Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1301 ggr
Rhani
0

Hjälp... behöver råd...

Skulle behöva råd ang ett (två) problem… 
Fick syn på en kanintjej till salu hos en kaningård som verkade passa in fint hos oss och dessutom stämde utseendet, typ, färg osv in Glad
Efter flera frågor om personligheten bestämde vi oss! Sonen på 10 skulle få en egen kanin och blev störtförälskad när han såg bilderna, precis som jag.. KärLyckades fixa transporthjälp mot betalning då hon bodde i andra änden av landet och betalade. Ett par dagar före avresan hit fick jag frågan om jag kunde tänka mig en hona till "på köpet". Jag funderade lite och frågade återigen om personlighet osv. Eftersom hon lät trevlig och kunde passa vår lilla hobbyavel så sa jag ja och båda kom hit.

Det blev en ren mardröm..

Den vi fick "på köpet" är rent rabiat.. Hon högg mig ganska omgående två gånger snabbt i handen när jag skulle fylla på mat och hängde dessutom kvar när jag drog tillbaka den.. Det blev rejäla blödande märken.. Hon anfaller gallret när man ska fylla vatten t om. Enda sättet att mata är att hälla lite foder från taket i ena hörnet och sedan snabbt öppna, fylla mat och hö och sedan stänga fort. Har köpt vadderade handskar som är gummerade runt om.. Vågar rent ut sagt inte öppna utan dem.. Då har jag ändå 35 års djurvana av de flesta sorters smådjur.. har fött upp det mesta som går genom åren..

Den vi köpt var först livrädd ett par dagar och sedan började hon att rusa fram och stöta bort handen hårt med framtassarna när man ger mat och hon låter lite som hon morrar. Nu har det blivit värre och hon nafsar dessutom.. Jag kan inte ens komma åt att lägga höet i häcken utan måste kasta in en tuss… som hon anfaller direkt..

De har nu varit här i 3 veckor.

Jag skrev direkt efter hugget vad som hänt till säljaren. Jag ville inte ha kvar henne och sa att hon fick ordna hem henne. Hon sa att det aldrig hänt innan och att de var så snälla hos henne och även hos den uppfödare där båda kommer ifrån ursprungligen, att de måste vara stressade efter resan.. Hon ville inte ta något ansvar alls. Jag hade frågat om temperamenten innan och sagt att vi har barn, även små.. Jag hänvisade till KKL, att jag vill reklamera dem (ursäkta ordvalet, men de anses tyvärr vara "varor" enligt lagen..) men hon påstod sig vara privatperson trots att hon har reggad uppfödning kallad kaningård på hemsidan och har kullar till salu på regelbunden basis, samt även vuxna. Hon vägrar ta hem dem, men kan skicka pengar för avlivning av den ilskna, mot uppvisande av kvitto.. Den andra ville hon att vi skulle ge en chans att bättra sig. Det var när hon "bara" slog med tassarna.. förra veckan… nu bits hon dessutom..

Jag vill inte ha dem.. Bara att få tag i den ena om hon skall avlivas blir ett problem… Men jag måste göra rent buren nu dessutom, för det har ju inte gått.. Detsamma med den andra.. 

Ska jag behöva gå till ARN? Det hjälper mig inte nu ändå. Vi åker bort en vecka om en vecka och min djurvakt kan inte tvingas sköta dessa två.. vet inte vad jag ska göra… Även om jag lyckas få tag i en, åker och tar bort henne (och tvingas genomlida detta förhatliga..) så har jag en kvar som absolut inte motsvarar beskrivningen jag fick.. Hon blir bara värre.. Kan inte kela och sköta henne (hon kommer att behöva kammas lite, för att inte tala om klorna..) och tycker inte att hon känns stabil för avel heller.. Jag vill att köpet går tillbaka som jag sagt hela tiden. Hon får hämta hem henne, men säger att hon inte kan, men jag ska ordna resan… bara 55 mil typ.. Har redan betalat för frakt för båda på tåg med en rar och hjälpsam person. Har dessutom betalat för den ena. Nu ska jag stå för transport tillbaka??

Vi har ett helvete här. Sonen är väldigt ledsen och jag med och jag är dessutom både arg och besviken.. Maken är mest förbannad och anser att hon lurat oss.. Är även lite stressad pga tidspressen, jag kan ju inte knö in mat och hö, hänga på 5 flaskor vatten och åka bort en vecka direkt.. 

Vad ska jag göra?? Gråter

Gizzma
0

Går det verkligen inte att lämna tillbaka odjuren så finns det inget annat alternativ än avlivning. Så får ni försöka hitta en annan kanin till er son. Köpte ett syskonpar för ett par år sedan och hade två kaniner sen tidigare. När de var bebisar var det inget problem de var båda jättesnälla och nyfikna. När de blev könsmogna blev ena honan bossig och började styra med resten av flocken, men det blev bara värre och värre. Det var inte längre tal om rangordning utan hon attackerade de andra kaninerna och tryckte ner dem så att vi inte kunde ha henne tillsammans med resten. Inhägnaden som de gick i var stor så utrymmet berodde det inte på, hon var bara rent av elak mot de andra. Tillslut anföll hon även när hon blev matad och var inte alls den fina lill kanintjejen jag föll för. Det slutade med avlivning. Att ha husdjur ska ju vara ett nöje och inte en plåga! Blir ni av med dem på annat sätt så får ni avliva dem😕 Hoppas det löser sig för er!

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma