Klotterplank #18
Nytt plank.
Kanske är våren på g? Kanske ligger snön kvar? Oavsett börjar längtan efter sol, värme & gräs komma fram. Det är bara 4,5månad innan jag blir egenföretagare. Läskigt, spännande… ja allt på en gång.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
suck. Axel är halt igen. Samma ben som för några veckor sedan. Dags för en undersökning av benet. Är livrädd att det ska vara något fel på benet. OM det skulle bli att Axel inte får gå långa promenader, springa lös eller anstränga sig alls skulle han deppa ihop. Det skulle inte gå. Axel väger nästan 50 kg. Är i sitt livs form. Blir 6 år i september.
Livsglädje för min kille är att få rusa i skogen. Busa, träna. Leva livet. Jag är livrädd..
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#1 Vi får hoppas på att han bara är klumpig! ❤️
Akkio tycker jag är dryg som vaknar vid 12 på mina lov.. Och han sprätte ut halva toainnehållet!! :C Typ tack Akkio för att du gör så jag städar… Elller nåt
Snart är mitt lov slut och jag ska spendera min alla hjärtans dag som om det inte vore en alla hjärtans dag! FÖR JAG SKA ÄTA SUSHI! med en pooolare 😃
//Joanna
Åh vad jag vill ha hem min lilla rex nu! Längtar så!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Hopptränat Axina, Tuttifrutti och Blixten idag hos en kompis, dom var så duktiga! Blixten skötte sig utmärkt för att hoppa för första gången å 😃 stolt ägare/uppfödare!
/Greta
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Fy så lång tid det kan ta hos vett. 9,20 åkte jag & Axel. var hemma strax innan 14. Då hade jag även varit på apoteket & hämtat hans mediciner för 800 kr.
Han reagarade när vett klämde på hans ben. Så han sövdes & röntgade båda frambenen. Gud så tung han blev när han sov. Kändes som han vägde 100kg. Men det gick efter mkt bökande & knölande. Sen fick vi åka hem & vänta på att de hade kollat bilderna & ringde. Så kom samtalet.. Men syntes ingenting. Dagen efter kollade även en ortoped. Såg inget heller. Så nu är det 14 dagars vila med max 15 min promenad åt gången. Massage & Back On Track täcke.
Fy vad rädd man blir när ens älskade djur blir dåliga. Axel som varit så sjuk innan så ingen trodde han skulle överleva.
…………………………………..
Usch, åka tåg nu. Vill egentligen inte då Akkio verkligen ogillar högljudda personer och jag vet en kommer vara på tåget. Hon kommer ha med sig sin hund som hon upprepar namnet på konstant, hunden lyssnar inte över huvud taget och det är hela tiden hundens namn eller nej. Rätt störande att lyssna på så sist så bjöd jag själv på ett skarpt Nej. Då blev hunden faktiskt tyst och slutade vara så på Akkios transportbur. Jag orkar faktiskt inte denna person på morgonen.. Och nu har man inget val
//Joanna
(Akkio blir allmänt jobbig då och tuggar i filtar och välter ut allt hö bara för att visa sitt starka missnöje. Detta är inte bra ifall han äter på filtar och kan inte direkt säga till honom eller putta lite för att det är hundar i djurvagnen som reagerar)
//Joanna
#6 jobbigt när folk inte kan ha koll på sina hundar. Dömer ingen, men där jag bor är det på modet med flexikoppel igen :/ HUndarna skäller, slänger sig & beter sig allmänt illa. Ej då bara mindre hundar. Utan även större. Tänk om mina hundar betedde sig sådär. Ska jag sätta på flexi på mina 3 hundar & sen låta de göra vad de vill?
Ett annat exempel är hoppade hundar. En kvinna släppte fram sin mindre hund till mig som började hoppa på mig. sa att jag vill inte det. " han är ju så liten". Frågade om jag skulle låta Axel hoppa på henne. " Han är ju för stor"
Vad är skillnaden? hund som hund.
igår mötte vi två älgar i skogen bara 50 m ifrån oss. fy mitt hjärta.
…………………………………..
