Skavda tassar :/
Jag har märkt på Akkios små framtassar att han tappat päls på framtassarnas tår. Så som de får när de går på "hårda golv" och sånt men Akkios bur är full av fluffigt spån och halm, det ända "hårda" där är isåfall sitthyllan som han brukar ligga på.
Finns det någon salva, olja, kräm, husknep eller sådant för att motverka detta?
Min förra dvv hade det på hälarna och vi försökte med helosansalva varje dag i flera veckor som inte fungerade, sen provade vi idominsalva, sedan försvarets också men inget fungerade. (Akkio har på hälarna också men har aldrig vart med om framtassarnas tår liksom… )
Vad kan man göra åt saken?
//Joanna
Nougat hade ganska illa, för hon bet på det också så det blev sår. Och när det gjorde ont bet hon lite till… Hon blev dock bättre när hon fick mjukare i buren: en madrass som var ca 5cm tjock. Vi var hos Bosse på Blå stjärnan men han hade ingen lösning :/
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Hmm om jag kunde så skulle jag gärna lägga madrass o så men när han blir uttråkad så kan den försvinna i ett nafs :/
Va synd att höra att han inte hade någon lösning
Någon annan som vet något? Knep, hänt samma sak för dig? Vad man kan göra? :/
//Joanna
Samma som den andra ägaren. Det ska tydligen vara ärftligt och obotligt. De var tvugna att avliva. Här står mer detaljer http://www.medirabbit.com/EN/Skin_diseases/Mechanical/Pod/Podo.htm Hoppas det är något behandlingsbart trots allt. Lycka till.
ph77
#3 Fantastiskt bra artikel, tack för att du la upp den! Ska nog göra ett försök att översätta den så att alla, oavsett engelskakunskaper, kan läsa den.
/Karin
#3 Hmm Akkio har inget såna symtom, de är mest att han just inte har så mycket päls på framtassarnas tår, han har inget varigt, sårigt eller svullet
#4 Den skulle jag vilja läsa isåfall :D Är ganska bra på engelska men inte i sådana medicinska ord/begrepp xD
//Joanna
#3 Intressant läsning!
Jag har också smörjt med helosan och även nån salva från veterinären men utan resultat. Mina är dock bara lite kala längst ut på hälarna.
/Greta
Hoppas som sagt att era djur INTE har pododermatit utan att det visar sig bero på något annat. Ett mjukt underlag i buren är första rekommendationen vid hårlösa has eller fot som utsätts för belastning. Mjukgörande salva och ibland även bandagering kan behövas. Men visst hade ni redan provat dessa rekommendationer?
ph77
Om det skulle finnas naturliga bandage som det är okej att äta upp skulle jag gärna pröva dem eftersom att min lilla ninis käkar på allt när han är uttråkad
Jag funderar på, natha-mjau sa i sin tråd att vaselin funkar bättre än idomin/helosan. Fast barnolja då, hur kan det fungera?
(Sitter sjuk på internatskolan så kan inget annat än "beställa" det till fredag när jag kommer hem)
Jag läste också att ett lager med 2 dm halm skulle fungera/underlätta
//Joanna
Som strö skulle jag lägga torv eller torvmix i 5 cm lager, pga att det är så "smutsigt" skulle jag lägga hö eller halm (5cm ihoptryckt) ovanpå. Så gör jag i mina burar. Det absorberar tryck, sviktar och håller tassarna rena och torra.
ph77
var köper man torv billigt? Man skulle känna någon med häst då, allt brukar ju bli billigare när man beställer i stora lass…
Min rex-tjej har skavsår på ena hälen. Efter att hon haft ont i den vänstra så stöder hon mer på den högra tassen, tror det beror på det.
Har din kanin lika mkt på båda eller bara ena tassen?
Fick också tips att smörja med fet kräm, av en kanin erfaren kompis. Så jag ska smörja med min fasters ringblomssaalva! (endast ringblomma, olivolja och bivax, det tål väl kaniner?)
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
#10 Man kan köpa en torvmix på granngården http://www.granngarden.se/product/torvmix-50-50--
Mjo men han har som han alltid haft, ingen ändring direkt. Använder inte torv utan har tjockt lager spån som alltid blir undangrävt
//Joanna
inotyol funkar superbra!
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#12 är du säker på att (alla) kaniner tål det? vore bra för jag har det hemma.
#13 Det ska nog inte vara någon fara. Är egentligen till småbarn och vet. rekommenderade det till hund i alla fall. Tror inte det är några farliga ämnen i det även om det nog är bra att se till att de inte kan slicka av det direkt.
/Karin
Man kan ju inte jämföra hund o kanin som samma art… jag skulle säga att häst och kanin är mer jämförbara! aloe vera funkar bra på min gertrud iaf, ibland slickar hon bort det men hon mår bra. Hon slickar inte intensivt heller, så det verkar inte irritera henne. Det är alltså "aloe vera gel forte" av ett fint märke, A´vera. Det finns billig aloe vera som inte är lika bra! :P

Min rexkanin hade också så, de har trots allt små tassar för sin storlek så "trycket ökar" och så länge det inte bildas sår eller svullnader så ska det inte vara någon fara. Det viktiga är att de får röra på sig mycket, ha ren bur och mjukt underlag. :)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
men måste man ta bort allt bajs i buren eller räcker det med kisset? ni vet, kulor av bajs blir ju alltid kvar… men det är ju torra och borde inte störa. kisset däremot förstår jag att det skulle göra skada på öm hud! :P
Hej, gör en liten inflik här trots att inlägget är "gammalt".
Har precis haft samma skavsår på fötterna på mina rexar (bara haft två totalt,) och pratade med en veterinär om det då mina andra kaniner som jag har haft inte hade några sår. Då sa hon att rexkaniner har tunnare/känsligare päls på fötterna och får lättare skavsår. Min tös är ute och springer stora delar av dagarna, har mycket halm i buren och fastspikade hundfällar på husen (ett ute och ett inne i buren) och trots att hon har mycket mjukt att sitta på får hon dessa skavsår.
Har börjat använda silversalva att smörja på fötterna så får se om det fungerar. Har använt det mycket till min medryttarhäst på sår och skavsår och det har funkat jättebra! Silversalvan innehållet kolloidalt silver som har en läkande förmåga och adelsmännen förr i tiden åt från silvertalkrikar så de blev blåa om fingrarna (därav: adelsmän = blått blod) och höll sig friska. Så det är nog inget skitsnack att det är läkande iallafall :)
/Gizzma
/Gizzma
Everything has its beauty, it's up to you to see it!
heter det "silversalva" ? coolt!
jag smörjer gertruds hälar med ringbloms-salva nu, får se hur det funkar… det är min faster som gör den, innehåller bara ringbloms-essens, rapsolja (eller olivolja kanske) och bivax.