Kompis eller inte?
Hej!
Jag känner en tjej som ska köpa en rexkanin. Enligt min uppfattning och vad jag fått lära mig ska alla kaniner (iaf honorna) leva med en annan kanin, en kompis. Men den här tjejen påstår att rexkaniner inte behöver en kompis.
Jag tycker att detta påstådda undantag låter väldigt konstigt… men å andra sidan är det ju skillnad mellan guldhamstrar och dvärghamstrar när det gäller att ha/inte ha en kompis.
Så jag undrar helt enkelt vad ni vet om saken?
Och var jag ev kan hitta mer information?
Tack på förhand 
Har svarat i tråden på kif men kan svara här också 😉
Jag tror det är ganska indviduellt om kaninen om den trivs med sällskap eller inte.
Jag föder upp Rex och mina rexar hade jag aldrig vågat ha tillsammans. Vissa av mina honor gör utfall direkt mot gallret om någon annan kanin går förbi buren/hagen/koppel.
I senaste Rexkullen fick jag dela två kullsyskon som gick i en bur på 240x70 cm alldeles precis på 8 veckors dagen, då hade hanen fått ett bitsår på nosen och ett köttsår lika stort som en enkrona på bakbenet.
Så nej, här kommer det inte släppas ihop några kaniner. Sen behöver inte det betyda att alla Rexar trivs bäst ensamma, vet dom som kan gå med varandra också 
/Greta
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Men vad säger lagen?
Vad jag vet finns det ingen lag som säger att kaniner måste sitta i par/grupp, tror däremot det finns en rekommendation att dom ska hållas med kompis i den grad det är möjligt, alltså inget måste.
/Greta
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#2 Lagen säger att kaniner bör ha en kompis men alltså inte lag.
Så inget krav 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.