Har bestämt mig för att sälja 1-2 av kaninerna, men fysatan vad det är svårt att välja vilken/vilka… vill ju ha kvar alla mina fina ❤️ Fast egentligen inte, men jag vill inte sälja någon… är lite "anti-sälja" då jag är jättenojig att mina kaniner ska hamna fel och fara illa. Visst säljer man inte till första bästa utan till de som verkar seriösa och kan erbjuda ett gott hem, men ja även det kan visa sig vara fel sen iaf… 😕
/Greta
#8 Ja det är ju massor, sen att folk går rakt fram till osäkra hundar, anser hundar som inte hälsar som osociala och sura.
Jag känner faktiskt en hund som går jättebra i flexi och uselt i vanligt koppel, jag blev jättechockad. Använder aldrig vanligt koppel på honom, han blir bara för jobbig och dragig då. Han gillar att vara på ett bekvämt avstånd på 2-3 meter men ändå springa tillbaka ibland för att kontrollera oss (Ett fantastiskt undantag, haha fast bäst går han lös)
Tycker faktiskt det är jobbigare med småhundar som hoppar då de faktiskt smutsar ner byxorna. Stora hundar tar tassarna på jackan och den är ju till för att bli smutsig men inte byxorna, sen är det även lättare att hindra stora hundar från att hoppa än stora hundar. Stora hundar kan man liksom gå emot dem så de slutar eller ignorera. Mindre hundar blir det mer fokus på att gå ifrån då det inte fungerar och att byxor.. blir som sagt smutsiga(mer tvätt till Joanna… 😭)
~~
Imorgon ska jag på lägenhetsvisning! Ska eventuellt flytta till staden där skolan är, lättare förbindelser och allt ju. 😃 Det är en etta på ca 44 m2 (ganska stor alltså) Hoppas att jag får den, och att mamma går med på det osv. (ganska mycket tjafs nu)
Sen läxor, har prov om hundens sjukdomar och denna gång ska jag läsa på massor om just sjukdomarna längst bak i häftet. På kattprovet trodde jag att man fick välja vilken man skulle skriva om, därmed dåligt betyg ju.
Ska snart sova, har inte alls orkat läsa min bok! hemskt jag vill läsa klart och jag vill verkligen läsa men jag känner av att jag kommer somna medan jag läser.
Grupparbete som jag har med en kompis och jag tänkte att vi la upp så att vi delar helt och hållet, gör varsinna saker. Hen brukar få slippa undan med saker ibland och det går tyvärr inte för sig hos mig, därmed uppdelat. Det blev godkännt på alla delar förutom 2 av hens delar fast de är färdiga nu!
Jag vill att folk ska ta eget ansvar, försöka så gott de kan, oavsett om de är trötta, inte kan tänka ordentligt. För att sån är jag, jag satsar mitt bästa även om jag har kolossal huvudvärk.
Kollat upp min huvudvärk några månader sen, det är inte migrän enligt läkaren men jag frågade vad jag kan göra åt den, fick inget svar. Frågade då om jag ska fortsätta ta ibuprofen/ibumetin och där fick jag inte heller något bra svar. Det skadar ju faktiskt levern och njurarna mer att konstant ta det än att få någon huvudvärkstablett som man bara behöver ta max 1-2 om dagen
Nääe nu blev det för långt inlägg!! Natti❤️
//Joanna
Vilken dag. Kalas på ett av Kalmars lekland i två timmar för stora sonen. En kompis åkte med oss. Lek hemma o sen hos dom när jag körde hem kompisen. Även McDonalds. Egentligen för att jag o mannen var vrålhungriga. Axel busade men pappan i den familjen o såg sen matte. Vilket fint märke jag har på armen nu ;)
…………………………………..
Städat utebur, rastat alla kaninerna i hagar och småfixat inne 🙂
Imorgon börjar ny kurs i skolan, sitter och laddar upp med en god kall power king nu hihi
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åh när man råkat köpa fel duschcreme….
Seriöst borde de göra lite mer skillnad mellan dessa två
http://www.onfos.de/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/3/7332531010405.jpg
För att den sista luktar inte gott!! Och det är den jag råkat köpa… buhu köpte dessutom 2 st!
