Funderar på en Rex men har lite frågor....
Hej, Vi funderar på att skaffa kanin och eftersom vi har lite allergi i familjen verkar liten Rex bäst att testa men hur är de i sitt beteende? Har hört att de inte är lika keliga som andra kaniner , stämmer det? Mina döttrar är 8 och 11 år och vill nog gärna kunna kela med kaninen. Jag tar gärna emot all info jag kan få om Rexar.
Om ni tänker på rex för allergi så är det är myt att de är mer allergivänliga, det är helt skilt beroende på personen vad man tål och inte tål.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Rexar är inte mer allergivänliga än andra kaniner, det är olika på vad man reagerar på, viktigt att tänka på är också att man kan vara allergisk mot bl a hö och damm som finns i kaninmiljön. I övrigt kan jag varmt rekommendera både rex och liten rex som ras, de är alerta och lättlärda, dock inga myskaniner direkt.
Här http://kaninmagazinet.se/2014/april/evelina-aronsson-berattar-om-liten-rex.html finns en ägarintervju som jag kan rekommendera att läsa.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Tack för era svar. Jag vet detta om allergivänlig päls men tänker att vi har störst sannolikhet att tåla en Rex. Jag är mest intresserad av hur de är i sitt beteende. Om det är lämpligt för en familj med barn (8 och 11) att skaffa en Rex? Tänkte först försöka hyra kaninen för att se så vi tål den i första hand….
Det kan funka med allergin men det kan vara bra att testa i förväg, finns de som tål rexar mer än andra pälsdjur.
http://kaninmagazinet.se/2014/april/evelina-aronsson-berattar-om-liten-rex.html
Finns annars dvärgvädur Rex, kanske passar er bättre
Annars kan ni alltid ha utekaniner. Tänk på att kaniner gärna vill ha sällskap av sin egen art.
Lycka till!
#4 Samma länk som i #2 😉
Skulle säga att jag tror liten rex passar bättre än dvärgvädur rex. De dvärgvädur rex jag träffat har varit väldigt spralliga & envisa (har en själv också).
#5 såg det efteråt.
Tror det beror på individen. Har haft liten rex de var spralliga och envisa
#6 Ja självklart beror det på individen men syftade på överlag 🙂
Jag tror nog rexen funkar som barnkanin. Inte den normala kanske då den kan vara så stor. Min dvv rex är super i temperamentet. Även min 7 åring kan bära henne. Har ingen erfarenhet utav liten rex med däremot hermelin rex. En ras jag gillar skarpt. lagom stl för barn. Men för liten i mitt tycke. Trotts det har jag ägt två.
Allt hänger på individen. Min första rex som var frigående inne var översocial. Nu bor mina ute & blir inte lika sociala.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering