem när första skuren kom och tur är väl det, hade INTE velat vara ute nu!!
/Karin
#96 Haha jo han lyckades rymma en gång då hagen va i en spetsig vinkel också fast då var det mamma som hade hand om honom, han busar ALLTID med henne😂
//Joanna
Sjuuk ~~ 😓
Och min syster anser jag ska minska mitt intag av värktabletter så får gå och ha ont i stället.. Inte det roligaste
//Joanna
#98 Krya på dig! :)
Om ungefär 18 dagar åker jag ner och hämtar en sheltie valp som är ungefär 13 veckor då :D Igår var jag och mamma och tittade på henne och hon är bara för grymt söt! Kan inte ta henne nu pågrund utav att jag jobbar. Längtar!! 😃
Mvh Sabine
#99 Tack , jag försöker 🙂 Fått pencillin så det borde hjälpa snart
Du måste lova bilder på valpen! 😍
//Joanna
#101 Awwwie, på praktiken fanns det två shelties idag så myyysiga och även om de va lite äldre (säkert 6+) så ville de gärna busa 😃
//Joanna
#102 Ja tycker de är så härliga, på elevhemmet fanns det en sheltie och han var så härlig men hans ägare var en trea så hon har ju gått ut nu.
Var praktiserar du? :)
Mvh Sabine
#103 Djurbutik, en som jobbar där var hundvakt :)
//Joanna
Nu tror jag att mina kaniner börjar bli trötta på att äta aronia häck. Den ena honan började boa med det istället. Och kräsna är de också den ska var nyklippt annars duger den inte riktigt.
Nu är det fullt i kaninbodan! En till liten kelis har flyttat hit och på måndag kommer det ytterligare en kanin som ska hit på "semester" i några veckor. Har ev. min gymnasiearbetes kull på g också. Mycket att hålla ordning på! Tur att det är roligt 😉
/Greta
#101 söt valpis! Har hund bredvid mig i soffan jag, men hon är snart 3 (tror jag) och mer sugen på att vila än busa.
/Karin
#107 Ja hon är så söt så :D
Kommer ju spara någon av ungarna ur kullen och när den har blivit större har jag tänkt börja klicker träna den. Har ju försökt klicker träna Alice men det går inte. Hon är alldeles för mat beroende. Man kan tycka att det är bra men hon är FÖR mat beroende, hon blir sur så fort hon inte får maten så när jag ska ge henne godisbiten tror hon inte att jag ska ge henne den så då hoppar hon surt mot mig med framtassarna och då kan jag ju inte ge henne godis för då lär jag ju in ett dåligt beteende. Haha var bara tvungen att skriva av mig vill ju egentligen så gärna klickerträna henne 🤔
Mvh Sabine
#109 Men åå så vacker! Här uppe har vi haft soligt blandat med lite moln men varmt har det varit, har badat älven. Så härligt :D
Mvh Sabine
#110 åh vad härligt det låter, blir avundsjuk! 🙂