Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etikettallmänt
Läst 709 ggr
[Flingans]
2

(X) Det slog min precis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför slaktar man sina kaniner när de idag räknas som husdjur ? Det är tabu i Sverige att äta marsvin,hund,katt,råttor,apor och andra husdjur men inte kanin. De flesta ser nog på de länder som äter dessa djur med avsky men varför har inte kaninen fått så hög status i Sverige när de i dag är ett populärt husdjur? Det är något man kan tänka på och ta sig en funderare över. Ur boken "allt om kaniner", David Taylor(2002) "Och naturligtvis min hustru, Christine, som för många år sedan fick mig att begripa att kaniner "också är människor" och aldrig någonsin till för att ätas."

VildaVittra
2

Det är tabu att äta kossor i Indien, ska vi sluta med det också? Sen skulle jag mycket väl kunna äta marsvin osv, bara inte andra köttätare pga smittspridning samt anrikning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Flingans]
0

Oj inlägget skulle vara på kanin iFokus.

Tråden kan tas bort då jag lagt in den på fel forum. Lagt den på kanin.ifokus nu.

flocken
0

tycker den kan vara kvar. Intressant ämne & rexar är oxå kaniner

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

sotlynx
3

Som icke köttätare tycker jag att det är fullkomligt hyckleri att välja bort vissa djur från tallriken. Kan man äta ko eller gris med gott mod kan man väl lika gärna äta hund eller katt. 

Vi är också däggdjur. ( I min värld äter man inte något med tankar eller känslor. I min värld är tänkande varelser individer, inte mat..)

-Greta
3

#1 Vad blir det för smittspridning av att äta andra köttätande djur? Nyfiken!

Jag tycker inte heller att det är någon skillnad på att äta kanin mot för att äta ko/får/gris/häst. Djur som djur, ska betraktas lika (hund och katt är däremot rovdjur och vi äter i regel få andra rovdjur, så tycker att det blir fel att jämföra dom med kanin på den fronten).
Det är ändå ett liv som förtjänar den bästa skötsel under den tid den lever, oavsett om det är 4 månader eller 14 år. Jag tror inte djuren planerar så mycket framför heller och därmed bryr sig om hur länge dom lever bara dom har det bra under tiden.

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Ejmah
0

följer

/Ems

Chieko
1

#5 Bra skrivet tycker jag, att djuren inte planerar. Det tror inte jag heller att de gör. Så då måste det gå att ge dem ett bra liv och sedan ta bort dem på ett sätt som inte gör dem rädda eller stressade. Sen äter jag inte kanin faktiskt… Tycker det är svårt med ett djur jag känner så mycket för så äter inte häst heller. Mitt första steg mot ett "vettigare köttliv" är att nu i höst köpa lammkött av en kompis. Jag var med och flaskmatade dem (hon fick från bönder i närheten som hade förlorat tackan av en eller annan anledning, dvs räddade dessa lamm i våras). Det känns bra att veta att djuren haft det bra hela sitt liv.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus