Skillnader mellan storlekarna
Temperament kan jag inte svara på, har bara stor rex. Men tror att de vill ha samma temperament som stor rex. Hållning i övrigt är det väl ingen större skillnad på. Enligt lagen ska ju buren vara större om kaninen väger över 3kg (vilket min stora rex inte gör). Men jag tycker att man ska avsätta så mycket plats man kan, oavsett hur stor kaninen är!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Det är nog ingen större skillnad, utom storleken. 😉
Jag föder upp Rex och lillasyrran har även en Liten Rex till kel. Märker ingen större skillnad på temperament eller beteende, det är ju ganska individuellt oavsett ras.
Rexar generellt kan dock ha lite mer vilja och energi än andra raser, det märker en kompis bland hennes rexvädurar och vanliga dvärgvädurslinjer.
/Greta
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag har ingen erfarenhet utav liten rex. Har en normal rex samt dvv rex. Har även haft hermelin rex. Utav dessa 3 rex typerna har normal rexen mer temperament & vilja. Om hon inte vill så gör hon det inte. Dvv rexen är översocial. MIna bor ute.
Normal rexen kräver mer yta. Den är större. Min rex väger över 4 kg. Så hon är stor.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Hej!
Jag har både Rex och Liten Rex,jag tycker båda sorterna är ungefär lika i temperamentet. Mycket egen vilja,busiga och gosar när de har lust.
Har inte tid att sitta still,vill vara med och kolla vad man gör.
Stora burar är a och o.
Jag tycker dom är urmysiga.
/Myrra