Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etikettallmänt
Läst 12548 ggr
[Flingans]
0

Stor/normal rex VS liten rex

Jag är inne på att skaffa Rex ,möjligtvis detta året. Två stycken kommer det bli. Men jag har som sagt bara haft erfarenhet av dvärgvädurar. Det står såklart mellan normal rex och liten rex. Finns det några fördelar/nackdelar med normal rex och liten rex?? Lägg gärna upp bilder på kaninerna (normal rex/liten rex) ni får såklart berätta om er egen rex hur den är,personlighet etc :) Skogspromenad i koppel är något jag gärna gör men på skogs promenaderna kommer en stor hund hänga med, behöver veta om det skulle kunna funka ? Tack så mycket :)

[Flingans]
0

Ingen ??

[00emi07]
1

Jag skulle skaffat en liten rex. Då normal rex blir rätt så stor

[Flingans]
0

#2 hmm, ja jag funderar med på det men jag har alltid varit intresserad av de lite större raserna och de kommer vara frigående så kanske bättre med lite större kaniner så är man inte rädd att snubbla på dem🤔  Men sen vill jag ju inte heller ha en för stor kanin och inte heller att den ska vara under 2kg, står ju att lite rex blir 1,5-2,1kg..

[00emi07]
0

Ja, fast en vanlig rex blir stor, vad var det? Typ ca 5 kg? Eller? Minns inte. Små rexar blir ca 2-3kg så det är rätt stort det med

[Flingans]
0

#4 vad jag hört blir stor rex 3-4kg men ibland 5kg beroende på föräldrarna ?? Sen liten 1,5-2,1kg? men viste inte de kunde bli 2-3kg

[00emi07]
0

Jodå, Shakiras mamma väger 1,8kg och hennes pappa 2kg

[Flingans]
0

#6 okej tack så mycket :) Vad fick dig att välja liten rex?

[00emi07]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade hört att rexar var enormt trevliga. Men jag trodde att det bara fanns stora rexar. Och jag har erfarenhet av att stora kanin ofta är lite svåra att hantera. Jag vill ha en lagom stor kanin som jag kan hantera bra. Sedan hittade jag en annons där en seriös uppfödare sålde rexungar. (: Sen blev det lilla Shakira!

[Flingans]
0

#8 Gud så söt hon är ! :) Aw, ja jag kan inte bestämma mig XD

[00emi07]
0

(: Här igen: (Du ska inte skaffa hane? Jag söker nämligen någon med hane så jag kan ta en kull)

[Flingans]
0

#10 Nja jag söker efter två honor🙂 Men klart det hade varit kul att låna ut sin kanin om det var en hane.

[00emi07]
0

(:

flocken
0

jag har en normal rex på över 4 kg. Hon är mkt större än många andra rexar här inne på sajten. Mini som hon heter har varit med mig i skogen när jag varit ute med hunden på 49 kg. Inga problem.Är avlad för hopp men är för lat.

Min förra rex var översocial. Mini har haft en del otur i sitt liv hos mig. Bla blev hennes bur kompis + kaninen i buren bredvid ihjäl bitna av en hund. Mini klarade sig. Men litar bara på mig. Kämpar & hon blir bättre,

Kommer alltid äga minst en rex. Har även en dvv rex som passar mina barn mkt bättre i temperament & stl. Har man en gång ägt en rex är man såld

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

flocken
1

här är min dvv rex Omega på samma "platta" som Mini på förra bilden. Där ser ni stl skillnaden

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

[Flingans]
0

#14 Oj ändå stor skillnad. Är dvv rex lika stor som en liten rex? :) 

Jag vill inte ha en för stor men inte heller ha en för liten kanin. Har du fler bilder med mini så man får se hur stor hon är ? hur stor när ligger ?  Jätte söt är hon iallafall :)

flocken
0

Här är Mini bredvid sin rumskamrat Majken.En renrasig dvv lejon på ca 2 kg. Majken är enligt mitt tycke lite stor för att vara dvv. Även uppfödaren tycker hon är i största laget. MIni kan inte ha de vanliga selarna man kan köpa i djuraffärer. Det är en rejäl klump i famnen. Men hennes föräldrar var stora.

Dvv rexen borde vara ungefär lika stor som liten rex.

…………………………………..

[Flingans]
0

#16 Aha, tycker inte mini verkar jätte stor jämfört med Majkan :) Men svårt att se kanske på en bild. Finns det fler bilder ? haha nu blev valet bara svårare.

[Rabbitte]
2

Slänger in en bild på vår 8 månader gamla Ellie, hon väger 1,9 kg och är en dvärgvädur rex. Jag har aldrig ägt en rex tidigare, däremot träffade jag många rex i beslutssvårigheterna inför köpet. Jag kände att då rasen är väldigt sprallig/sprättig valde vi en lite mindre rex då de är lättare att hantera.

-Greta
0

En Liten Rex ska väga max 2,1 kg och är ungefär som en Dvärgvädur i storlek. Vanliga Rexar väger minst 2,5 kg. Så behöver inte vara så stor skillnad 🙂

På dom stora vs. små Rexarna jag träffat har temperamenten varit rätt lika. Tror vi hade en tråd uppe om det nyligt..?

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

flocken
0

Det är det som är så svårt med rexarna. Storleken & vikten kan skilja så otroligt mkt. Mini är stor. Sist vägde hon 4,2kg. När hon börjar sprattla i famnen får man hålla hårt.

Jag kommer alltid ha en normal rex. Men dvv rexen är underbar.

…………………………………..

