Pälsvård för rexar
Vad kräver rexar för pälsvård?
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
De kräver ingen speciell sorts päslvård (:
Funderar du på Rex?
#2 Ja, Räcker det med att man 'dammar' av dom med en handuk bara eller?
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Ska du skaffa rex? :)
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#4 Funderar på det, Som kel/mys ev hoppkanin
#5 kul, fin ras vill själv ha en. Följer gärna tråden då jag behöver lite tips om pälsvården på rasen till en artikel :)
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#5 Jasså vad händer med din dvärgvädur?
#7 Kommer föda upp dvv, Får inte jag skaffa en rex om jag vill det eller? Du verkar verkligen ha nåt emot mig och mina kaniner!
#9 Hepp, okej bara kändes så.
För er som funderar på Rex kan jag ta och säga att detta är en underbar ras! De kräver inte mer pälsvård än ex en dvv eller en hermelin (; De fäller däremot inte så mycket- det det är ju bara något positivt! Rex är en lätt ras i sig skulle jag säga (: de är mycket trevliga, och kräver inte extremt mycket! Det är klart, stor bur behövs ju! Men vilken kanin vill inte ha det? Jag hade tidigare svårt att hitta "min typ" av kanin. Sen hittade vi Shakira (liten Rex) och nu är jag helt kär i rexar! De har en otrolig päls som är helt underbar att titta på! Så, nu kanske ni vet något mer om rexar? Eller trappat steget närmare att skaffa Rex? (:
#3 du behöver knappt det! Som jag sa… Rex har en vacker päls… Och det som fascinerar många är att rexen sköter sin päls själv! Du kan borsta din Rex med en vanlig hårborste för kaniner. Om ens det (; Jag (som har två rexar) låter mina sköta sin päls själva! Det enda är att de har en "sommarpäls" och en "vinterpäls" som ser lite olika ut ;) så de fäller en del när våren kommer. Samt när vintern kommer för att få bort "sommarpälsen" Men det roliga är, att många tror att rexar behöver särskild pälsvård. Men detta stämmer inte riktigt (:
#11 Låter som en härlig ras, En liten rex får det nog bli isf :) Hur mycket väger dom?
#13 om du menar en liten Rex? Runt 2,5 kanske? Det väger mina i alla fall! Ja, liten Rex passade mig! Jag tyckte att normal Rex var för stor xD
¨#14 Då blir det nog en liten rex i framtiden :)
Kan ibland behövas en furminator när de fäller, då kan det nämligen vara bra att hjälpa dem få bort pälsen. Men förutom fällperioderna krävs ingen alls. Vill du ställa ut får du ju hålla vita tassar rena, men så är det ju för alla raser.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#16 tack!
Liten rex väger väl mellan 1,7-2,1kg ? Är de över 2,1kg ,är de inte bra för utställning har jag för mig, Honorna lägger lätt på sig en hakpåse då. #14Väger de 2,5kg är de stora för att vara mini rex. Standard rex 3-4kg men i vissa fall 2,5kg eller över 4kg. Man kan oftast se hur stor ens rex blir om man kollar på släkten/ föräldrarna. Mini Rex är oftast mer spralliga än dvv. Jag upplever att dvv är mer kelna medans rex vill springa runt och leka hellre än mysa.