fråga ?
Hej hej, jag har lite frågor angående Rexkaniner. Vilka olika typer av Rexkaniner finns det? Verkar finnas blandningar av dem och i olika storlekar, päls etc. Berätta gärna :)
Nu ska vi se om jag får detta rätt 😉
Normal rex, dvärgvädur rex, hermelin rex, liten rex. Tror jag sett gotlandskanin med rex päls.
Inom dvv rex har jag sett rex päls lejon. Alltså med krage. Men det är ytterst ovanligt & enligt mig inge fint alls.
Sen finns det en uppsjö av olika färger. Dvv har ofta wiener.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#1 okej tack så mycket men normal rex och liten vad är skillnaden ? Vilken av alla dessa är renrasig alltså inte blandad med en annan ras:P (är ganska förvirrad med detta med rex) Man får gärna lägga upp foto på ens/de olika typ av rex :)
Satinrex också:)
MVH/ Kaninerna och Ägarna
# 2 normal rex och liten rex är två olika raser. Normal rex väger oftat runt 3 kg och högre och liten rex väger mellan 1.5 och 2 kg, om jag har fel får någon rätta mig mig :)
Alla som #1 nämde är egna raser, inte blandade med någon annan ras. Som sagt, normal och liten rex är egna raser. Hermelin rex är också en ras, alltså en hermelin med rexpäls. Dvärgväduren precis som hermelinen finns det rexpälsade. Det är helt enkelt en dvärgvädur med rexpäls.
O jag har fel eller förklarat konstigt vilket jag kan ha gjort (är dålig på att förklara saker på ett sätt så andra förstår😉) så får någon annan rätta mig.
På bilden är min rex (normal rex) som är en svart dalmatin.

Mvh Sabine
En ur Alice kull, castor dalmatin (renrasig rex) Runt 12 veckor på bilden :)

Mvh Sabine
En syster till han ovanför :) Castor färgad.

Mvh Sabine
Viltgul normal rex :)

Mvh Sabine
rex är pälstypen. Alltså rex päls. Som även kan komma på blandras kaniner. rex pälsen är xtra mjuk, som sammet.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Oh okej nu förstår jag men när ni ( #4, #5 ,#7) säger normal rex och renrasig rex är det stor rex ni menar?:)
#6 vad vacker hon är ! Är det egen uppfödning?
ja precis, normal/stor rex är samma sak. Renrasig beror på om den har stamm
…………………………………..
#10 Tack säger hon! Jo det är egen uppfödning :D
Mvh Sabine
kan någon berätta lite om satinrex ?
Satinrex är när kaninen är både satin och rexpälsad samtidigt, båda två är vikande anlag. Tror inte satinrex är godkänt, utan förekommer väl mest på dvärgvädurar.
Vi har en artikel om genetiken bakom, längst ner i den finns det jämförelsebild på pälsslagen http://rexkanin.ifokus.se/articles/4e0b63b588f472105f0004c2-satin-rexpals-genetik-1?articles-1
/Greta
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#14 tack så mycket! :) En fråga vilka färger finns det i rex ?
#15 Färger på Dvärgvädur rex, eller någon annan rexpälsad ras? 🙂
/Greta
Medarbetare på rexkanin.ifokus