//Joanna
Varit till Umeå idag! Blev totalt typ 10 h bussresa (tur och retur) och majoriteten av dom 4½ h jag var där spenderades sittandes… känns i knäna nu kan jag lova!
Nu ska jag SOVA, utsträckt i min säng och hoppas benen inte misstycker. Har prov imorgon kl 15, sen är det sportlov för min del 🙂
/Greta
Vaknade med huvudvärk 😕
Mars då, mittimellan vår och vinter men det känns mer som vår nu 🙂
Packar saker men tejpen vill inte fästa och blir så sur på den och då lossnar den, sen så kom mamma hem och då kan jag absolut inte få power att göra någonting..
Har massa böcker böcker och böcker
//Joanna
Mars = vårmånad! Och det är helt snöfritt och inte minus knappt ens på nätterna, härligt härligt!
o här snöade det nyss. Tillåter inte det. Tog på mig linne idag.
…………………………………..
Måste masa mig ner på ICA och köpa lite matsäck inför morgondagens hopptävling. Ska bara samla lite kraft först.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Packat 2 lådor.. tjiho
//Joanna
Snäll sambo jag har! Köpte två balar VIDA stallströ på Jem&fix idag, de har något tillfälligt parti, kostar bara 59kr/bale, perfekt! ❤️🌺
Kontoret/hund rummet börjar ta sig :). Hat rensat i en evighet. Saker från 1år var inslängt där. Pust. Men idag fick hundarna en soffa. Måste bara köpa ett nytt överdrag. Vit soffa med hundar är ingen bra kombination. Lakan på nu. Blocket fynd. Men ännu mkt kvar att göra där inne. Även beställt virke till rasthagen
…………………………………..
#25 Vit soffa och hundar är väl en toppenkombo? 😃😂
Det blir bra tror jag, ska med skaffa överdrag till vår soffa för att skydda den för både hundar och katter 🙂
Fy vad trött o sliten jag är….skulle kunna sova i ett dygn… Igår skickade jag in första blanketten där jag skrev egenföretagare. Konstig känsla. Dax för morgonens energi dricka o tabletterna är redan tagna.
…………………………………..
Inte pigg alls :(
När läxor står framför ögat på en, blir städning väldigt intressant 🙂
Akkio gör sin klagosång i att välta saker osv men han får ut sen innan middag
Gör historia läxa inför prov nästa onsdag, fett tråkigt men jag samlar ihop det så att det bara är "info" som jag behöver lära mig in
Blev riven jättedjupt idag på idrotten, jag menar.. Vem har sånna naglar och inte ens filar dom??? Så gjort rent det men nu efter 2 h ser det ut som det kommer att bli lite infekterat, yey för naglar är så rena
Bild från februari 2012
//Joanna
Bild på Axina från idag 🙂 Haha, så deprimerande att komma hem till all snö efter en vecka i de snöfria södra delarna av landet…
/Greta
#31 Oj vad med snö 😮
Regnade igår kväll/ inatt men fortfarande rikligt med snö däremot är vägarna isgator just nu inte roligt. Jag fick lov att plumsa i snön för att ta mig till kaninerna för det var för halt. Blev tvungen att gå 1-2 meter på vägen men det gick inte jag bara gled nedåt ;) Vi har iaf haft sol och 5 plus grader idag meeeeen stormigt. Men sol som sol, det är knappt man sätt en skymt av solen det här året.
Mvh Sabine
Vilken skillnad det är. Själv har jag gått 8km med träningsbyxor o munkjacka. Sen suttit ute i solen. +11
…………………………………..
#33 Vi har haft samma väder och FYFAN på gatorna… Tog dubbelt så lång tid för mig som det brukar att gå till bussen. Hoppas innerligt att dom grusar/hyvlar bort isen innan måndag…
/Greta
Usch Akkio satte i vattnet i halsen! Lät lite som en bäbis men läskigt :c
//Joanna
+15 i skuggan. Åter igen 8km i varierande terräng. Axel var i varje vattendrag vi gick igenom. Flickorna togs precis in efter 4 timmar ute.
…………………………………..
