Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1342 ggr
hillyjson
1

Sätta ihop kaniner?

Charlie är min under året liten rex (kastrerad hane) och Sydney är min tremånaders teddyvädurs hona. Sedan Sydney kom till oss har de haft varsin bur bredvid varandra på golvet och nu har jag och min sambo bestämt att det är dags att sätta ihop dem. De har nu fått träffas två gånger i köket och den första gången var jag så nervös att det knappt räknas men idag hade vi dem lösa i samma rum i typ 15 minuter. Det började med att Challe nyfiket sprang fram till Sydney och hon sa nog ifrån och stampade i marken. Sedan sprang han iväg och kom tillbaka några gånger efter det. När de var nära varandra sprang de i cirklar och Challe försökte nog bitas. Han försökte också komma in med huvudet under rumpan på lilltjejen. Någongång försökte han nog även klättra upp men han lyckades aldrig för Sydney visade sig vara lika snabb som honom. Jag tror det gick bättre än väntat och de ska få träffas i köket igen imorgon. Mina frågor är då: när vet man och hur går det till att låta dem mötas på Charlies revir (vardagsrummet) ? Och hur har era kaniner reagerat när ni har försökt sätta ihop dem? Tack! :-)

ägare till Charlie (liten rex) och Sydney (teddyvädur) :)

flocken
1

Jag har fört i ihop flera kaniner. Då honor. Det brukar märkas nästan direkt om de funkar ihop. Lite spring & päls tussar brukar åka innan de lugnat sig. Även om jag satt ihop vuxen+ unge. Jag har aldrig daltat med mina kaniner. Låtit de träffas en stund & sen dela på dom. Utan de har fått träffas i hagen tills de är sams. Självklart har jag koll så det inte är slagsmål med blod osv. har två honor som  hatar varandra. De slåss även igenom hagarna. Man får ha is i magen.

Lycka till🙂

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

hillyjson
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack!

Kanske borde testa det där med is i magen. :)

Ljusta
1

Håler med #2. Om man för ihop dem många gånger så hinner de aldrig göra upp. Släpp ihop dem, går det hyfsat bra (man får räkna med att de jagar varandra, rider, luktar, smågnabbas) så låt dem vara ihop.

Ljustadalens kaningård

flocken
1

Men gud vad söta! Jag har alltid haft både handduk & vatten spruta i beredskap. Ifall.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lina Strindlund
0

Har ett liknande problem!

min kompis kastrerade hane har svårt för den nya kaninen (min Gertrud) som är en hona på 3 månader, hon är pigg nyfiken , busig och lite påstridig. De kan umgås (men håller sig en bit ifrån varandra) utomhus och i ett annat rum än hagen.

Men i själva hagen där de bor inomhus så blir Knisse (hanen) sur. Såvi har dem uppdelade. Han har inte träffat kaniner på länge, kanske inte sedan han var unge, och nu är han 3 år. Vad ska vi göra? Tänk om de inte kommer kunna bo ihop? Har han varit ensam så länge att han inte tål andra kaniner eller är det naturligt att de bråkar??

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

hillyjson
1

Jag va supernervös när jag satte ihop mina. Så fort jag tyckte att d verkade läskigt delade jag på dem. Så kom en av mina vänner över å tyckte att d där va väl ingenting… jag gick till ett annat rum och min vän fick övervaka. Kaninerna har levt ihop ända sen dess utan problem. :-) Ibland behövs kanske en utomstående som inte är lika 'nervös' som en själv…. Lycka till!!

Lina Strindlund
0

OK… ska försöka ha is i magen, men man får se till att någon håller koll på dem… ska man ha en vattenspruts till hands för att kunna sära på dem om bråket blir allvarligt?

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.