tappar hudflik (skorvig hud)
Min unga tjej gertrud har tappat en flik på örat, liksom yttersta huden. innan den lossnade var det som en skorpa där, som att det varit ett sår.
NU är det en rosa fläck men blöder ingenting. Ser helt rent ut och hon är pigg.
Men veterinären tyckte jag skulle koma in och de fick kolla på det. Bokade en tid på fredag.
vad tycker ni? Min kompis som är erfaren med kaniner kan kolla på det på söndag, ska jag vänta tills dess?
Man vill ju inte springa till veterinär i onödan, men jag gör det såklart om det behövs!
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Det är lättare om du tar ett kort. De som har haft ringorm och andra hudsjukdomar på sina kaniner får lättare att känna igen det då.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
idag hade hon fått små sår i örat, se fotot. tror hon kliat bort krämen jag hade på idag.
så nu gick jag till bara aleo vera gel som verkar funka bättre, hon blir inte irriterad på den. men det kommer fler fläckar där hår / hud lossnar. som om hon var väldigt torr.
Ska kanske inte ta ut henne på några dagar?
Jag vet faktiskt inte vad det är. Du kanske ska överväga att ta henne till veterinären.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Det kan vara ringorm
Har sett det på kanin från imazo, fast i tidigt stadie. Då var pälsen aldelles hackig och ojämn dock, inte som en fällning utan typ som de ryckt bort lite päls här och var.
Annars kan det vara någon anna hudåkomma eller parasiter/ohyra
//Joanna
Hm, kanske ska gå till vet. då. Men ingen av kaninerna hon träffat har fått sådana problem. De har alla hängöron…
men de gosade ju inte så mkt. så kanske inte hann bli smittade. Men var har gertrud då blivit smittad?? från en buske ute?

Ser det mjälligt ut? För isåfall kan det vara mjällkvalster, det kan dem tappa hår av.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
nja inte mjälligt
NU är det i princip borta! :D med hjälp av aloe vera gel! håret har växt tillbaka och allt :)
så rekommenderar att prova det för hudåkommor!
fick inte tag i veterinären, men nu är det iaf bra.
jag skickade epost till veterinären med fotona, tänkte det kan vara bra så slipper jag ta dit henne, om det skulle vara smittsamt. (de gillar ju inte att man kommer med smittsamma grejer till veterinär!) men fick inget svar. :(