Var hos råttbebisarna på skolan och märkte nyss att jag fått allergiskt utslag! Så drygt.. Alltså det är så random saker jag är allergisk mot…. Koppar, katter, curry, muskotnöt och råttbebis/råttkiss?? O.o''
Men det fanns en råttbebis som verkligen var söt och gosigt och pussig <3 Bara fall in lööve med den! Ville ha den men det blir bara inte så, ska inte ha råttor och med tanke på min reaktion nu D: *småsur*
Let it go från frozen 😍 Kommer så vara trött på den snart
//Joanna
Skitväder!
Suck, då var man sjuk igen….. Hade tråkigt idag så satte ihop en liten film på kaninungarna från förra året, länkar till den om ni vill se http://kaninlivets.bloggplatsen.se/2014/03/19/10609678-alice-i-underlandet-kullen/
Mvh Sabine
tråkigt väder.
Nervös, imorgon möte med skattekontoret. tur gubben ska med.
…………………………………..
#41 Kommer att gå 👍
#42 säkert. man är bara inte van med att ha kontakt med sånt.
Barnledig imorgon. Men vad hjälper det mig när jag har hundmatsleverans. MÅste ändå hålla mig hemma. Men gubben lovade mig en skogspromenad på fredag ist.
Undrar vad man ska göra i helgen med barnen när gubben är i g-bg? Stora killen har tjatat att vi ska baka morotsbröd. ta tag i det kanske?
Helt otroligt vad man kan älska sina djur. Vissa betyder mer än andra. Mina flickor är mitt allt. Men axel…åh älskade axel…
…………………………………..
-14 grader här… Vintern hittade tillbaka igen. 😛
På söndag blir det reg. utställning, tvivlar på att kaninerna får följa dock. Hade tänkt kolla igenom dom idag redan för att planera tasstvätten men var för mörkt innan jag kom på det. 😉
/Greta
Se vad man ska hitta på idag.
Burarna städade. Flickorna i hage.själv sitter man ute. Skönt. Säkert +10 i skuggan
…………………………………..
Studiedag imorgon! :) Skönt fast ändå jobbigt, har inte hittat nån praktikplats än… Var en av de första som började med att söka och ändå sitter jag här utan en praktikplats.. Så surt alltså
Alla SLU elever och elever från praktiska kommer även före då man företagen får in pengar för att ha de eleverna :/ Och de får ingen för att ha mig på plats
//Joanna
#47 Hoppas du hittar praktikplats ändå! När har du praktik då? :)
Mvh Sabine
#48 Nu får jag svaret "Nej tyvärr det är väldigt kort varsel därför kan vi inte ta emot"
Har praktik v 15-16 + halva 17, Sen är jag på praktik i frankrike med skolan! :)
Ska försöka övertala APL tanten att praktisera i sommar istället, då hinner jag med mammas flytt och då hinner jag också även ha flyttat
~~
Fick tid idag hos APL tanten men inte tusan dyker hon upp :C Ska ringa henne vid 9 imorgon och då får vi se om hon svarar och får spola bort lite av studiedagen för det men måste man så
//Joanna
Mini. den största kaninen heter Mini. Den minsta Omega.
Äntligen kväll. Varit ute i 5 timmar & bara gjort nytta i trädgården. men nu är kroppen slut. Kommer få lida för detta imorgon.. Varför finns det ingen mirakel medicin för fibromyalgi? skit sjukdom :/
…………………………………..
#49 Oj hoppas att du får praktisera på sommaren istället då. Nyfiken fråga var ska ni praktisera i frankrike? Roligt att fara utomlands 😃
Själv så börjar min praktik 5 maj och vara i 5 veckor. Då drar jag från kära norrland och beger mig södurut till eskilstuna. Där jag ska praktisera på Parken Zoo 😉Haha käns nervöst och spännadnde. Jag har ju alltid drömt om att få jobba med vilda djur och nu får äntligen testa på det! Det är bara hemskt att jag måste vara borta i 5 veckor från djuren och familjen, jag har aldrig varit borta så länge. Det längsta jag varit hemmifrån är nog högst en vecka och då har vi bara varit i stugan.
