Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketter: ungaravelhälsakullplaneringlitenrexmärkning
Läst 53 ggr
majsaj92
0

Kaninuppfödning med stamtavla

Hej alla.
Vi har skaffat uppfödare nummer i skaf.
Nu börjar vi kika på hur det ser ut om man ska föda upp kaninungar men jag är väldigt okunnig och svårt att tyda allt.
Vad gör jag till att börja med för att få dom stamtavlade?.
Hur skriver man en stamtavla.
Vad jag förstått märks kaninen med tång hos veterinären men nästan att jag börjar tro att människor gör detta hemma?
Gör ni bettfelsundersökning hos veterinären, eller ni bedömmer själva med egen erfarenhet?
Kollade hos veterinären att det inte finns
kullundersökning utan att varje individ kostar ca 890 för att blir undersökt.
Sen märkning i örat på det och friskintyg det osv. Hur får ni budgeten att gå ihop
när utgifter kan vara stora ?
En kanin verkar inte ha stort pengavärde enligt köpare.
Vore jättetacksam för lite råd hur man börjar sin första avel utan att vara för invecklat.
Inga ungar ännu på g då jag verkligen vill vara säker på vad jag ger mig in på :)
Tack på förhand ❤️

• Redigerat 2023-09-18 14:39 av majsaj92
flocken
0

Ta kontakt med SKAF. De har svar på dina frågor

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maleficum
0

Du måste ha kaniner med stamtavla från början. Sen måste föräldrarna ställas ut och stambokföras.

Det bästa du kan göra är att vara med på föreningsmöten där du får kontakt med andra uppfödare som kan hjälpa dig.

Du bör även kunna få hjälp från uppfödaren där du köper dina djur ifrån.

Det är mycket att fundera på och mycket att planera (mycket också vad du ska göra med eventuella ungar du inte hittar nya hem till).

Nu var det många år sedan jag var med i SKAF och hade uppfödarnummer och födde upp kaniner (det var innan nya regler om märkning så själv fick jag hjälp av ordföraren i den kaninklubben jag var medlem med märkningen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

majsaj92
0

#2: jag har kaniner med stamtavla och härstammningsbevis som är ställda sen innan :)

majsaj92
0

#2: tack för ditt svar :)

majsaj92
0

#1: så jag behöver inte skämmas för att jag kontaktar o frågar dom saker ? Var rädd att dom ska dumförklara mig 😅

flocken
1

#5: det är det dom är till för 😊 hjälpa till.

Nu föder jag inte upp. Kommer aldrig göra. Jag driver omplaceringshem och går på knäna av jobb. Så var noga med att dina uppfödningar hittar bra hem inte hamnar på ett av oss som driver omplaceringshem.
Jag vet flera uppfödare som minskat sin avel och övergått till att ta emot o hjälpa kaniner istället

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

majsaj92
0

#5: ja det är det också samtidigt att jag inte vill avla några kullar oceriöst utan på ett bra sett men samtidigt vill jag inte avla särskilt mkt för vill inte det ska bli för många eventuella hemlösa så känns bättre att göra det på rätt sätt innan jag kanske kastrerar dom ❤️

Maleficum
1

Som Flocken nämner så är ju de i kaninföreningen ofta väldigt hjälpsamma. De vill ju gärna ha in fler intresserade och engagerade till hobbyn (och särskilt personer som vill föda upp just deras ras ;)).

Jag fick som sagt massor av hjälp när jag var aktiv inom kaninföreningen och födde upp.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu