Vaccinera sin kanin?
Bör man vaccinera sin kanin mot gulsot RHD eller liknande, har ni gjort det? Han är en innekanin men får vara ute i koppel på somrarna. Jag bor i Stockholms län. Skriv gärna hur många av er som vaccinerar, om det är vanligt att de får gulsot eller inte.
Jag vet inte hur det ser ut i sthlm. I Skåne härjar sjukdomarna mer så där tror jag de flesta vaccinerar. Jag har innekanin i Göteborg och vaccinerar inte. Ring Roslagstull och kolla med dem om de rekommenderar det eller inte. Berätta gärna vad de svarar :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Der er vist ikke mange der vaccinere deres kaniner i Danmark..men hvem ved om det lige pludselig bliver ind..man ved jo aldrig.
Jag kommer vaccinera min, bor mot gränsen till halland och det finns harar här precis utanför tomten, har tänkt ta ut min kanin under sommaren.
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Jag vacc inte mina. Trots att de bor ute & jag bor på smålandskusten. Om jag bodde längre ner hade jag vacc
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Roslagstull gav mig ett väldigt dåligt svar. Hon sa att hon först inte visste om man skulle vaccinera mot RVHD gulsol eller Myxomatos eller allting , och hon kunde inte rekommendera om jag skulle göra det då jag förklarade tydligt att jag hade en innekanin men tänkte gå ut i koppel i sommaren utan man fick välja allt själv. Hon kunde heller inte hitta om det fanns biverkningar eller inte. Jag har bra erfarenheter av roslagstull sen innan men kan man inte svaret på frågor borde man kanske kolla med ngn annan veterinär.
Nu mailade jag roslagstull och fick ett bättre svar : Myxomatos förekommer framför allt på Gotland och södra delarna av Sverige. RVHD (kaningulsot) fanns förut i samma regioner som myxomatosen, men har nu börjat sprida sig uppåt. Det senaste vi hörde var att det hade förekommit fall i mälardalen. Därför rekommenderar vi att Stockholms-kaniner i alla fall får skydd för RVHD, eftersom det är en sjukdom som kan smitta via skor och liknande. Om din kanin dessutom går ute i koppel sommartid så är det klokt att fylla på vaccinet till sommaren (vaccinet är hållbart i ett år). Om du ska åka på kanintävlingar eller utställningar, eller ska åka till Gotland/södra Sverige med kaninen så är dte även bra att fylla på med Myxomatosen samtidigt
Ingen av mina är vaccinerade och planerar inte att göra det heller. Bor i Luleå och har aldrig hört om någon som fått RVHD eller myxo här uppe. 😉 Men även om jag bodde längre ner så tvivlar jag. Ett vaccinerat djur kan ju ändå bära på smittan och jag vill helst veta om mina kaniner är "sjuka" så vi inte smittar ner andra. Kanske hade kunnat göra det om jag bara hade typ 1-2 kelkaniner, men annars inte.
/Greta
Jag har vaccinerat min kanin mot båda sjukdomarna, eftersom vi planerat att träna hoppning och träffa andra kaniner. På hopptävlingar o utställningar kommer ju kaniner långväga ifrån, så risken för smitta finns ju helt klart! Vi bor i Umeå! Dvs långt från riskområdena…
lika självklart som att jag vaccinerar min hund!
Gertrud fick inga biverkningar iaf. ❤️
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Har inte vaccinerat någon av mina kaniner. Inte gjort det någon gång genom alla år jag haft kanin och funderar inte på att göra det heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Varför vill ni inte vaccinera? Det kostar ju bara 300 kr (iaf här i umeå) och rekommenderas ju alla som är ute o tävlar /träffar andra kaniner.
Självklart hade jag vacc om jag hade varit iväg med mina flickor. Men de bor i en del av trädgården. De är bara på den delen. Så ser inget behov. Är ont om kaniner där jag bor.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Jag känner inte att jag har det behovet, även om vi far på utställningar och hopptävlingar. Tror risken att bli smittad är väldigt låg då de allra flesta har vett att hålla djuren hemma om man är drabbad. Har för mig att myxo och rvhd går fort att bli riktigt dåliga också, så det är inget en kanin går och bär runt på någon längre tid?
300 kr per kanin är i mina ögon dyrt också, det blir det åtminstone när man har flera stycken… vilket de flesta uppfödare/utställare har.
/Greta
#10 Mina kaniner träffar inte andra kaniner. Och 300kr/kanin är mycket om man har flertalet kaniner. Och jag personligen känner inget behov av att vaccinera de heller.Alla måste ju dessutom vaccineras samtidigt med. Hade jag åkt runt med dem hade jag självklart vaccinerat 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 Många utställningsuppfödare häromkring har väl kring 20-100 kaniner och jag vet ingen som vaccinerar sina. Vad jag vet har det inte varit ett enda myxo/rvhd fall här uppe någonsin, så ser ingen anledning till att vaccinerna när det är så extremt ovanligt även söderut att någon kommer hem och är smittad. 🙂
Tror inte det är brist på engagemang för sina djur utan bara att vaccinering inte prioriteras. Kanske inte helt relevant, men jag vaccinerade mig inte heller själv vid svininfluensan för det kändes lika onödigt.
/Greta
#15 WHAT? 100 kaniner? Vem har tid med så många? Jag förstår ditt resonemang… ja jag har inget bra svar, men det är intressant att diskutera hur man gör med olika djur (även människor). 🙂
Jag vacc varesig mig eller barnen. Hunden vaccineras då jag jobbar med hundar. Ibland har vi upp över 10 hundar på samma ställe. Hög smittorisk på dagis
…………………………………..