Mvh Sabine
#53 Vi ska vara där i 8 dagar i Gourin i frankrike, när vi väl är där "väljer" bondar oss så känns… läskigt har ju typ galet hår. Där ska vi på studiebesök osv
Jag går ju djursjukvård men detta är en lantbrukspraktik så jag kommer att få mjölka kossor vilket jag inte gjort på över 1 år så jag är nervös! Fast det bästa är att skolan inprincip betalar för allt utom fickpengar
Jag har aldrig varit längre bort än Danmark i hela mitt liv, för första gången i mitt liv ska jag flyga 4 st flygplan och jag ska vara där med många som inte går i samma klass. Så det är jättespännande och det är tur att det är ganska nära också för att jag verkligen avskyr insekter osv och tänk som i Australien där det finns mängder! Vågar knappt åka till Austrailien eller Afrika :o Fast det kommer väl tids nog
//Joanna
#54 Låter spännande och roligt 😃
Haha jag har aldrig varit utanför Sveriges gränser. På tal om Austarlien måste jag bara säga att det är nog min största "resedröm". En dag ska jag resa dit men först kan det nog vara bra om jag kommer över min värsta ormrädsla😉
Mvh Sabine
OMG!… !!!!!!
Pratade med APL tanten nu, och hon frågade om jag ville praktisera på Parken Zoo i Eskilstuna !!! Såklart sa jag ja!
Då kanske vi möts!!
Kommer att vara där i 3 veckor precis när sommarlovet börjar , antingen v24-26 eller v 25-27
Frågade om det var okej att jag åkte dit även om jag skulle till Frakrike också och då sa hon jamen det löser vi!
//Joanna
Så ROLIGT!!!!!!!!!!! 😃😃Kanske vi gör fast tror nästan att jag slutar precis innan du kommer dit men vi får se. Skulle vara roligt om vi hann träffas!
Mvh Sabine
#56 och 57: då får ni hålla ögonen öppna. Det var väl de som hamnade i blåsväder för ett tag sen för att de inte hade det så bra?
/Karin
#58 Jo vi får ha det men mycket av det sades på nyheterna var inte sant och de gjorde allt tusen gånger värre. Vad jag vet har djuren det bra. Jag vet en som har praktiserat där efter allt och min ena lärare var där förra året på studiebesök med hennes klass. Enligt dem har djuren det bra där och de såg inga fel. Men nu får jag se med egna ögon hur det verkligen är där. Det ska bli spännade.
Morots "galen"kanin ;)
Mvh Sabine
Japp fast kolmården låg ju också risigt till när varggrejen hände, men jag har ju vart där på studiebesök så fick höra den riktiga historien och förstå mer om vargens naturliga beteende osv 🙂
Sen så finns det 1000 dåliga djurbutiker som har djur som mår dåligt konstant, man borde göra något åt dem istället tycker jag
Haha min goa mormor sa i telefon "Fiiiiinnns de inge närmre???"
//Joanna
Vilka spännande o roliga praktik platser. Ni får allt uppdatera oss sen hur det är. Lördag. Gubben åker snart iväg. Se vad jag o barnen ska hitta på
…………………………………..
Åh smakade nya Grillchipsen med vitlök igår…. mina händer "Stinker" vitlök >__<''
//Joanna
#65 GRATTIS 😃🎈Så roligt!
Mvh Sabine
#66 Tack 😃 Jag är jättenöjd!!
/Greta
Grattis!!
Lol Akkio prövade en ny… uppmärksamhetsteknik idag XD Haha ni skulle ha sett, han satte sig som vanligt på brädan med nosen upp i gallret men istället för att börja tugga och bita slickade han med nästan hela tungan ute xD Fast när han märkte att det inte funkade mer än att han blev fnissad åt satte han sig och sedan la sig ner i väntan på maat
//Joanna
Grattis! Roligt att det har varit så aktivt här inne under helgen. Varit ensam med barnen o haft kaos o inte hunnit göra något.
…………………………………..
#68 & #69 Tack! 🙂
Bild på Tuttifrutti från i lördags.
Har bytt foder till mina "tanter" nu, rabbfor blev lite för kraftigt och får iprincip stå och räkna pelletskorn för att det ska bli lagoma mängder.
Testar cuni complete nu och får se om det blir någon förändring :)
/Greta
Usch hade världens huvudvärk igår och den var hemsk… La mig nästan direkt, fick gå ut på balkongen och hämta hö åt Akkio och somnade!