[Flingans]
0

Hur ska man veta vilken som passar bäst. Finns det någon i/nära Skåne uppfödare som man kan få åka till för att titta på stor Rexar och liten rex ???

-Greta
0

Bara känna efter hur stor/liten kanin man vill ha själv. Hur stor bur man har möjlighet att ha och sånt.

/Greta

Chieko
0

Jag skulle vara försiktig med att gå ut med mer än ett djur åt gången,en det beror ju på hur väluppfostrad din hund är. Min kanin Trollet behöver jag ha god koll på när jag är ute så skulle inte välja att ha med en hund också. Storleksmässigt är det svårt med standard rex. Trollet väger bara 2,6 kg så han är nästan för liten enligt mig. Men det är egentligen en väldigt lagom storlek att ha att göra med. Tillräckligt stor för att ha något att krama, men så lätt att jag kan bära runt på honom. Hoppas du hittar en uppfödare i skåne att hälsa på, sök på google eller titta på skafs hemsida.

/Karin

[Flingans]
0

Hejhej Varit och tittat på kaninisar nu och kan säga att jag kom på några nackdelar och fördelar med båda. 

Liten rex: 

fördelar : 

• Lätt att ha och göra med.
  •  Lätt att transportera på tåg.
  • Tar mindre plats dvs får mer ytta i huset och burarna.

nackdelar: 

• på gränsen i storlek, ömtåliga? kan kanske kännas för liten..
  • Finns långt bort (+men även nära kanske)

Stor rex: 

Fördel:

• Stor och mysig, inte lika ömtåliga.

Nackdel:

• Tar mer plats, mindre ytta för dem. 
  • Svårare att transportera i tåg?
  • Måste åka långt för dem.

Jag har stor utehage och utebur, då jag byggde efter jättekanins mått och mer över vad lagen säger. Har bara en bur inomhus som är 150x73x64cm. Sen ska jag med kunna transportera de på tåg då jag pendlar med dem från skola på loven och helger ibland.

[00emi07]
0

J g hade börjat med liten rex, tycker du sen att rex är en fin ras, kör på vanlig rex

[Flingans]
0

#25 Ja hm jag vet inte kaniner lever ganska länge så vill vara säker på det valet jag gör är rätt:)

[00emi07]
0

Men om du ska tänka så mycket kommer du snart ha slutat med intresset

[Flingans]
0

#27 det tror jag inte :P har ett stort kanin intresse kan jag lova, vill bara vara 100% säker med rasen jag väljer.

[00emi07]
0

Okej (:

-Greta
0

Det behöver ju inte vara så stor skillnad på raserna heller, välj den kanin du fastnar för om det är svårt 🙂
Mina stora Rexar väger kring 2,8-3,3 kg och tycker det är mysigt med lite mer kanin att hantera än dvärgväduren/korsningarna (1,4-1,7 kg) som jag också har. Både mer att gosa med och mer att hålla i om den sprattlar.
Sen har jag en "mittemellan" Rex också, som ligger precis mittemellan viktmässigt för att hålla idealvikt som stor/liten Rex haha, kanske den storleken vore något för dig? 😃

/Greta

[Flingans]
0

#30 Ja precis tänkte att det fick avgöra i slutändan. Vill gärna min rex ska vara på 2,5-3,3. Men har hittat en uppfödare med rexföräldrar på ca 2,5kg som möjligtvis väntar kull🙂 Haha ja 😃

Suskiv
0

Det finns i mina ögon två stora nackdelar med liten rex. Liten rex är i grunden en korsning mellan hermelinrex och stor rex som man sen avlat vidare på. 

Det betyder att liten rex bär på dvärggener och annat skit som hermelinerna har. Misstänker att muppar, hippo och maxfaktor inte är /kommer bli helt ovanligt och kommer bli ett helvete att avla bort. 

Jag tycker också de har ett "sämre" temperament. Gillar man hermelintemperament så är det kanske inget man tycker är nått negativt, men jag är inte så förtjust i hermelinernas temperament utan föredrar rexarnas. Men många liten rex har mer hermelintemperament. 

Själv har jag två standrard rex och övervuxen liten rex.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Myrra
0

Hej!
Jag har 3 standard Rex och 2 Liten Rex (4 hanar och 1 hona).

Hanarna är hur trevliga som helst medan honan är en riktig surgurka!

Hon är standard Rex.

Tycker honor över lag är lite tjurigare eller också har jag bara haft otur.

/Myrra

[Flingans]
0

#32 aha ja så är det kanske :) men jag har hälsat på både stor och liten rex och tyckte de båda hade samma temperament iallafall dem. Jag kan tycka alla kaniner har liknande temperament och jag tror inte jag skulle märkt någon skillnad beroende på vilken ras det är,tror nog det mer det handlar om individen. Fast det beror på vad du menar med temperament?  

Vad är hermelintemperament? Vad är det för skillnad på liten rex temperament och stor rex?

Suskiv
0

#34 Jag tycker hermeliner är mer nerviga, mer ettriga. Inte dumma, men inte sådär gosiga som jag gillar mina kaniner. Självklart är detta en generalisering som inte stämmer på alla.

Min förvuxna liten rex är det mer fart och fläkt än i mina standardrexar. Hon har liksom inte tid att gosa, hon är fullt upptagen med att rymma. 😇

Mina standardrexar är som bäbisar som man kan bära runt på och som tycker att gosa i famnen är det bästa de vet samtidigt som de är riktiga personligheter. 

Kan ju säga att ungarna efter min liten rex/standard rex har ärvt pappans mer standardrex personlighet. De är gosmonster.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D