Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1640 ggr
Gizzma
2013-06-25 11:48
0

För mager?

Min lill rextjej Magnolia var undernärd när vi tog hem henne från uppfödaren. Det var nått generellt konstigt med just den kullen för alla magrade av jättemycket. Vi har lyckats tjocka på henne en del och nu får hon äta så mycket gräs hon vill. Och nu är hon 11 veckor och väger runt 920 gram. Hur mycket ska en kanin i den åldern väga? Är hon fortfarande för tunn? Över ryggen känns hon lite mager men magen är rätt rund och go ändå. För övrigt är hon pigg och glad och rejsar runt i hagen!😉

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Gizzma
2013-06-25 11:48
0

Hon får även fri tillgång till pellets av cuni complete

/GizzmaFörlägen

Fridaaaa
2013-06-25 11:49
0

Det har jag märkt på min dvv rexhona, att hon kan ha rund go mage men kännas kantig över rygg & rumpan (även se lite kantig ut ibland).
Och hon har svårt att hålla bra hull tycker jag.

Svårt att säga vad de ska väga runt den åldern.

#1 Bättre att du ger begränsat.
Ger inga kaniner fri tillgång 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gizzma
2013-06-25 13:38
0

#2 Varför är det bättre att ge begränsat?🙂

/GizzmaFörlägen

-Greta
2013-06-25 18:44
0

Är hon en stor eller liten Rex?

I den åldern kan man väl iprincip ge hur mycket man vill, bara inte "nattbajsen" lämnas.

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Gizzma
2013-06-25 18:52
0

#4 Hon är stor :) nattbajs?🤔

/GizzmaFörlägen

-Greta
2013-06-25 22:40
0

#5 Arrgh, hjärnsläpp på vad det heter egentligen 😃 Men, brukar ju kunna komma bajskluttar som är mer ihopklumpade som det är mer näring i och dom äter upp. Kan hända att dom slutar äta det bajset om man ger för mycket mat och det är inte bra då det är så näringsrikt.

Okej, 920 g för en i den åldern låter lite väl lite, men ja om hon varit undernärd är det ju inte så konstigt… Hur känns hon över ryggen? Känner man revben/korset tydligt?

/Greta

Gizzma
2013-06-26 05:51
0

#6 Jaha okej då förstår jag vad du menar😉

Drar man med fingrarna över revbenen känns dom men när jag bara klappar henne med hela handen känns de inte så mycket, men ja man kan väl säga att de känns :/

/GizzmaFörlägen

Fridaaaa
2013-06-26 06:26
0

#3 Längre fram sen kommer ju kaninen ha begränsat, så jag anser att det är bättre att ha det från start, lättare att minska ner efter hand om det behövs då, än från fri tillgång anser jag.

-Greta
2013-06-26 14:08
1

#7 Ja, hon behöver nog hulla på sig lite då… Kan se om jag får tag i någon våg, har ett par 8-veckors hemma som man skulle kunna jämföra lite med. 🙂

Tycker att hull är svårt, "utställningshull" då ska man ju knappt känna kors/ryggrad/revben alls, även om djuren oftast har rätt mycket fett invändigt då. En kanin i hälsosamt hull är det okej att känna mer på, men det ska väl samtidigt inte sticka ut allt för mycket.

Kan ta tid att bygga upp hullet också, särskilt om hon växer, hade en hona som blev pinnsmal i vintras. Tog 3 månader innan hon var i någorlunda samma skick igen…

/Greta

Gizzma
2013-06-26 17:29
0

Tack så jättemycket för alla svar! Har bestämt mig för att ge henne fri tillgång till pellets så länge hon äter bra med gräs och äter sitt "nattbajs" och låta henne springa runt så mycket det går så att hon kan bygga på sig muskler. Men det lär väl ta lite tid som -Greta säger.😊

/GizzmaFörlägen

Fridaaaa
2013-06-26 17:30
0

Ja Ella jag har hemma, måste med öka i vikt.Svårt att hålla bra vikt, men nu bor hon inne, så hoppas hon ökar igen 🙂