Vaknade vid 3.18 och bara.. Fuck Akkio skulle ha mat… tusan bananer alltså!
Så det blev frukost för honom idag och jag ser verkligen inte fram emot hur energisk och gallerbitande han kommer vara ikväll! 🙂
//Joanna
Underbart väder! 😃
Kalmar med svärmor o barnen idag. Får beställa mer kläder. Ett par byxor o basic tröja blev det. 4 hundmats skålar i olika stl, 10 rullar bajspåsar. Ny elvisp! Vad gammal jag blev när jag köpte köks tillbehör o blev glad o nöjd. Gubben har rivit hö boden. Mkt mer yta för hundarna. Men mitt hö ligger i en pall med 4 kragar o lock. Funkar.
…………………………………..
Vart med en vän idag~~ underbart
//Joanna
Men gud. Hur ser han ut? Känns som någon slagit ett järnrör i ryggen på mig… ska ta smärtan o njuta av en utav guds gåva till oss kvinnor- vin diesel. Babylon ad på tvn nu.
…………………………………..
Får nog ringa kiropraktorn. Mannen tryckte på de nedersta rygg kotorna igår o fy vilken smärta. Knäcka kotorna får man göra regelbundet
…………………………………..
Ska fortsätta min eländiga packning!🦸♂️
//Joanna
Städat alla tre marsvinsburarna inne samt möblerat om och satt in lite nytt till dem. Skönt att ha det gjort och man känner sig så glad när det är fixat 🙂 Hoppas på bra väder så att jag kan vara ute och pyssla en massa med kaninerna.
Älskade Viola ❤️ (nej hon är inte tjock, sitter bara konstigt hehe)
Yey påsklov nu! :D
Mvh Sabine
Fina viola :) Avslutar kvällen med svågerns spikmatta. Min är kasserad.köpa ny. Hemsk, hemska rygg. Men på måndag knäcka kotorna.
…………………………………..
#83 Hon är så himla go! Min lilla dam 🙂
spikmatta verkar inte skönt hehe
Alltså har märkt att jag inte uppmärksammar stunderna som Akkio sköter sig i transportburen, har oftast bara skrivit om de som han vart irriterad och som jag blir irriterad på
Akkio blir irriterad på *Barn *Nosiga hundar *skälliga hundar *högljudda barn * fint väder *dåligt väder *tågkonduktörer *bussar *kiss/bajsnödig..
Barn på grund av deras höga stämma antagligen, fint väder för att han inte får gå ut ur transportburen, dåligt väder för att det kan blåsa in lite, tågkonduktörer för att de stänger alltid den dära hemska dörren som är in till till deras hytt, bussar för att de är vingliga och
Fast vissa veckor går det utmärkt, då är det så skönt, inget filtätande(för att irritera mig), inget välta ut allt hö osv ~~ *drömmer mig bort*
Har packat massor känns det som men bara 1 låda! För att jag inte har så mycket att packa, det bara ser mycket ut!
Ska lära Akkio puss på munnen, han har en liten ovana att nafsa på näsan och bita i glasögonen haha 🙂
Fett onödigt men nödvändigt inlägg
Och ja.. Akkio är minsann snygg varje dag!
En gång så låg han så långt ut på brädan som på denna bild och ramlade ner sakta hahah så goo <3
//Joanna
Söndag. Varit ett konstigt väder idag. Storm, regn, sol. Skiftat på någon minut. Barnen har haft kompisar här några timmar. Har plågat mig hela dagen pga ryggen. Men imorgon ska den knäckas till. En del av marsvinen fick komma ut igår. Premiär i hagen. Naken grisen Molly fick kläder. En sönderklippt strumpa. Är man naken är man.
…………………………………..
Hihi älskar strumpidén!😃
//Joanna
Jobb ikväll, skönt med korta pass.
Vädret verkar vara sådär idag med 😕
Glad påsk på er! Idag åker jag till Stockholm för att mysa med vänner. Trollet har flyttat hem till mor och far och blir det bara lite bättre väder så kommer han att få komma ut och njuta av våren. Annars bor han i köket precis som han är van vid 🙂
/Karin
Nytt plank finns.
…………………………………..