Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 676 ggr
Isås
0

Funderar på en Rex men har lite frågor....

Hej, Vi funderar på att skaffa kanin och eftersom vi har lite allergi i familjen verkar liten Rex bäst att testa men hur är de i sitt beteende? Har hört att de inte är lika keliga som andra kaniner , stämmer det? Mina döttrar är 8 och 11 år och vill nog gärna kunna kela med kaninen. Jag tar gärna emot all info jag kan få om Rexar.

Fridaaaa
0

Om ni tänker på rex för allergi så är det är myt att de är mer allergivänliga, det är helt skilt beroende på personen vad man tål och inte tål.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
0

Rexar är inte mer allergivänliga än andra kaniner, det är olika på vad man reagerar på, viktigt att tänka på är också att man kan vara allergisk mot bl a hö och damm som finns i kaninmiljön. I övrigt kan jag varmt rekommendera både rex och liten rex som ras, de är alerta och lättlärda, dock inga myskaniner direkt.

Här http://kaninmagazinet.se/2014/april/evelina-aronsson-berattar-om-liten-rex.html finns en ägarintervju som jag kan rekommendera att läsa.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Isås
0

Tack för era svar. Jag vet detta om allergivänlig päls men tänker att vi har störst sannolikhet att tåla en Rex. Jag är mest intresserad av hur de är i sitt beteende. Om det är lämpligt för en familj med barn (8 och 11) att skaffa en Rex? Tänkte först försöka hyra kaninen för att se så vi tål den i första hand….

Twila
0

Det kan funka med allergin men det kan vara bra att testa i förväg, finns de som tål rexar mer än andra pälsdjur. 

http://kaninmagazinet.se/2014/april/evelina-aronsson-berattar-om-liten-rex.html

Finns annars dvärgvädur Rex, kanske passar er bättre

Annars kan ni alltid ha utekaniner. Tänk på att kaniner gärna vill ha sällskap av sin egen art.

Lycka till!

Fridaaaa
0

#4 Samma länk som i #2 😉

Skulle säga att jag tror liten rex passar bättre än dvärgvädur rex. De dvärgvädur rex jag träffat har varit väldigt spralliga & envisa (har en själv också).

Twila
0

#5 såg det efteråt.

Tror det beror på individen. Har haft liten rex de var spralliga och envisa

Fridaaaa
0

#6 Ja självklart beror det på individen men syftade på överlag 🙂

flocken
0

Jag tror nog rexen funkar som barnkanin. Inte den normala kanske då den kan vara så stor. Min dvv rex är super i temperamentet. Även min 7 åring kan bära henne. Har ingen erfarenhet utav liten rex med däremot hermelin rex. En ras jag gillar skarpt. lagom stl för barn. Men för liten i mitt tycke. Trotts det har jag ägt två.

Allt hänger på individen. Min första rex som var frigående inne var översocial. Nu bor mina ute & blir inte lika sociala.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering