Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etikettallmänt
Läst 4726 ggr
Hs87
0

Minirex - temperament?

Hej!

Jag och min pojkvän planerar att skaffa två kaniner framöver. Vi tycker att minirexar (små rexar) verkar vara en trevlig ras. Vi skulle gärna vilja veta era erfarenheter av minirexar. Här kommer några frågor som vi gärna skulle vilja ha svar på: 

1. Hur är de i temperamentet? Någon skillnad i temperament mellan honor och hanar? 

2. Är de lätta eller svåra att hantera? Jag har läst någonstans att de inte är nybörjarkaniner och att det händer att de bits när de inte får som de vill, stämmer det?

3. Tycker de om att bli klappade/gosade med?

4. Skulle det kunna gå att ha en dvärgvädur och en minirex ihop?

Vi är tacksamma för svar!

Med vänlig hälsning, Hanna

NinaS
0

Jag har en Liten rex, en hane. Det är min första och hittills enda (troligtvis inte sista) rex, så har inte så stor erfarenhet men svarar utifrån hur han är.

1. Lugn, kommer ofta fram men är inte översocial. Lätt att hantera (bära, klippa klor).

2. Min kille upplever jag som lätthanterad. Han har aldrig bitit eller gjort utfall mot mig.

3. Han protesterar iaf inte. ;) Men han tycker nog det är roligare med promenader.

[Hallons]
1

Jag har en uppfödning av liten Rex och tycker att detta är en underbar ras! 1. Hur är de i temperamentet? Någon skillnad i temperament mellan honor och hanar? Jag vet ingen speciell skillnad. Ibland kan honorna vara jobbiga i sin brunst, liksom hanar kan vara när de är "haniga" 2. Är de lätta eller svåra att hantera? Jag har läst någonstans att de inte är nybörjarkaniner och att det händer att de bits när de inte får som de vill, stämmer det? Stämmer och stämmer, nybörjar kanin bror på hur man ser det. Deras päls kan bara svår att sköta (jag har inte upplevt detta) men annars är det inte så svåra som nybörjar-kanin 3. Tycker de om att bli klappade/gosade med? Mina rexar älskar att gosa och är hur mysiga som helst! 4. Skulle det kunna gå att ha en dvärgvädur och en minirex ihop? Det tror jag nog! Min honor brukar få vara i hagar med andra kaniner utan problem! Är det något ni undrar mer? Släng iväg ett pm. Och skulle det vara så att ni bestämmer er för liten Rex så kan ni höra av er. Jag har flera kullar påväg ;)

[sstorm]
2

Kul att du intresserad dig för rasen Liten rex, de är en speciell men härlig ras på många sätt! Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet (ägare och aktiv uppfödare av rasen sedan 2010). 

Liten rex har ett aktivt och varierat temperament, framförallt varierar det kraftigt mellan linjer och färger samt mellan könen. Om jag ska jämföra de färger vi har här hemma är de svarta och vita de allra snällaste och de svarta har ett mer rivigt temperament. Till exempel har jag aldrig sålt en svart hona till en familj som inte har vana av kaniner eller som ska ha den för enbart kel. Överlag är de aktiva, nyfikna och håller alltid i gång.

Generellt är de lätta att hantera, men som du säger skulle jag inte kalla det nybörjarkanin. De är rätt spralliga och passar inte mindre barn som vill ha en goskanin i knät. De kräver stimulering och aktivering. Att de skulle bitas när de inte får som de vill låter som ett konstigt påstående. Som alla kaniner kan de bitas om man aktivt irriterar dem, alt. honor som vaktar sitt revir i samband med dräktighet och/eller ungar kan hota att bitas, men bits de hos oss bor de inte kvar särskilt länge till.

Vi har haft honor i grupp, blandat mellan raser, men de är lite "rasister". De håller sig gärna till sin egen ras och mobbar övriga i gruppen så det kan funka att ha de ihop med andra och inte. Det beror nog mest på individen. Även den snällaste kaninen kan bli en riktig bitch när de gäller kompisar i reviret.

Är du mer nyfiken kika gärna på vår FB sida "Stormens kaniner" eller hemsida www.stormenskaniner.se så får du se lite bilder på olika kön, färger och typer av Liten rex!